Annons

Bensinupproret växer – helgmöten i flera städer

Stockholm, Umeå, Göteborg och Örebro är några av de städer där Bensinupproret samlas i helgen.
Stockholm, Umeå, Göteborg och Örebro är några av de städer där Bensinupproret samlas i helgen. Foto: Emma-Sofia Olsson

Bensinupproret ska hålla möten i flera städer på lördagen. Proteströrelsen mot bensinskatterna samlar nu över 550 000 medlemmar. Senare i maj vill man tåga mot Rosenbad.

Under strecket
Publicerad

Proteströrelsen mot höga bränslepriser växer. På bara någon vecka har flera hundratusen personer anmält sig till det så kallade Bensinupproret.

– Vårt krav är att energiskatten tas bort på bensin, diesel med mera. Och det ska inte vara någon skatt ovanpå momsen. Då visar våra uträkningar att priset bör vara runt 12 kronor per liter, säger Peder Blohm Bokenhielm som är en av de drivande i Bensinupproret.

Den första demonstrationen från Bensinupproret stoppades förra veckan då polistillstånd saknades. Men det tycks närmast ha sporrat anslutningen som sedan dess har stigit med flera hundratusen. På fredagen var medlemmarna över 553 000.

Protestgruppen har nu utlyst en ny, samlad demonstration i Stockholm fredagen den 31 maj. Men redan nu på lördagen har protestgruppen också kallat till "sammankomster" i flera städer. Man uppmanar sympatisörer att stråla samman på bestämda parkeringsplatser nära stormarknader eller bensinstationer.

Barkarby i Stockholm och Backaplan i Göteborg är några av platserna. Men till skillnad från den större demonstrationen som man sökt tillstånd för på Sergels torg alternativt Kungsträdgården i slutet av månaden, uppges syftet nu på lördag bara vara att ”skapa sammanhållning”.

Annons
Annons

– På lördag handlar det inte om slagord eller irritation utan om att träffas, säger Peder Blohm Bokenhielm.

Ett av kraven från Bensinupproret är att riksdagen klubbar ett lagförslag om ”Befrielse från koldioxid- och energiskatt och förändrad omräkning av skatt för bensin och diesel”, ett lagförslag som ursprungligen las av Moderaterna och Kristdemokraterna den 9 april.

Det råder inget tvivel om att Gula västarna spårat ur i Paris

Men Bensinupproret vill gå mycket längre. Delvis på grund av svag krona och stark dollar har priset på bensin på sistone närmat sig 17 kronor per liter. Samtidigt står drivmedelsskatter för cirka 60 procent av priset, vilket rörelsen ifrågasätter.

Miljö– och rättviseforskaren Anna Kaijser, Linköpings universitet, hör till dem som tidigt flaggat för att "Gula västarna" i Frankrike skulle få sin motsvarighet i Sverige om klimatpolitiken uppfattas som socialt orättvis. Andra som flaggat är den tidigare finansministern Anders Borg som menar att missnöjet hos starkt bilberoende delar av befolkningen – inte minst på landsbygden – underskattas.

Men Peder Blohm Bokenhielm säger att Bensinupproret absolut inte ska bli som Gula västarna.

– Det råder inget tvivel om att Gula västarna spårat ur i Paris och att det för parisarna måste vara en hemsk känsla. Gula västarna fokuserade väldigt mycket på missnöjet som alla känner, men Bensinupproret ska försöka skapa glädje över att komma samman för en ändring. Vi vill ha folkfeststämning.

Formellt krävs tillstånd från polisen för att hålla ”allmän sammankomst” på offentlig plats, vilket lördagens p-platser räknas som.

Annons
Annons

– Men så länge det inte uppstår svår oordning eller allvarlig fara så upplöser polisen inte allmänna sammankomster även om de saknar tillstånd. Ett mindre slagsmål eller en kastad flaska är inte skäl nog att upplösa sådana möten eftersom det här räknas som en del av den fria åsiktsbildningen, säger Erik Nord, polisområdeschef i Göteborg.

Han tror inte heller att polisen kan sätta resurser på utreda vem som eventuellt bör böta för att inte ha sökt tillstånd för allmän sammankomst så länge det bara är en fredlig prisprotest, detta eftersom utredningar av Facebook-inlägg och identiteter är resurskrävande.

Vi kör 8–10 mil varje dag, och det går inte att ha så här höga bensinpriser.

Liksom andra proteströrelser med Facebook som bas, har administratörerna för Bensinupproret tidvis tvingats stänga kommentarsfälten.

– Vi måste vara väldigt restriktiva med inläggen och stänger klockan 21 varje kväll. Vi ber folk att lämna irritation och hat utanför, säger Peder Blohm Bokenhielm.

Han berättar att hans egen familj är beroende av bil där de bor i en mindre ort på gränsen mellan Blekinge och Småland.

– Enbart att lämna och hämta på dagis är tre mils bilkörning och sedan tillkommer flera mil för att åka till jobbet. Vi kör 8–10 mil varje dag, och det går inte att ha så här höga bensinpriser, hävdar han.

Men det snabbväxande Bensinupproret 2.0 möter en motrörelse. På Facebook finns även Bensinupproret 3.0 som kräver högre bensinpriser för att ”rädda klimatet och vår framtid".

Miljöminister Isabella Lövin, MP, har försvarat ett successivt högre skatteuttag på bensin. Regeringen har dock öppnat för att fram till årsskiftet slopa den extra skattehöjning på bensin som man brukar ha, något som skulle påverka priset vid pump med 5–15 öre per liter. Men frågan är om det räcker för att blidka rörelsen.

Det är regeringens linje i januariöverenskommelsen med C och L att växthusgasutsläppen ska minskas genom grön skatteväxling med övergång till fossilfria transporter.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons