Annons

Bältet bäst för färre dödsolyckor i mopedbil

Under strecket
TT
Publicerad

På grund av att olyckorna med mopedbil och fyrhjulingar ökar har Trafikverket och andra aktörer satt upp nya riktlinjer för bruk av dessa fordon. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani / TT

På grund av att olyckorna med mopedbil och fyrhjulingar ökar har Trafikverket och andra aktörer satt upp nya riktlinjer för bruk av dessa fordon. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani / TT
På grund av att olyckorna med mopedbil och fyrhjulingar ökar har Trafikverket och andra aktörer satt upp nya riktlinjer för bruk av dessa fordon. Arkivbild.
På grund av att olyckorna med mopedbil och fyrhjulingar ökar har Trafikverket och andra aktörer satt upp nya riktlinjer för bruk av dessa fordon. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani / TT

Det att dags att bromsa trenden med det ökande antalet olyckor i mopedbil och fyrhjuling. Det kommer Trafikverket fram till i den senaste rapporten på området.

Då ungefär ett tiotal personer om året dör i fyrhjulingsolyckor och 60 personer skadas i mopedbilsolyckor har Trafikverket tagit fram riktlinjer för användningen av dessa fordon. Mellan 2008 och 2017 har fyra personer omkommit i mopedbilsolyckor – tre av dem använde inte bälte. Därför är ett mål att fler använder bälte i mopedbilarna med hjälp av en bältespåminnare – ett annat är att krocksäkerheten ökas och att kontrollbesiktning möjliggörs.

Vad gäller fyrhjulingarna föreslås bland annat ökad användning av hjälm, störtbåge och alkolås för att undvika dödsolyckor.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons