Annons

Bäst på scen just nu: Egensinnig politisk teater

En vokalt stark nypremiär på Elektra, energisk demokratipropaganda av familjen Kaos samt makt och mystik är teman i veckans scenval.

Under strecket
Publicerad

Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf och Thom Gisslén.

Foto: Sara P BorgströmBild 1 av 1

1 / 5

Valfläsk med enorm energi

Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf och Thom Gisslén.
Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf och Thom Gisslén. Foto: Sara P Borgström

TEATER

De redan frälsta

Riksteatern

Systrarna Tiffany och Bianca Kronlöf samt Thom Gisslén har satt ihop en bullrig show om demokratiska rättigheter valåret 2018. De överrumplar och dompterar sin publik med en energisk lektion om hur man påverkar sin framtid – ett stycke brutalt egensinnig politisk teater med feministiskt perspektiv. Det är fullt möjligt att några kommer att rösta på ”Krönlöf” den 9 september, skriver Lars Ring.

Annons
Annons

Iréne Theorin som Elektra och Cornelia Beskow som Chrysothemis.

Foto: Sara StrandlundBild 1 av 1

2 / 5

Iréne Theorin som Elektra och Cornelia Beskow som Chrysothemis.
Iréne Theorin som Elektra och Cornelia Beskow som Chrysothemis. Foto: Sara Strandlund

OPERA

Elektra

Kungliga Operan

All laddning finns kvar i Staffan Valdemar Holms och Bente Lykke Møllers starka uppsättning av ”Elektra” från 2009. Nu gör Iréne Theorin en exalterad tolkning av titelrollen, till synes totalt oberörd av dess vokala svårigheter. I Chrysotemis roll debuterar Cornelia Beskow med skärpa, tydlighet och fin diktion. Katarina Dalayman som Klytaimnestra låter varma toner rulla fram i ett mezzoporträtt fullt av komplexitet, skriver Bo Löfvendahl.

Annons
Annons

Fredrik Evers i rollen som François i ”Underkastelse”.

Foto: Ola KjellbyeBild 1 av 1

3 / 5

Houellebecqs dystopi nära Faust

Fredrik Evers i rollen som François i ”Underkastelse”.
Fredrik Evers i rollen som François i ”Underkastelse”. Foto: Ola Kjellbye

TEATER

Underkastelse

Göteborgs stadsteater

Vad händer om islam blir fransk statsreligion? Michel Houellebecqs framtidsroman har blivit en slipad, cyniskt provokativ pjäs om patriarkala strukturer. Fredrik Evers spelar läraren François. Skickligt visar han en isolerad och ensam man som tar stöd mot 1800-talets värderingar. Här blir rollen ett slags Faust som kompromissar med sina förra ideal för att uppnå potent makt, skriver Lars Ring.

Annons
Annons

Fredrik Gunnarson och Karin Lithman i ”Fröken Julie”.

Foto: Emmalisa PaulyBild 1 av 1

4 / 5

Sprudlande Julie i brottning med strukturer

Fredrik Gunnarson och Karin Lithman i ”Fröken Julie”.
Fredrik Gunnarson och Karin Lithman i ”Fröken Julie”. Foto: Emmalisa Pauly

TEATER

Fröken Julie

Malmö stadsteater

August Strindbergs vitala modernitet sprudlar när Moqi Simon Trolin sätter upp ”Fröken Julie”. Här visas hur svårt det är att brotta ned sociala strukturer, de som naglar fast människor i hierarkier inom kön och social klass. Grälen mellan Karin Lithmans aristokrat Julie och Fredrik Gunnarsons betjänt Jean osar av deras desperation över att inte kunna slå sig ur sina roller, skriver Theresa Benér.

Annons
Annons

Rebecka Hemse och Shanti Roney i “Uppenbarelsen”.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

5 / 5

Subtilt mysteriespel om människans villkor

Rebecka Hemse och Shanti Roney i “Uppenbarelsen”.
Rebecka Hemse och Shanti Roney i “Uppenbarelsen”. Foto: Sören Vilks

TEATER

Uppenbarelsen

Dramaten

Mattias Anderssons nya pjäs, som han även regisserat, handlar om människan fångad mellan paradisdrömmar och undergångsvisioner. Åskådaren får en avskalad metafysisk genomgång av det mänskliga villkoret – gestaltat med både vardagsnära dialog, humor och mystik av en utmärkt ensemble. ”Uppenbarelsen” är en intelligent, subtil rebus om våra behov av att tro och hoppas – ett subtilt mysteriespel, skriver Lars Ring.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons