Annons

Bensinupprorets grundare: Åkessons uttalande oroar

”Visst har jag tänkt ’vad fan har jag gett mig in på’”, säger Janne Berglund, grundare av Facebookgruppen ”Bensinupproret”.
”Visst har jag tänkt ’vad fan har jag gett mig in på’”, säger Janne Berglund, grundare av Facebookgruppen ”Bensinupproret”. Foto: Simon Rehnström

Kampen för billigare bensin engagerar på sociala medier. En månad efter att Facebookgruppen ”Bensinupproret” startades har den nu mer än 330 000 medlemmar.

– I dag var första gången jag tänkte på oss som en folkrörelse, säger grundaren Janne Berglund.

Under strecket
Publicerad

I egenskap av en 69 år gammal pensionerad banktjänsteman är han inte urtypen av en influencer. Men att han påverkar via sociala medier råder det ingen tvekan om. Janne Berglund är välklädd och vältalig, förutom när det handlar om bensinpriset – då kan en och annan svordom förekomma.

Rörelsen, som snabbt vuxit sig till en av de största på sociala medier i Sverige, startade för en månad sedan. Då tankade Janne bilen i sin hemstad Borås, och såg att literpriset på bensin var över 16 kronor. På klassiskt svenskt manér knöt han näven i fickan. Men han slutade inte där.

– Jag tänkte att nu räcker det, nu får det vara nog, berättar han.

Skulle folk ut och nöjesåka? Det har de inte tid med.

Ilskan, eller viljan att förändra, tog han vidare till Facebook där han startade gruppen Bensinupproret 2.0. Förhoppningen var att få ihop 100 medlemmar.

I skrivande stund har gruppen 332 000 medlemmar. Antalet ökar med mellan 40 000 och 60 000 varje dag.

– Jag tror vi har blivit så stora för att vi håller det enkelt. Allt handlar om en fråga, och det är lätt att förstå, säger Janne Berglund.

Annons
Annons

Den frågan är priset på drivmedel, eller närmare bestämt skatterna på bensin och diesel. I dag utgörs över hälften av priset av olika skatter.

Efter reklamen visas:
Vad styr egentligen priset på bensin?

Samtidigt är det otvivelaktigt att förbränning av fossila bränslen bidrar till klimatförändringarna. Men Janne tror inte att svenskarna skulle köra mer om bensinen blev billigare.

– Det handlar om folk som behöver bilen för att åka till jobbet och handla, inte om folk som nöjesåker.

Tror du verkligen inte att folk skulle köra mer bil om bensinen var billigare?

– Nej, kolla på hur samhället ser ut i dag, folk är så stressade. Skulle folk ut och nöjesåka? Det har de inte tid med. Den enda konsekvensen av billigare bensin och diesel skulle bli mer pengar över i plånboken för vanligt folk.

Medieintresset för rekordgruppen är enormt. Janne berättar att telefonen ringer konstant. Många medieförfrågningar skickar han vidare till sina medarbetare, som han kallar de andra administratörerna och moderatorerna i gruppen. Totalt är de 14 stycken. Även om de valt att stänga av kommentarsfunktionen på kvällen för att sedan öppna den igen på morgonen har de extremt mycket att göra.

Redan nu måste politiker börja förhålla sig till oss.

– Det handlar om 600 000 inlägg och kommentarer den senaste veckan som vi måste titta igenom. Det är helt makalöst och väldigt krävande, men de gör ett jättejobb, säger Janne Berglund.

Huvudmålet är alltså politisk förändring. En av Sveriges mest kända politiker har redan tagit ställning för gruppen.

– Jag har noterat bensinupproret och kan inte mer än att instämma med dem. De höga bränslepriserna är inte bra för idén om att hela Sverige ska leva, eller för svensk konkurrenskraft, säger Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson i en film på sin Facebooksida.

Annons
Annons

Ställningstagandet oroar Janne Berglund.

– Det är farligt. Vi måste passa oss noga för att blanda in någon politik eller få någon politisk stämpel, säger han.

Ju mer vi växer, desto större påtryckningar kan vi utöva.

Det är svårt att inte jämföra rörelsen med Gula västarna i Frankrike, en proteströrelse mot höga bensinpriser som nu utvecklats till något mycket mer. På frågan om bensinupproret är Sveriges svar på Gula västarna skrattar Janne till.

– Inte alls. Deras grundidé är samma som vår, men det har tagit sig helt andra uttryck hos dem. Vi är extremt tydliga, bränslepriset är vår enda fråga. Och alla aktioner vi gör är helt lagliga, säger han.

Den första demonstrationen var planerad att äga rum i dag. Men eftersom ansökan kom in för sent gav polisen inget tillstånd. Och det är inget tal om att demonstrera ändå, utan Janne är tydlig med att de lugnt får vänta tills nästa fredag. Då är planen att ge sig ut på gatorna i minst tolv svenska städer med banderoller och flygblad.

Över 330 000 medlemmar efter en månad. Var ska det här sluta?

– Ja, du. I dag var första gången jag tänkte på det som en folkrörelse. Det har aldrig hänt något liknande i Sverige tidigare. Ju mer vi växer, desto större påtryckningar kan vi utöva. Redan nu måste politiker börja förhålla sig till oss.

Efter reklamen visas:
Grundaren till bensinupproret: "Det räcker nu"
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons