Annons

Bästa elbilen du kan köpa – sett till räckvidd och pris

Hyundai Kona känns rapp och gör 0–100 km/h på 7,6 sekunder. Men det är räckvidden, som på pappret är 44,9 mil, som gör bilen riktigt intressant.
Hyundai Kona känns rapp och gör 0–100 km/h på 7,6 sekunder. Men det är räckvidden, som på pappret är 44,9 mil, som gör bilen riktigt intressant. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Vad sägs om en elbil med lång räckvidd, schysst pris och möjlighet att snabbladda många gånger utan fara? Nu är nya minisuven Hyundai Kona här. Den är marknadens bästa elbil sett till räckvidd och kostnad: 45 mil och pris på 349 900 kronor efter statlig rabatt. Men den har plumpar och frågan är om den står sig på lite sikt.

Under strecket
Publicerad

Kona är bara 4,18 meter lång och det är ingen som vänder sig om efter oss när vi kör förbi.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 7

Infotainmentsystemet är konservativt och pekskärmen omgärdas av analoga knappar.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 7

Snabbladdning via CCS-uttag tar en knapp timme men i ett vanligt vägguttag tar det över 30 timmar.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 3 av 7

Batteristorleken gör att Hyundai Kona är den kanske mest spännande nya elbilen just nu.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 4 av 7
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 5 av 7
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 7
Foto: Tomas Oneborg Bild 7 av 7

Kona är bara 4,18 meter lång och det är ingen som vänder sig om efter oss när vi kör förbi.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1
Efter reklamen visas:
Hyundai Kona – billig el-SUV med Tesla-räckvidd

Låt oss vara ärliga: elbilarna på marknaden har inte rosat säljstatistiken. Alls. Det beror i huvudsak på korta räckvidder på max 25 mil och svajiga möjligheter att ladda på långfärd. Det har helt enkelt gjort att många valt bort elbilar som Nissan Leaf, VW e-Golf eller Renault Zoe.

Men nu sveper nästa våg över oss, elbilarna som likt Tesla kan gå 40 mil – i verkligheten och inte bara på pappret.

Hyundai Kona Electric är den kanske intressantaste när ekvationen lågt pris plus lång räckvidd ska lösas.

Testbilen står i garaget: den ser ut som den Hyundai Kona som lanserades förra året, en liten alldaglig suv som inte mäter mer än 4,18 meter (alltså ungefär som en VW T-Roc). Och trots att det är den kanske mest spännande nya elbilen just nu vänder sig ingen om när vi kommer och åker.

Kona är bara 4,18 meter lång och det är ingen som vänder sig om efter oss när vi kör förbi.
Kona är bara 4,18 meter lång och det är ingen som vänder sig om efter oss när vi kör förbi. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons
Annons

Infotainmentsystemet är konservativt och pekskärmen omgärdas av analoga knappar.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

Det finns en enskild faktor som gör att den sticker ut: det stora batteriet på hela 64 KWh möjliggör 44,9 mils räckvidd enligt EU:s nya tuffare sätt att räkna som kallas WLTP (i höstas förekom en siffra på 48,2 mil men den fick korrigeras efter att Hyundai upptäckt fel i testerna).

Det ska i alla fall jämföras med Nissan Leafs batteri på 40 kWh och räckvidd på cirka 28 mil eller Renault Zoes 41 KWh och räckvidd 30 mil.

Hyundai Kona finns även med mindre batteri på 39 kWh med räckvidd på 28,9 mil. Men den känns ointressant: för det är den långa räckvidden på 45 mil som är grejen. Frågan är bara hur långt vi kommer på isiga vintervägar runt Stockholm. Låt oss återkomma till det.

Vi sätter oss inne i bilen och låter fingertopparna löpa efter instrumentbrädans topp: hårdplast. Oj då. Men Hyundais kvalitetsintryck har ändå förbättrats markant de senaste åren och man sitter i fasta stolar med närmast VW-hård stoppning.

Vi låter fingertopparna löpa efter instrumentbrädans topp: hårdplast. Oj då.

Mitt på panelen finns en stor pekskärm som ramas in av analoga knappar. Infotainmentsystemet känns intuitivt och fungerar bra. Men det är konservativt: Hyundai vill inte sticka ut för mycket och skrämma bort kunder och går absolut inte lika långt som Tesla, där nya Model 3 saknar instrumentkluster framför föraren. Mellan framstolarna finns en närmast cockpitliknande bred och hög mittkonsol som faktiskt höjer känslan av att vara ombonad.

Infotainmentsystemet är konservativt och pekskärmen omgärdas av analoga knappar.
Infotainmentsystemet är konservativt och pekskärmen omgärdas av analoga knappar. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons
Annons

Så: i väg. Redan på ”tomgång” hörs ett svagt, närmast ödesmättat väsande. Det kallas VESS – Virtual Engine Sound System och ska göra att bilen märks och hörs ute i trafiken i lägre farter. Alla nya elbilar och laddhybrider i EU måste 2021 enligt en ny lag avge någon typ av ljud i farter upp till 30 kilometer i timmen, men redan i år ska alla nya som säljs ha ett ljudsystem.

Växelväljaren består av en knappsats på konsolen – ett system som även Jaguar valt till sin elbil I-Pace. Jag trycker på ”D” som i ”drive” och vi är i väg.

