Annons

”Både flipp och flopp” för nya V60 Cross Country

LULEÅ | Dags för provkörning av förmodade Sverigefavoriten Volvo V60 Cross Country – den sex centimeter högre skogsmulleversionen av V60. Men den saknar helt el- och hybridalternativ och frågan är om den är värd 15 000 kronor mer än en vanlig V60. SvD:s Jonas Fröberg svarar på några snabba frågor från testbanorna i Luleå.

Under strecket
Publicerad
Bild 1 av 4

Ute på ön Gråsjälören utanför centrala Luleå har Volvo hyrt in sig hos Lions små röda stugor.

Foto: Jonas Fröberg Bild 2 av 4

Sex centimeter högre än vanliga V60. Det är grejen. Ser du sparkaren med Orsaspark i bakgrunden?

Foto: Jonas Fröberg Bild 3 av 4

Ute på ön Gråsjälören utanför centrala Luleå har Volvo hyrt in sig hos Lions små röda stugor.

Foto: Jonas Fröberg Bild 4 av 4
Bild 1 av 2

Ute på ön Gråsjälören utanför centrala Luleå har Volvo hyrt in sig hos Lions små röda stugor.

Foto: Jonas Fröberg Bild 2 av 2

Jonas, vad gör du?

– Jag provkör nya Volvo V60 Cross Country under två dagar i Luleåtrakten – ute på isar och på hårdpackade saltfria vägar.

Vad är det för bil?

– Det är förenklat en Volvo V60 som Volvo höjt markfrigången med 6 centimeter på, satt platssjok på i nederkant och höjt priset med 15 000 kronor på jämför med en vanlig Volvo V60, som presenterades förra året.

Ute på ön Gråsjälören utanför centrala Luleå har Volvo hyrt in sig hos Lions små röda stugor.
Ute på ön Gråsjälören utanför centrala Luleå har Volvo hyrt in sig hos Lions små röda stugor. Foto: Jonas Fröberg

Finns V60 Cross Country som elbil?

– Nej, Volvos första elbil (XC40) visas först sent 2019.

Annons
Annons

Sex centimeter högre än vanliga V60. Det är grejen. Ser du sparkaren med Orsaspark i bakgrunden?

Foto: Jonas Fröberg Bild 1 av 1

Men som laddhybrid finns den väl?

– Nej, faktiskt inte. Och det känns faktiskt obegripligt eftersom Volvo skickar ut pr-budskap om att man ligger i framkant i elektrifiering. Volvofolket säger att det inte ligger i planerna i nuläget och efter flera frågor om varför anger de ”prioritering av kapacitet” som skäl. Dock finns ju vanliga Volvo V60 som laddhybrid.

Kommer V60 Cross Country som mildhybrid då, alltså den där nya 48-voltshybriden som ska sänka bensinförbrukningen med några procent?

– Ja, men Volvo vill inte berätta när. Även det känns konstigt.

Vad kan man köpa den med för motorer då?

– Nu kan man bara köpa dieselvarianten D4 med fyrhjulsdrift och 190 hästkrafter för 381 900 kronor. Det är 15 000 kronors påslag mot än en vanlig V60 D4 AWD. Bensinmotorn T5 kommer i slutet av april till modellår 2020. Men just nu kan man bara köpa den som diesel utan elalternativ. Det tyder på en produktplanering som inte torde svara mot kundernas behov.

Berätta något roligt eller nördigt!

– Den är med 4,76 meters längd 8 centimeter kortare än gamla X70. V60 Cross Countrymodellen har mjukare chassisättning än vanliga V60 med exempelvis 8 procent mjukare fjädrar. Av den 6 centimeter högre markfrigången (än en vanlig V60) kommer 1 centimeter från högre däck. Markfrigången är 21 centimeter.

Sex centimeter högre än vanliga V60. Det är grejen. Ser du sparkaren med Orsaspark i bakgrunden?
Sex centimeter högre än vanliga V60. Det är grejen. Ser du sparkaren med Orsaspark i bakgrunden? Foto: Jonas Fröberg
Annons
Annons

Ute på ön Gråsjälören utanför centrala Luleå har Volvo hyrt in sig hos Lions små röda stugor.

Foto: Jonas Fröberg Bild 1 av 1

Så mjukare och högre då?

– Ja, och hjulen är utflyttade cirka 2 centimeter. Styrningen är också mindre direkt än vanliga V60.

Har den luftfjädring?

– Nix.

Är det detta och plastsjok som skiljer och Volvo vill ha 15 000 kronor för?

– Ja, i princip. Insidan är helt oförändrad. Det finns också ett körprogram som heter Off Road. Man kan köra det i låga farter där bland annat fyrhjulsdriften ligger på hela tiden (annars driver den nästan bara på framhjulen) som gör det lättare att köra i skogen.

Hur känns den att köra?

– Det är en kanonbil på många sätt – och väldigt lik vanliga V60 som är en av de allra bästa i klassen. Volvo säger att man gjort fjädringen mjukare men så mycket mjukare känns den ändå inte. Mer utförlig körrapport kommer snart i ett större test.

Ute på ön Gråsjälören utanför centrala Luleå har Volvo hyrt in sig hos Lions små röda stugor.
Ute på ön Gråsjälören utanför centrala Luleå har Volvo hyrt in sig hos Lions små röda stugor. Foto: Jonas Fröberg

Så flipp eller flopp för V60 Cross Country?

– Flipp för bilen. Flopp för ingen elversion.

Värd 15 000 kronor mer?

– Det är upp till köparen. Man får en lite högre V60 utan möjlighet till eldrift helt enkelt.

Men lugn nu. Ser man inte en laddhybrid skymta på någon bild?

– Jo, vi får också köra Volvo V60 laddhybrid – eller T8 Twin engine som den heter. Den är alltså en vanlig V60 som inte är upphöjd. Den tillverkas för fullt nu och kostar 548 900 kronor. Men det har varit väntetider på upp mot 6 månader för Volvos laddhybrider. Beställer man nu kommer den inte förrän årsmodell 2020 som börjar tillverkas vecka 17, alltså i slutet av april. Trots att jag frågar upprepade gånger kan Volvo inte ge närmare svar på leveranstid om du beställer i dag. De säger att de har jobbat stenhårt för att få ner väntetiderna på laddhybrider och att det under året ska normaliseras.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons