Annons

Axfoods nya vd: ”Fantastiskt bolag”

Klas Balkow hyllar Axfood, men är fåordig om vilka utmaningar han ser i sin kommande roll som vd.

– Jag kan bara titta tillbaka och se att jag alltid har haft en ganska tydlig utvecklingsagenda. Men Axfood är fantastiskt, det handlar om att fortsätta utveckla, säger han.

Under strecket
Publicerad
Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1
Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Klas Balkow låter glad och lite överrumplad av all uppmärksamhet när SvD ringer upp på torsdag morgon. Han påpekar dock att han blir kvar som vd på Clas Ohlson ett tag till, exakt hur länge är inte bestämt, men senast den femtonde mars börjar han som vd på Axfood.

– Jag har varit väldigt imponerad av det jag sett av Axfood. Det finns mycket roligt att fortsätta med på den resan, säger Klas Balkow, som dock inte vill gå in på vad det skulle kunna vara.

– Låt mig passa på det i dag. Jag lovar att återkomma till vilka utmaningar jag ser, säger han.

Klas Balkow nämner dock att han inom hela detaljhandeln ser ”möjligheter och utmaningar” när det gäller e-handeln. Just för sin e-handel vann Clas Ohlson pris i våras. Klas Balkow lyfter också fram Clas Ohlsons hållbarhetsarbete.

– Vi jobbar till exempel med att få kunderna att välja mer hållbara produkter. Vi var först med det miljömärkta värmeljuset. Det är det som är roligt i detaljhandeln: Vi har många kundkontakter och då får arbetet stora effekter, säger Klas Balkow, som ser fram emot att fortsätta att arbeta nära konsumenterna.

Under hans tio år som vd på Clas Ohlson har bolagets omsättning fördubblats. Han går nu över till ett bolag som också uppvisar positiva siffror: Axfood ökade sin omsättning under både första och andra kvartalet av 2016.

Klas Balkow säger att han själv ofta handlar på både Willys och Hemköp.

Har du koll på vad en liter mjölk kostar?

– Runt tio kronor. Men den ekologiska som vi handlar hemma är någon krona dyrare.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons