Annons

Bäst på scen: Svindlande tankelek och Beckett

Dags att lämna tv-soffan och stöket efter helgerna och inleda det nya året på teatern. SvD:s dans- och teaterkritiker tipsar om sevärda uppsättningar över landet.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Marie Richardson (brudklädd) i ”Vi som fick leva om våra liv”, ett samarbete mellan Backa teater i Göteborg och Dramaten i regi av Mattias Andersson.

Foto: OLA KJELBYEBild 1 av 1

1 / 8

”Vi som fick leva om våra liv”, Stockholm

Marie Richardson (brudklädd) i ”Vi som fick leva om våra liv”, ett samarbete mellan Backa teater i Göteborg och Dramaten i regi av Mattias Andersson.
Marie Richardson (brudklädd) i ”Vi som fick leva om våra liv”, ett samarbete mellan Backa teater i Göteborg och Dramaten i regi av Mattias Andersson. Foto: OLA KJELBYE

Vi som fick leva om våra liv

Dramaten, Elverket

T o m 22 februari

Vad skulle du göra om du fick chansen att leva om ditt liv? Den svindlande frågan är utgångspunkt för Backa teaters och Dramatens samproduktion i regi av Mattias Andersson, vars manus bygger på intervjuer med 137 människor. Den filosofiska tankeleken iscensätts som en rytmisk väv av teater, dans och musik. Skådespelarna är i sanning en ensemble på lika villkor, vilket förstärker känslan att det handlar om oss. Det är uppfordrande och vackert, skriver Sara Granath.

Annons
Annons

”Snövit” i koreografi av Fredrik Benke Rydman.

Foto: Kai HeimbergBild 1 av 1

2 / 8

”Snövit”, Stockholm

”Snövit” i koreografi av Fredrik Benke Rydman.
”Snövit” i koreografi av Fredrik Benke Rydman. Foto: Kai Heimberg

Snövit

Dansens hus

T o m 2 februari

Snövit är dotter till en narcissistisk Instagramdrottning med åldersnoja, och dvärgarna är influencers på digital detox. Benke Rydmans nutidssaga med ett fint gäng dansarprofiler är idérik och generöst visuell, men står ibland och stampar i en dramaturgi som följer turerna i Bröderna Grimms förlaga – om än med blodig skruv. Prinsen är dock fimpad och här uppmanas vi att även dumpa mobilerna till förmån för äkta samvaro, skriver Anna Ångström.

Annons
Annons

”I väntan på Godot”.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

3 / 8

”I väntan på Godot”, Stockholm

”I väntan på Godot”.
”I väntan på Godot”. Foto: Sören Vilks

I väntan på Godot

Dramaten

T o m 18 mars

Johan Ulveson och Jonas Karlsson väntar på Godot med en utsökt clownisk känsla som inte hukar inför det existentiella innehållet i Samuel Becketts berömda pjäs. Deras samspel är en fröjd. I Karl Dunérs regi och scenografi blir det en vacker, genomlyst uppsättning full av snubbel och poesi – en mycket meningsfull färd mot det oundvikliga upphörandet, tycker Lars Ring.

Annons
Annons

”Vem är Schmitz?” på Göteborgs stadsteater.

Foto: Ola KjelbyeBild 1 av 1

4 / 8

”Vem är Schmitz?”, Göteborg

”Vem är Schmitz?” på Göteborgs stadsteater.
”Vem är Schmitz?” på Göteborgs stadsteater. Foto: Ola Kjelbye

”Vem är Schmitz?”

Göteborgs stadsteater

T o m 8 februari

Oerhört underhållande prilligt är det i ”Vem är Schmitz?”. Ungerskt team (regi lldikó Gáspár) tar itu med schweizisk dramatiker (Lukas Bärfuss) och svenska skådespelare kastar sig in i det hela med liv och lust. De ger allt i denna cirkus av genus och nationaliteter. Men handlar det verkligen om identitet, eller är själva estetiken viktigast? frågar sig en upprymd Sara Granath.

Annons
Annons

Bengt Krantz och Malmö Operas barnkör.

Foto: Jonas PerssonBild 1 av 1

5 / 8

”Tosca”, Malmö

Bengt Krantz och Malmö Operas barnkör.
Bengt Krantz och Malmö Operas barnkör. Foto: Jonas Persson

Tosca

Malmö opera

T o m 16 februari

I Sofia Jupithers iscensättning av Puccinis dramatiska ”Tosca” utspelar sig den mänskliga tragedin mycket tydligt mot en fond av storpolitik. Hon tar berättelsen på blodigt allvar. Det är också en sångarfest med sopranen Lianna Haroutounian, som fördjupar divans roll, den briljante tenoren Dimitris Paksoglou och Vladislav Sulimsky som ger sin skurk mänskliga sidor, skriver Bo Löfvendahl.

Annons
Annons

Göran Engman och Moa Silén i ”Kul med en kvinna”.

Foto: Micke SandströmBild 1 av 1

6 / 8

”Kul med en kvinna”, Uppsala

Göran Engman och Moa Silén i ”Kul med en kvinna”.
Göran Engman och Moa Silén i ”Kul med en kvinna”. Foto: Micke Sandström

Kul med en kvinna

Uppsala stadsteater

T o m 12 februari

Uppsala stadsteater ger publiken en finfin julklapp: en riktigt rolig komedi i grabbig arbetsplatsmiljö av Alma Kirlic. ”Kul med en kvinna” har kvick dialog, men regissören Enberg har även verkligen satsat på det tysta spelet, dynamiken mellan rollerna, där männen tar väldigt stor plats och där kvinnorna alltid kommer i andra hand, även då de hyllas, skriver Sara Granath.

Annons
Annons

”Macbeth – making a murderer”.

Foto: Micke SandströmBild 1 av 1

7 / 8

”Macbeth – making a murderer”, Helsingborg

”Macbeth – making a murderer”.
”Macbeth – making a murderer”. Foto: Micke Sandström

Macbeth – making a murderer

Helsingborgs stadsteater

T o m 25 april

Drabbande spelglädje genomlyser den unge Helle Rossings fullödigt teatrala omtolkning av Shakespeares ”Macbeth”. Kollegor mördar och mördas i en träffsäker och grotesk bild av nutidens konkurrenskultur. Detta är en uppsluppen men i grunden ångestfyllt allvarlig kritik av vår tid – en managementkultur där alla intill utbrändhet kämpar för sina positioner och framgång mäts i säljbarhet, skriver Theresa Benér.

Annons
Annons

”Skönheten och odjuret” på Malmö opera.

Foto: Katja TaubermanBild 1 av 1

8 / 8

”Skönheten och odjuret”, Malmö

”Skönheten och odjuret” på Malmö opera.
”Skönheten och odjuret” på Malmö opera. Foto: Katja Tauberman

Skönheten och odjuret

Malmö opera

T o m 30 april

Malmö opera spelar Linus Fellboms sagolika uppsättning av ”Skönheten och odjuret”, en musikal där scenens alla element samspelar med ensemblen i innovativ gestaltning. Alan Menkens romantiska filmmusik är väl omhändertagen i Josef Rhedins arrangemang, och bäddar in detta generösa allkonstverk i den klassiska sagans spänning och sötma, skriver Theresa Benér.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons