Annons

Bankerna utmanas på mångmiljardmarknad

Striden om betalningarna blir allt intensivare. Storbankerna har varit vana vid att kunderna använder deras betalkort, men nu vill fler vara med och dela på mångmiljardmarknaden. Både tech-jättar som Apple, Google och Amazon, och en rad små uppstickare.

Under strecket
Publicerad

Apple är en av flera aktörer som med sin nya betallösning Apple Card hoppas kunna utmana de traditionella bankerna.

Foto: Tony Avelar/APBild 1 av 3

Hanna Johansson, ansvarig för den svenska marknadsföringen på Revolut.

Foto: RevolutBild 2 av 3

Bengt Nilervall, expert på betalfrågor hos Svensk Handel.

Foto: PMAGI ABBild 3 av 3

Apple är en av flera aktörer som med sin nya betallösning Apple Card hoppas kunna utmana de traditionella bankerna.

Foto: Tony Avelar/APBild 1 av 1
Apple är en av flera aktörer som med sin nya betallösning Apple Card hoppas kunna utmana de traditionella bankerna.
Apple är en av flera aktörer som med sin nya betallösning Apple Card hoppas kunna utmana de traditionella bankerna. Foto: Tony Avelar/AP

Nyligen lanserade Apple sin betallösning Apple Card, som marknadsfördes som den största förändringen för kortindustrin på 50 år. Apple är bara ett i raden av företag som vill utmana bankerna om den synnerligen lönsamma betalningsmarknaden. De båda kortjättarna Visa och Mastercard tjänade tillsammans motsvarande runt 150 miljarder kronor 2018.

Tech-jättar som Google, Facebook och Amazon har sina egna betallösningar på gång. Men det är också en marknad som lockat små uppstickare som svenska Klarna och brittiska Revolut.

Det senare har på drygt tre år byggt upp en kundbas på 4,5 miljoner användare, i första hand i Europa, varav 30 000 i Sverige.

Revolut missade dock målet för hur snabbt man skulle kunna växa i Sverige. Målet var att nå till 50 000 kunder i slutet av 2018. Men Hanna Johansson, ansvarig för den svenska marknadsföringen, är optimistisk.

Annons
Annons

Hanna Johansson, ansvarig för den svenska marknadsföringen på Revolut.

Foto: RevolutBild 1 av 1

– Vi överskattade vår tillväxt i Sverige en aning. Nu har vi lokal närvaro, har ökat insatserna på marknadsföring och ser att vi växer i en god takt, säger hon.

Hanna Johansson, ansvarig för den svenska marknadsföringen på Revolut.
Hanna Johansson, ansvarig för den svenska marknadsföringen på Revolut. Foto: Revolut

Revoluts kommunikationschef för norra Europa, Ieva Elvyra Kazakeviciute, sammanfattar erbjudandet i lägre avgifter och enkelhet. Du kan öppna ett konto på några minuter från din mobil.

– Du har inga kostnader för att göra köp i utländsk valuta, du har bättre valutakurser och där andra banker tar ut höga avgifter har vi antingen lägre avgifter eller inga avgifter alls, säger hon.

De låga avgifterna ska kompenseras av att Revolut i stället säljer ”abonnemang” för mellan 77 och 140 kronor per månad, som bland annat ger användaren sjukförsäkring vid resor och möjlighet att handla med kryptovalutor som bitcoin.

Att det är smidigt och enkelt trumfar det mesta för konsumenterna.

Även Klarna bank satsar på betalningslösningar gentemot privatpersoner. I en intervju med SvD i slutet av fjolåret sade grundaren Sebastian Siemiatkowski att kunderna gillade funktionen att få en push-notis vid varje kortköp. Men han ville inte tala om hur många användare Klarnas kort hade.

Egentligen är det ingen raketvetenskap att ta fram en ny betaltjänst. Om man ska tro organisationen Svensk Handels expert på betalfrågor, Bengt Nilervall, handlar det om att leva upp till två grundläggande krav: enkelhet för konsumenterna och låga kostnader för handlarna.

Annons
Annons

Bengt Nilervall, expert på betalfrågor hos Svensk Handel.

Foto: PMAGI ABBild 1 av 1

Utmaningen är att det redan finns väl fungerande betalningar som är både enkla och billiga. Med kort som kan blippas i kassorna är det nu ännu enklare, i vart fall i de fysiska butikerna.

– Att det är smidigt och enkelt trumfar det mesta för konsumenterna, konstaterar han.

Bengt Nilervall, expert på betalfrågor hos Svensk Handel.
Bengt Nilervall, expert på betalfrågor hos Svensk Handel. Foto: PMAGI AB

I USA har Apples nya korttjänst lanserats med en återbäring på mellan 1 och 2 procent på allt som kunden köper. Bengt Nilervall tror att det blir svårt för Apple, eller någon annan för den delen, att konkurrera med hög återbäring i Sverige.

Anledningen är att återbäringen måste tas någonstans ifrån, och i Europa är kortavgifterna så låga, mellan 0,3 och 0,7 procent, att det inte finns utrymme för stora återbäringar.

Bankerna kan hålla emot genom att själva erbjuda den typ av lösningar som kunderna och handlarna vill ha.

I stället tror han att kringtjänster som bland annat Apple lanserar kan locka över en del konsumenter.

– Med appen kan du få en helhetsbild av din konsumtion och få kontroll över var du lägger pengarna.

Det är dock för tidigt att räkna ut storbankerna, enligt Bengt Nilervall. Bankerna har flera saker som talar till deras fördel. De har miljontals kunder, de har tekniken för att hantera många miljoner transaktioner och de har visat en förmåga till innovation.

– Bankerna kan hålla emot genom att själva erbjuda den typ av lösningar som kunderna och handlarna vill ha, precis det man har gjort med Swish, säger han.

I dag är kortföretagen, som Visa och Mastercard, en partner till både de etablerade bankerna och de nya aktörerna. Med de nya EU-reglerna PSD2 kan inte bara banker, utan vem som helst, skapa en lösning som kopplar samman konsumentens konto direkt med handlarens bank, utan att gå via kortföretagen. I ett sådant läge behövs inte kortföretagen alls.

– PSD2 tvingar bankerna att öppna upp sina gränssnitt, vilket innebär att en aktör som Google, Facebook eller Amazon kan skapa sin egen variant av Swish, säger Bengt Nilervall.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons