Annons

Bakkman: Kosttillskotten med dokumenterad effekt

Knepen som motverkar löparmage, prestationshöjande tillskott och koststrategi på golfbanan. Här är några av Näringsfysiologen Linda Bakkmans mest lästa texter 2019.

Under strecket
SvD
Publicerad

Näringsfysiolog Linda Bakkman skriver om kost och hälsa.

Bild 1 av 1

Näringsfysiolog Linda Bakkman skriver om kost och hälsa.

Bild 1 av 1
Näringsfysiolog Linda Bakkman skriver om kost och hälsa.
Näringsfysiolog Linda Bakkman skriver om kost och hälsa.

Ät som en vinnare på golfbanan

Har du svårt att sänka den där putten i slutet av rundan? Gjorde du en felaktig avståndsbedömning i ett avgörande läge?

Lågt blodsocker och dålig vätskestatus kan försämra dina förutsättningar på golfbanan ordentligt. Genom att planera vad du äter och dricker ökar du dina chanser till en bra score.

Här kan du läsa Näringsfysiologens bästa tips.

Svårt bjuda på ”vanlig” middag

”Probiotiskt, antiinflammatoriskt, alkaliskt – listan över moderna dieter kan göras lång. Som en läsare nyligen konstaterade: det är inte längre lätt att bjuda på en ’vanlig’ middag”, konstaterar Linda Bakkman i en kommentar och fortsätter:

”Kräsenhet kring mat är ett modernt påfund, ett lyxproblem som möjliggörs av vårt överflöd.

Annons
Annons

Så inleds ett mejl jag fått från en mormor på 80 plus. Hon minns tillbaka till krigsåren, när inställningen till mat var: ät det som bjuds eller svält. Våra nutida bekymmer kring att undvika den ena råvaran efter den andra tolkar hon som avsaknad av både perspektiv och verkliga bekymmer.”

Läs hela texten här.

Kosttillskotten som faktiskt höjer din prestation

Oseriösa aktörer och bristande marknadstillsyn gör att kraven på konsumenten blir höga. Många så kallade prestationshöjande tillskott är i bästa fall verkningslösa – i värsta fall skadliga eller förbjudna.

Men det finns undantag.

I sista delen av en uppskattad artikelserie om kosttillskott listar Linda Bakkman fem helt tillåtna ämnen med dokumenterad prestationshöjande effekt.

Läs hela texten här.

Tre gånger så mycket energi i whiskey som i vin

En hög alkoholkonsumtion innebär en ökad risk för sjukdom och lidande för såväl individer som familjer och samhället i stort.

Ur näringssynpunkt innehåller alkohol mycket energi men ingen näring. Energiinnehållet i alkohol är 7 kcal per gram, att jämföra med kolhydrat och protein som innehåller 4 kcal per gram och fett som ger 9 kcal per gram.

Här jämför Näringsfysiologen näringsdeklarationen för några av våra vanligaste alkoholhaltiga drycker.

7 sätt att motverka löparmage

Uppemot 90 procent av alla löpare drabbas någon gång av magbesvär i samband med träningen. Problematiken är väsentligt vanligare i samband med löpning än exempelvis simning eller cykling.

Men det finns enkla knep för att motverka besvären.

Här listar Näringssju konkreta råd.

Sluta prata om trend – ”vego” är nya normala

Havredrycken fortsätter sitt segertåg, Ikea utvecklar vegetariska köttbullar och en pro-vegansk dokumentär gör succé på Netflix. Har ”vegotrenden” gått in i en intensivare fas, eller pågår det en revolution?

Det frågar sig Linda Bakkman i en kommentar och slår fast att det är dags att sluta prata om vego som en trend.

Läs hela texten här.

Första rådet: Handla inte hungrig

Smak och pris kommer först på fjärde plats över faktorer som styr hur vi väljer mat, enligt en undersökning. Matens ursprung är den enskilt viktigaste punkten för svenskarna.

Så hur ser vi till att åtminstone majoriteten av de besluten blir ”rätt”?

Här är Näringsfysiologens bästa råd.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons