Annons

Bäst just nu: En dånande kärlek till teaterkonsten

Polarkyla, taskiga relationer och en balett på tå och topp – det är några av temana i de aktuella uppsättningar som SvD:s kritiker lyfter fram.

Under strecket
Publicerad

Krister Henriksson och Sven-Bertil Taube i ”Påklädaren”.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

1 / 5

Påklädaren: Komisk kärleksförklaring till teaterkonsten

Krister Henriksson och Sven-Bertil Taube i ”Påklädaren”.
Krister Henriksson och Sven-Bertil Taube i ”Påklädaren”. Foto: Sören Vilks

Teater

Påklädaren

Dramaten

”Påklädaren” är en komisk kärleksförklaring till teaterkonsten och en hyllning till alla bakom scenen. Krister Henriksson är fullständigt underbar som påklädaren Norman vilken sliter och slirar, babblar och ser till att lappa ihop Sir John till speldugligt skick. Sven-Bertil Taubes åldrade aktör stapplar över scenen ytterst trovärdigt men vet också hur man använder magstödet så det dånar bland kulisserna, skriver Lars Ring.

Annons
Annons

Ylva Gallon och Nemanja Stojanović som mor och son i ”Skuggorna av Mart” på Backa teater.

Foto: Ola KjellbyeBild 1 av 1

2 / 5

Skuggorna av Mart: Starkt om handlingskraft kontra passivitet

Ylva Gallon och Nemanja Stojanović som mor och son i ”Skuggorna av Mart” på Backa teater.
Ylva Gallon och Nemanja Stojanović som mor och son i ”Skuggorna av Mart” på Backa teater. Foto: Ola Kjellbye

Teater

Skuggorna av Mart

Backa teater

Stig Dagermans pjäs ”Skuggan av Mart” kan verka enkel: ett modersmonster mal ner en känslig son genom att hylla hans döde hjälte till bror. Men på teatern är det annorlunda. Det solklara och nattsvarta förvandlas till skuggor och dagrar som är bra mycket intressantare. Regissören Mattias Anderssons version förstärker det samhällstillvända – här handlar dramat om handlingskraft och passivitet. Det är väldigt drabbande och bra, skriver Sara Granath.

Annons
Annons

”The grey area” av David Dawson.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

3 / 5

Artifact suite: Kungliga Baletten håller publiken på tå

”The grey area” av David Dawson.
”The grey area” av David Dawson. Foto: Sören Vilks

Dans

Artifact suite

Kungliga Baletten

Suveräna ”Artifact suite” är en del i ett större verk som William Forsythe skapade för Frankfurtbaletten 1984. Inte det minsta dammigt utan fyllt av nyanser i den flödande koreografin för 38 dansare. Det är Forsythe på bästa humör; vad som helst kan hända, han leker med publikens förväntningar, håller oss ”på tå” med överraskande inslag. Även adepten Dawsons ”The grey area” är ett opus med vacker geometri, skriver Gunilla Jensen.

Annons
Annons

Jens Östberg på Moment:teater

Foto: Lanna Olsson /Moment:teaterBild 1 av 1

4 / 5

Ice age: Dansant självrannsakan i polarklimat

Jens Östberg på Moment:teater
Jens Östberg på Moment:teater Foto: Lanna Olsson /Moment:teater

Performance

Ice age: Hella cold in Gubbängen Atm

Moment:teater, Gubbängen

Klimatångesten går genom märg och ben när Jens Östberg, Ludde Hagberg och Louise Peterhoff tar med oss till en stelfrusen samtid – symboliskt så det förslår. Den mångbegåvade trion från Kungliga Svenska balettskolan återförenas på Moment och rannsakar sina liv i en mitt-i-karriären-show som med humor, foton och mängder av frigolit också ger en bild av en självupptagen, kreativ medelklass, skriver Anna Ångström.

Annons
Annons

Bianca Tognocchi som Gilda och Vladislav Sulimsky som Rigoletto.

Foto: Malin ArnessonBild 1 av 1

5 / 5

Rigoletto skakar om med patriarkalt maktmissbruk

Bianca Tognocchi som Gilda och Vladislav Sulimsky som Rigoletto.
Bianca Tognocchi som Gilda och Vladislav Sulimsky som Rigoletto. Foto: Malin Arnesson

Opera

Rigoletto

Malmö Opera

Kasper Holten regisserar en skakande ”Rigoletto” i en nutid av snabba cash, sexmissbruk och kriminalitet. Smärtpunkten är den komplexa relationen mellan far och dotter. Vladislav Sulimsky gör titelrollen till ett musikdrama i sig med enastående märgfull baryton. Rigolettos patriarkala makt är sjukligt kvävande. Bianca Tognocchi som Gilda har en ljuvlig koloratursopran. Verdis emotionellt laddade musik går rakt in i hjärtat, skriver Karin Helander.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons