Annons

Bensinpriset rasar på grund av coronakrisen

Bensinpriset rasar på grund av coronavirusets långtgående effekter på världsekonomin.
Bensinpriset rasar på grund av coronavirusets långtgående effekter på världsekonomin. Foto: Pontus Lundahl/TT

För första gången på fyra år kostar en liter bensin i genomsnitt under 13 kronor litern. Oljeprisets krasch och enorma efterfrågeras på bensin har gjort det billigare för svenskarna vid pumpen.

Under strecket
Publicerad

Johan G. Andersson, vd för Svenska petroleum och biodrivmedel institutet

Foto: SPBI

I maj steg bensinpriset över 17-kronorsgränsen i delar av Sverige, något som ledde till stora protester över hela landet. Svenskar samlades under samlingsnamnet ”Bensinupproret” och krävde att bensinen max skulle kosta 12 kronor.

Gruppen samlade över en halv miljon medlemmar på Facebook. Medlemmar som snart kan få se sin önskan bli verklighet. På flera ställen i Sverige finns redan bensin för under 12 kronor litern att köpa, enligt sajten Bensinpriser.nu.

Anledningen är att råoljepriset har rasat i värde sedan årsskiftet, och har tappat två tredjedelar av sitt värde under första kvartalet 2020. 1 januari kostade ett fat 66 dollar. Vid lunchtid tisdag kostade samma fat endast drygt 22 dollar, priser som inte har setts sedan 2001.

En av orsakerna till oljeprisets ras är coronaviruskrisen som har stoppat hela världsekonomin. Priset på råolja är en viktig konjukturindikator och följer ofta världsekonomins upp- och nedgångar.

Ett liknande ras skedde under finanskrisen 2008. Även då tappade oljepriset två tredjedelar av sitt värde på några månader.

Annons
Annons

Johan G. Andersson, vd för Svenska petroleum och biodrivmedel institutet

Foto: SPBI
Johan G. Andersson, vd för Svenska petroleum och biodrivmedel institutet
Johan G. Andersson, vd för Svenska petroleum och biodrivmedel institutet Foto: SPBI

Johan G. Andersson, vd för Svenska petroleum och biodrivmedelinstitutet, säger att världen såg liknande ras på råoljepriset från ännu högre nivåer 2014, men att det inte påverkade priset vid bensinpumparna i samma utsträckning. Då var nämligen efterfrågan på bensin fortsatt hög. Nu ser det annorlunda ut. På grund av de åtgärder som tvingar européer att stanna hemma åker färre bil i Europa.

Han tror att ungefär hälften av det prisfall på bensin som vi ser kan härledas tappet i efterfrågan och den andra hälften prisraset på råolja.

– Vi ser någonstans 30 till 70 procent reduktion i efterfrågan, säger Andersson om efterfrågeraset på bensin i Europa. Han poängterar att det är stora skillnader från land till land.

I Sverige finns det inte data:

– Jag tror att vi ligger lite lägre där med tanke på att vi inte stängt ned hela samhället, säger Andersson.

Dieselpriset har inte har sjunkit lika kraftigt som bensinpriset. Det beror på att väg- och båttransporter, som i stor utsträckning drivs av diesel, rullar i större omfattning än bensindrivna bilar.

Råoljepriset visar få tecken på att återhämta sig och drabbades av en andra smäll i början av mars. För att motverka raset som hade påbörjats i februari ville oljekartellen Opec, med medlemsstaten Saudiarabien i spetsen, dra ned produktionen och därmed upp priset på råolja.

Något som den stora oljeproducenten och icke-Opecmedlemmen Ryssland vägrade. Det upprörde Saudiarabien, som då beslutade att dra upp sin oljeproduktion – och chocksänka sitt oljepris ytterligare.

Priskriget ledde till börsras över hela världen dagen därpå och råoljepriset har fortsatt brant nedåt. Investmentbanken Goldman Sachs flaggade i mitten av mars för att ett fat skulle kunna kosta mindre än 20 dollar.

En liten ljusning för oljeprisets återhämtning kan synas på horisonten. Under måndagskvällen meddelade USA och Ryssland att de hade inlett samtal om att eventuellt kompromissa med Opec. Efter Opec är Ryssland och USA världens största oljeproducenter.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons