Annons

Bättre uppkoppling på tåg: Måste fungera

Tomas Eneroth, infrastrukturminister och Anders Ygeman, digitaliseringsminister, ska se till att uppkopplingen på fjärrtågen förbättras.
Tomas Eneroth, infrastrukturminister och Anders Ygeman, digitaliseringsminister, ska se till att uppkopplingen på fjärrtågen förbättras. Foto: Joakim Ståhl

Regeringen kallar in till rundabordssamtal för att förbättra uppkopplingen på fjärrtåg.

– Vi vill samla alla aktörer så att man slutar peka finger åt varandra, säger Anders Ygeman (S), digitaliseringsminister.

Under strecket
Publicerad

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), som själv bor i Växjö, är med i initiativet:

– Jag åker Stockholm-Alvesta regelbundet och märker hur uppkopplingen går ner på vissa ställen. Det kan handla om tunnlar, skogsområden och försänkningar i terrängen, säger Tomas Eneroth.

SJ har gratis wifi ombord på X 2000, SJ 3000 och dubbeldäckare. MTR har en liknande tjänst mellan Stockholm och Göteborg.

– Tåget har konkurrerat ut stora delar av flyget just på sträckan Stockholm-Göteborg. Då måste också uppkopplingen fungera så att man kan arbeta och göra saker under resans gång, inskjuter Anders Ygeman.

Efterfrågan på uppkoppling har enligt ministrarna ökat starkt under senare år.

– Kan man streama där barnen sitter med? En sådan fråga blir till exempel allt vanligare. Det finns brister i dag. Det är rimligt med den strategi för uppkoppling som vi har, att vi ställer ökade krav på operatörerna, säger Tomas Eneroth, som även bjuder in Post- och telestyrelsen som arbetar åt Infrastrukturdepartementet.

Vi vill samla branschen för att kunna attackera tillsammans.

Anders Ygeman påpekar att ingen enskild del av branschen kan komma med lösningen.

– Det handlar om att ha rätt utrustning på tåget, i tunnlar och att bredband och mobilmaster dras fram till de områden där det behövs. Vi vill samla branschen för att kunna attackera tillsammans, säger energi- och digitaliseringsministern.

Det samlande greppet har inte tagits tidigare:

– Vi har hört argument om olika ägares antenner på tågen och vid banvallen. Det är dags att sluta peka finger åt varandra. Jag kan tänka mig att det kan bli en del boxande i början, men nu när den femte generationens trådlösa system är här finns det anledning att skärpa den gemensamma ambitionen, tillägger Ygeman.

Trafikverket, som driver tågtrafiken, berörs inte av mötet som ska äga rum i början av nästa år:

– Nej, vi ansvarar bara för en direktlina till lokföraren som har att göra med en backup gällande trafiksäkerheten, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson. Inte heller Transportstyrelsen berörs.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons