Annons

Beethoven & Beamish med BissAvgrunden öppnar sig när Biss och Broman briljerar

Jonathan Biss.
Jonathan Biss. Foto: Arne Hyckenberg

Tre verk, utspridda från upplysningen till vår tid med 100 års mellanrum, berättar en historia om hjälte- och konstnärsmytens förvandling. Det är kontrasterna som ger glödande färg åt konserten med pianisten Jonathan Biss.

Under strecket
Publicerad

Omar Meir Wellber och Malin Broman.

Bild 1 av 1

Beethoven & Beamish med Biss

Genre
Konsert
Medverkande
Jonathan Biss, piano. Sveriges Radios symfoniorkester
Var
Berwaldhallen

Dirigent: Omar Meir Wellber. Verk: Beethoven Pianokonsert nr 1 C-dur, Sally Beamish ”City Stanzas”, R Strauss ”Ein Heldenleben”

Inte undra på att dirigenten Omar Meir Wellber blir tvungen att hämta andan innan han vänder sig om för att ta emot applåder när lågorna i Strauss episka krigsmålning ”Ein Heldenleben” falnat. Det är ett krävande program som Sveriges Radios symfoniorkester presenterar denna vecka – och två briljanta solister. Orkesterns egen konsertmästare Malin Broman och amerikanske pianisten Jonathan Boss bär upp den musikaliska berättarrollen. Men det är Biss Beethovenprojekt som är hjärtat i konserten, beställningen av fem nya pendanger från dagens ledande tonsättare till fem av Beethovens pianokonserter.

Jonathan Biss förlorade själv fotfästet medan tonsättaren arbetade med verket, då Trump vann valet i USA och döden gjorde entré i hans eget liv.

Konventionen att låta moderna verk spegla klassiker har sina poänger, även om inflationen i moderna Brandenburg-konserter och nyskrivna Shakespeare-parafraser också kan tolkas som de panikslagna återblickarna hos en civilisation på dödsbädden. ”City stanzas” är den tredje av Sally Beamish pianokonserter och komponerad som svar på Beethovens pianokonsert nr 1 i C-dur.

Annons
Annons

Omar Meir Wellber och Malin Broman.

Bild 1 av 1

Jonathan Biss förlorade själv fotfästet medan tonsättaren arbetade med verket, då Trump vann valet i USA och döden gjorde entré i hans eget liv. Den avstannade dialogen tvingade i sin tur den brittiska Sally Beamish att likt Dorian Gray inse att blicken i historiens spegelglas reflekterade en skrämmande bild: den sjuka, narcissistiska samtiden.

Omar Meir Wellber och Malin Broman.
Omar Meir Wellber och Malin Broman.

Att höra verken rygg mot rygg är spännande, för mellan dem öppnar sig avgrunden. En ung Beethoven i kejsardömets Wien – skälmsk, snabb och innerligt varm – tycks möta en ångestfylld Beamish jagande efter mening på nattklubbarna och under den krackelerade asfalten i ett dekadent London.

Mittensatsen skildrar ett spöklandskap efter zombieapokalypsen

I sin tolkning av Beethovens ungdomliga pianokonsert gestaltar Jonathan Biss en strävan efter grace och virtuositet som nästan blir neurotiskt hetsig. Sally Beamish konsert i gengäld duckar för skönheten. Mittensatsen skildrar ett spöklandskap efter zombieapokalypsen, där forcerade jazzinslag från pianisten och slagverket har samma groteska inverkan som valsen hos Sjostakovitj.

Ur Strauss ”Ein Heldenleben” plockar Omar Meir Wellber till sist fram operamässig sinnlighet i sagan om nationalism och självbelåtenhet, och Malin Broman gestaltar det expressionistiska violinsolot med fanatismen hos Elektra. Exemplarisk truppuppställning, förstås, från orkesterns sida.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons