Annons

Avhoppad lärare: Finns inte tid att göra ett bra jobb

Sämst förutsättningar att göra ett bra jobb – och samtidigt det mest givande yrket han haft. Efter tre år som lärare på en gymnasieskola lämnade Johan Falk yrket.

Under strecket
Publicerad
Efter tre år som gymnasielärare började Johan Falk arbeta på Skolverket.
Efter tre år som gymnasielärare började Johan Falk arbeta på Skolverket. Foto: Adam Wrafter

När Johan Falk började arbeta som gymnasielärare i matematik och fysik varade en arbetsdag i snitt i elva timmar – den ordinarie arbetstiden räckte helt enkelt inte till för att hinna med allt som behövdes för att göra ett bra jobb.

– Det är möjligt att någon som arbetat i 20 år klarar sig på den arbetstid som finns. Men som nyutexaminerad lärare går det inte, säger Johan Falk.

När han började studera teoretisk fysik efter gymnasiet väcktes viljan att bli lärare – men vägen dit var inte spikrak.

Annons

Johan Falk hann börja doktorera inom fysikdidaktik och jobba som journalist på Forskning & Framsteg – samt som webbutvecklare – innan han läste en utbildning till lärare för studenter som redan hade ämneskunskaper. Sedan fick han anställning på ett gymnasieskolan i Sollentuna.

– Av alla jobb jag har haft är lärare det där jag haft sämst förutsättningar att göra ett bra jobb.

Johan Falk började en vecka innan eleverna, men då fanns inte mycket tid till planering och förberedelser eftersom dagarna var uppbokade av möten. Sen kastades han rätt in i undervisningen.

– Man måste sätta sig in  i kurserna, planera, hitta material och hitta sitt pedagogiska tänk. Och så förväntas man leverera 100 procent från början. Det är inte rimligt.

Omkring tre månader in i första terminen insåg Johan Falk att han måste välja att göra vissa arbetsmoment sämre.

– Jag kunde inte både planera och genomföra undervisningen på ett bra vis och samtidigt bedöma och se elevernas utveckling på ett bra vis på den tid jag har.

Det blev bedömningen av eleverna som Johan Falk prioriterade ned.

– Det innebar att jag inte hade så bra betygsunderlag. Jag kände att det var mycket viktigare att ha en bra undervisning än att sätta rättvisa betyg. Men man ska inte behöva prioritera, egentligen måste man göra båda, säger Johan Falk.

Han är glad att han tidigt insåg att han måste prioritera mellan arbetsuppgifterna, för annars hade han lätt kunnat köra slut på sig.

Det är ett meningsfullt arbete. Även de dagar som var jättejobbiga visste jag att det jag gör är jätteviktigt och jag kände att jag gjorde nytta.

I debatten hörs ofta att lärare har för många administrativa uppgifter, men det tycker inte Johan Falk var ett problem.

Han efterlyser snarare mindre undervisningstid per lärare – eftersom varje undervisningstimme innebär mycket mer tid än tiden i klassrummet i form av planering och bedömning.

– Läraryrket är så mycket mer än själva undervisningstiden. Om det bara var lektionerna skulle jag bara ha arbetat 16 timmar i veckan. Men man måste ha tid över i sitt arbete om man ska kunna utvecklas. Det funkar inte att bara ha näsan över vattenytan. Kan man inte förkovra sig, prata med andra och experimentera kan man inte utvecklas.

Samtidigt menar han att undervisningstiden i många fall var för snålt tilltagen för allt som ska läras ut på kurserna. Det i sin tur beror delvis på att många elever Johan Falk undervisade saknade förkunskaperna. En tredjedel av hans elever i tvåan på gymnasiet hade problem med matematik som lärs ut på mellanstadiet.

– Då ska man först komma ikapp med det, och matten i ettan på gymnasiet, och sen kan man ta tag i innehållet i kursen man lär ut, säger Johan Falk.

Johan Falk pekar också på att läraryrket innebär mycket ensamarbete och att det saknas strukturer för att samarbeta mer med kollegor och på så sätt göra arbetet mer effektivt.

Efter tre år som lärare fick Johan Falk jobb som ansvarig för nationella prov på Skolverket, ett arbete där han kan påverka skolan på nationell nivå och som han trivs bra med vill fortsätta med hela arbetslivet.

Ändå kan han sörja att lärarkarriären slutade efter bara tre år.

Trots de många övertidstimmarna och känslan av att inte hinna göra alla arbetsuppgifter bra beskriver Johan Falk lärarjobbet som “skitkul”.

– Det är roligt och givande. Ingen dag som lärare kände jag att det inte var roligt. Det är ett meningsfullt arbete. Även de dagar som var jättejobbiga visste jag att det jag gör är jätteviktigt och jag kände att jag gjorde nytta. Dessutom hade jag jättebra kollegor, säger Johan Falk.

Annons
Annons

Efter tre år som gymnasielärare började Johan Falk arbeta på Skolverket.

Foto: Adam Wrafter Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons