Annons

Bäst på scen: satir, Mozart och Beckett

SvD:s teater- och danskritiker väljer godbitar från höstens premiärer – scenkonst som berör och väcker frågor.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Emma Välimäki (längst fram) i ”Mozarts Requiem”.

Foto: Mats Bäcker Bild 1 av 1

1 / 7

”Mozarts Requiem”, Malmö

Emma Välimäki (längst fram) i ”Mozarts Requiem”.
Emma Välimäki (längst fram) i ”Mozarts Requiem”. Foto: Mats Bäcker

Mozarts Requiem

Skånes dansteater på Malmö Opera

T o m 15 december

Skånes dansteaters version av ”Mozarts Requiem”, i koreografi av Örjan Andersson, kan ses som en innerlig bön om nåd och lovsång till livet självt. Det är ett mäktigt allkonstverk om övergången mellan liv och död, med 55 dansare, körsångare och sångsolister på scenen och en nästan mjukt nyanserad orkester i diket. Det hela är paradoxalt lätt och hoppfullt, med himmelskt vackra klanger, skriver Anna Ångström.

Annons
Annons

”I väntan på Godot”.

Foto: Sören Vilks Bild 1 av 1

2 / 7

”I väntan på Godot”, Stockholm

”I väntan på Godot”.
”I väntan på Godot”. Foto: Sören Vilks

I väntan på Godot

Dramaten

T o m 4 mars 2020

Johan Ulveson och Jonas Karlsson väntar på Godot med en utsökt clownisk känsla som inte hukar inför det existentiella innehållet i Samuel Becketts berömda pjäs. Deras samspel är en fröjd. I Karl Dunérs regi och scenografi blir det en vacker, genomlyst uppsättning full av snubbel och poesi – en mycket meningsfull färd mot det oundvikliga upphörandet, tycker Lars Ring.

Annons
Annons

”Häxjakten”.

Foto: Karin Wesslén / TT Bild 1 av 1

3 / 7

”Häxjakten”, Stockholm

”Häxjakten”.
”Häxjakten”. Foto: Karin Wesslén / TT

Häxjakten

Dramaten, Elverket

T o m 14 december

Alexander Mørk-Eidem skapar en thrillerartad stämning när han iscensätter ”Häxjakten” av Arthur Miller med skådespelare från både Dramaten och Kulturhuset Stadsteatern. En pjäs som är obehagligt aktuell och bland annat handlar moral och maktutövning, menar SvD:s Lars Ring som har sett en laddad och kraftfullt spelad iscensättning.

Annons
Annons

Louise Peterhoff i ”Gilgamesh”.

Foto: Carla Orrego Veliz Bild 1 av 1

4 / 7

”Gilgamesh”, Stockholm

Louise Peterhoff i ”Gilgamesh”.
Louise Peterhoff i ”Gilgamesh”. Foto: Carla Orrego Veliz

Gilgamesh

Moment:teater

T o m 17 december

När Moment:teater tar sig an ”Gilgamesh” blir känslan en avdankad lägenhetsfest, en både kaotisk och lustfylld resa där publiken får färdas från forntidens Mesopotamien till 2000-talets samtid – på 100 minuter, skriver Ylva Lagercrantz Spindler.

Annons
Annons

Göran Engman och Moa Silén i ”Kul med en kvinna”.

Foto: Micke Sandström Bild 1 av 1

5 / 7

”Kul med en kvinna”, Uppsala

Göran Engman och Moa Silén i ”Kul med en kvinna”.
Göran Engman och Moa Silén i ”Kul med en kvinna”. Foto: Micke Sandström

Kul med en kvinna

Uppsala stadsteater

T o m 18 januari

Uppsala stadsteater ger publiken en finfin julklapp: en riktigt rolig komedi i grabbig arbetsplatsmiljö av Alma Kirlic. ”Kul med en kvinna” har kvick dialog, men regissören Enberg har även verkligen satsat på det tysta spelet, dynamiken mellan rollerna, där männen tar väldigt stor plats och där kvinnorna alltid kommer i andra hand, även då de hyllas, skriver Sara Granath.

Annons
Annons

”Macbeth – making a murderer”.

Foto: Micke Sandström Bild 1 av 1

6 / 7

”Macbeth – making a murderer”, Malmö

”Macbeth – making a murderer”.
”Macbeth – making a murderer”. Foto: Micke Sandström

Macbeth – making a murderer

Helsingborgs stadsteater

T o m 11 januari 2020

Drabbande spelglädje genomlyser den unge Helle Rossings fullödigt teatrala omtolkning av Shakespeares ”Macbeth”. Kollegor mördar och mördas i en träffsäker och grotesk bild av nutidens konkurrenskultur. Detta är en uppsluppen men i grunden ångestfyllt allvarlig kritik av vår tid – en managementkultur där alla intill utbrändhet kämpar för sina positioner och framgång mäts i säljbarhet, skriver Theresa Benér.

Annons
Annons

”Skönheten och odjuret” på Malmö opera.

Foto: Katja Tauberman Bild 1 av 1

7 / 7

”Skönheten och odjuret”, Malmö

”Skönheten och odjuret” på Malmö opera.
”Skönheten och odjuret” på Malmö opera. Foto: Katja Tauberman

Skönheten och odjuret

Malmö opera

T o m 30 april 2020

Malmö opera spelar Linus Fellboms sagolika uppsättning av ”Skönheten och odjuret”, en musikal där scenens alla element samspelar med ensemblen i innovativ gestaltning. Alan Menkens romantiska filmmusik är väl omhändertagen i Josef Rhedins arrangemang, och bäddar in detta generösa allkonstverk i den klassiska sagans spänning och sötma, skriver Theresa Benér.

Annons
Annons
Annons
Annons