Elmotorn på 204 hästkrafter och 395 newtonmeter i kraft gör Kona till en rapp bil. Liksom alla elbilar får accelerationen det att suga i magen och 0 till 100 kilometer i timmen tar 7,6 sekunder. Däremot är toppfarten modesta 167 kilometer i timmen, vilket är av mer akademiskt intresse. Styrningen bjuder skönt motstånd men ju mer vi kör på olika vägar desto mer framkommer den: Kona Electrics akilleshäl.

Den består i hur bilen beter sig ute på vägen. Fjädringen är alltför hårt satt. Den känns stötig och har hög ljudnivå. Och när vi är inne på nackdelar: likt många elbilar går den inte att köpa med dragkrok.

Fjädringen är alltför hårt satt. Den känns stötig och har hög ljudnivå.

Om du gör långkörningar måste du vänja dig med ett nytt sätt att färdas, med regelbundna stopp på minst en timme. De ännu glest utsatta snabbladdarna i Sverige är få och kan mycket väl vara sönder när du kommer dit.

Kona Electric kan snabbladdas via sitt uttag som heter CCS med upp till 100 kWh upp till 80 procent på 54 minuter. Med 50 kilowattsladdare tar det 75 minuter och i laddbox med 32 ampere över nio timmar att ladda fullt. Trycker du in sladden i ett vanligt vägguttag: Räkna med över 30 timmar att ladda fullt. De långa tiderna är offret på det stora batteriets altare.

Annons
Annons

Snabbladdning via CCS-uttag tar en knapp timme men i ett vanligt vägguttag tar det över 30 timmar.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 3

Batteristorleken gör att Hyundai Kona är den kanske mest spännande nya elbilen just nu.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 3
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 3 av 3
Snabbladdning via CCS-uttag tar en knapp timme men i ett vanligt vägguttag tar det över 30 timmar.
Snabbladdning via CCS-uttag tar en knapp timme men i ett vanligt vägguttag tar det över 30 timmar. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Batteriet är vätskekylt och det gör att den klarar snabbladdningar bättre än de utan vätskekylning som exempelvis Nissan Leaf.

Kona Electric är den bästa elbil du kan köpa när man ser på räckvidd/pris.

Hur långt kom vi då? Räckvidden som på papperet är 44,9 mil blev i praktiken i genomsnitt 39 mil och det är faktiskt riktigt bra. Det stora batteriet på 64 kWh gör också att priset springer iväg. Då går Kona Electric loss på 409 900 kronor (349 900 kronor med den statliga rabatten på 60 000 kronor). Jämfört med den två decimeter längre kusinen Kia e-Niro som den delar batteri- och eldrivlina med är den 20 000 kronor billigare

Men jämfört med Nissan Leaf, som alltså har betydligt kortare räckvidd, är den 35 000 kronor dyrare. Det är den värd.

Batteristorleken gör att Hyundai Kona är den kanske mest spännande nya elbilen just nu.
Batteristorleken gör att Hyundai Kona är den kanske mest spännande nya elbilen just nu. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons
Annons
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 2
Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 2

Körkänsla

Betyg: 3 av 6

Ur testprotokollet: "Rapp", "helt okej". "Den har alldeles för hög ljudnivå. Man hör däcksåskan från hjulhusen." "Oj vad stötig den är". "Styrningen har fin och lite trög känsla" samt "Den känns struttig på vägen".

Motor/växellåda

Betyg: 4 av 6

Elmotorn är på 204 hästkrafter. Och med elmotorns få slitdelar kommer att hålla betydligt längre än konkurrenternas bensin- eller dieselmotorer. Direktdriften ger en känsla av enkelhet som får alla automatlådor att kännas antikvariska och onödiga.

Säkerhet

Betyg: 4 av 6

Det numera snart självklara säkerhetspaketet med autobroms, vingelvarnare, trötthetsvarnare och döda-vinkelnvarnare är standard på alla versioner. Bra där Hyundai! Kona fick maximala 5 stjärnor i Euro-Ncaps krocktest.

Ekonomi/miljö

Betyg: 5 av 6

Miljöbetyg ligger i topp. Priset efter rabatt är 349 900 kronor. Jämfört vi med fossila konkurrenter ligger Audi Q2 med 1,4-liters bensinmotor och automatlåda kostar den cirka 300 000 kronor medan Opel Crossland X med 1,2-liters bensinmotor ligger på 217 900 kronor. Driftskostnaden är låg. Laddar du hemma kostar det runt 1,30 per kilowattimme och eftersom den gör av med 1,52 kWh per mil blir den direkta milkostnaden runt 2 kronor. Årsskatten är 360 kronor.

Helhet

Betyg: 4 av 6

Kona Electric är den bästa elbil du kan köpa när man ser på räckvidd/pris. Men vi väntar inom kort på några mycket intressanta nya konkurrenter från bland annat Volkswagen. Där kommer bilarna att ha betydligt högre datakapacitet där bilens centrala funktioner kan uppdateras via nätet. Hittills har elbilar haft högt andrahandsvärde och att köpa Kona innebär låg risk. Men räkna med att den är omkörd av konkurrenterna om drygt ett år. Så fort får utvecklingen just nu.

Två rivaler

Foto: Pontus Lundahl/TT

Kia e-Niro
Kusinen som lirar en klass upp och är 20 000 kronor dyrare. Lika bra elbil. Lika mycket mellanmjölkskänsla i allt utom elen.

Foto: Tomas Oneborg

Audi Q2
För lite mindre pengar får du en Bensinar-Audi Q2. Om du vill vara sämre mot miljön alltså.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons