Annons

Knockar med krig och rå galghumor

Missa inte! Teater Galeasen är som bäst i ”Irakisk Kristus”, en svart skröna om krig, flykt och sanning. I höst återkommer även jubilerande Kulturhuset Stadsteaterns soppsuccé ”Kollision!”.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Sara Jangfeldt och Fredrik Benke Rydman i ”Kollision!”

Foto: Matilda Rahm

1 / 6

”Kollision!”, Stockholm

Sara Jangfeldt och Fredrik Benke Rydman i ”Kollision!”
Sara Jangfeldt och Fredrik Benke Rydman i ”Kollision!” Foto: Matilda Rahm

Kollision!

Soppteatern, Sergels torg

Åter 19, 22, 23 , 25 september

Mötet mellan Fredrik Benke Rydman och Sara Jangfeldt på Soppteatern är en fullträff. En yteffektiv, varm och underhållande show. Duon har en idérik lekfullhet som ger oväntade vändningar, både fysiskt och språkligt. ”Kollision!” ger en liten lektion i tillit och mod samt en stor portion energi och gott humör, skriver Anna Ångström.

Annons
Annons

”Irakisk Kristus” på Teater Galeasen.

Foto: Jens Sethzman

2 / 6

”Irakisk Kristus”, Stockholm

”Irakisk Kristus” på Teater Galeasen.
”Irakisk Kristus” på Teater Galeasen. Foto: Jens Sethzman

Irakisk Kristus

Teater Galeasen

Nypremiär 25 augusti eller senare i höst

När Hassan Blasims berättelser om krig, flykt och migration i romanen ”Irakisk Kristus” blir scenkonst på Galeasen är det tempo och tryck från första till sista minuten. Lucas Svenssons dramatisering, Natalie Ringlers djärva regi och en spännande ensemble full av begåvad energi lyckas balansera det grymma med rå humor och poesi. En av teaterns bästa produktioner, skriver Lars Ring.

Annons
Annons

Maria Nohra och Ahmed Berhan i ”Mizeria”.

Foto: Anna Classon

3 / 6

”Mizeria”, Stockholm

 Maria Nohra och Ahmed Berhan i ”Mizeria”.
Maria Nohra och Ahmed Berhan i ”Mizeria”. Foto: Anna Classon

Mizeria

Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen

Nypremiär 28 augusti. Spelas i Vällingby från 23 september

Replikerna är vassa som oneliners i denna pjäs med sitcom-vibbar. Här bearbetas kärleksproblem och lokala dödsskjutningar i samma mening, i en uppsättning som har den unga publiken i sin hand från start, skriver Ylva Lagercrantz Spindler. Författaren Melody Farshin, vars debutbok ligger till grund för pjäsen, är uppvuxen i Husby där ”Mizeria” hade urpremiär i mars.

Annons
Annons

Peter Andersson och Erik Ehn i ”Katt på hett plåttak”.

Foto: Sören Vilks

4 / 6

”Katt på hett plåttak”, Stockholm

Peter Andersson och Erik Ehn i ”Katt på hett plåttak”.
Peter Andersson och Erik Ehn i ”Katt på hett plåttak”. Foto: Sören Vilks

Katt på hett plåttak

Maximteatern

Åter 18 februari 2021

En nytvättad och uppdaterad översättning av Tennessee Williams klassiker bidrar till att handlingen blir mer rå, och stark. Regissören Stefan Larsson använder åter närbilder som accentuerar känslorna i detta spel om makt, sexualitet och livslögner. Peter Andersson gör Pappa till ett resligt svin med magnifik tordönsstämma, även Livia Millhagen, Erik Ehn och Marie Göranzon behärskar både utspel och återhållen mimik, skriver Lars Ring.

Annons
Annons

Matteo Carvone och Charlotta Öfverholm i ”Kuckel”.

Foto: Mats Bäcker

5 / 6

”Kuckel”, Orionteatern

Matteo Carvone och Charlotta Öfverholm i ”Kuckel”.
Matteo Carvone och Charlotta Öfverholm i ”Kuckel”. Foto: Mats Bäcker

Kuckel

Orionteatern

Åter våren 2021

Avklädd manipulation – Alexander Ekman visar underhållande kreativitet i Orionteaterns råa scenrum med ett gäng uttrycksfulla dansare. Ett experiment genomfört med gott mod och humör av en spännande konstellation proffs. Kul men lite ojämnt, skriver Anna Ångström.

Annons
Annons

Maia Hansson Bergqvist och Hamadi Khemiri i ”Furstinnan av Amalfi”.

Foto: Sara P Borgström

6 / 6

”Furstinnan av Amalfi”, Stockholm

Maia Hansson Bergqvist och Hamadi Khemiri i ”Furstinnan av Amalfi”.
Maia Hansson Bergqvist och Hamadi Khemiri i ”Furstinnan av Amalfi”. Foto: Sara P Borgström

Furstinnan av Amalfi

Dramaten

Inställd tills vidare

Suzanne Osten sveper sin teatrala dammvippa över en 407 år gammal pjäs som nu får Sverigepremiär i lekfull översättning av Per Lysander. Det blir en fartfylld plädering för human, lustfylld kvinnomakt. Osten läser John Websters text som ett feministiskt drama om en kvinna som tar för sig, bejakar sin lust och sin vilja – och straffas grymt av sina makthungriga bröder. Maia Hansson Bergqvist i titelrollen är en perfekt Ostenaktör, skriver Lars Ring.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons