Annons

Bensinupprorisk – då är det här en bil för dig

Volkswagen minsta suv T-Cross är i princip en högbyggd VW Polo. Fast rymligare och mera praktisk.
Volkswagen minsta suv T-Cross är i princip en högbyggd VW Polo. Fast rymligare och mera praktisk. Foto: Pontus Lundahl/TT

Det här är bilen som även de mest militanta ledarna för bensinupproret skulle kunna leva med. Den drar hälften så mycket bensin som motsvarande 1970-talsmodell och är dubbelt så rolig att köra.

Under strecket
Publicerad

Det mesta går numera att manövrera med knappar i ratten.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 9

Förarplatsen påminner inte bara om VW Polo utan i stort alla VW-modeller.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 9

VW T-Cross rymmer faktiskt mer bagage än storebror Golf och behövs ännu mera svängrum kan hela baksätet skjutas framåt.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 9

Reparationssats i stället för reservhjul. Välj själv.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 9

VW T-Cross är en rolig, praktisk och lättkörd bil.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 9
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 9

I testbilen sitter en trecylindrig motor på 110 hästkrafter men den svenska VW-importören tror att samma motor med 95 hästar blir bästsäljaren.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 9
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 8 av 9
Foto: Peugeot Bild 9 av 9

I slutet av 1970-talet kostade bensinen i Sverige strax under åtta kronor litern. Ungefär hälften så mycket som i dag. Marknadens hetaste småbil på den tiden hette VW Golf GTI. Den drog strax under litern per mil enligt dåtidens sätt att mäta. I verkligheten drog den betydligt mer.

Vår testbil VW T-Cross TSI drar under halvlitern per mil trots att den har fler hästkrafter. Men även den dricker i verkligheten mer. Enligt det nya tuffare mätsystemet WLTP behöver den 0,62 liter per mil. Men ändå kommer du ungefär dubbelt så långt med T-Cross som med dåtidens Golf GTI.

Det är alltså inte särskilt mycket dyrare att köra bil i dag än för 40 år sedan. Om man nu inte i likhet med bensinskatteupprorets grundare Kenneth Winsborg har samlat på sig över 100 gamla bensintörstiga bilar hemma på gården.

Om någon tycker att det är lite galet att jämföra VW Golf med VW T-Cross, som i grunden faktiskt är en VW Polo, alltså lillebror till Golf, så är förklaringen att bilarna under åren svällt på alla ledder. Så dagens Polo är faktiskt större än 1970-talets Golf.

Annons
Annons

Det mesta går numera att manövrera med knappar i ratten.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 4

Förarplatsen påminner inte bara om VW Polo utan i stort alla VW-modeller.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 4

VW T-Cross rymmer faktiskt mer bagage än storebror Golf och behövs ännu mera svängrum kan hela baksätet skjutas framåt.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 4

Reparationssats i stället för reservhjul. Välj själv.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 4
1/2

Det mesta går numera att manövrera med knappar i ratten.

Foto: Pontus Lundahl/TT
2/2

Förarplatsen påminner inte bara om VW Polo utan i stort alla VW-modeller.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Jag kör den vassaste versionen av T-Cross TSI, som alltså är Volkswagens minsta suv och som här levererar 150 hästkrafter. Men den svenska VW-importören tror att instegsmodellen med 95-hästarsmotorn blir bästsäljaren. Det är i grunden samma maskin i båda två men den förstnämnde har fått extra tryck, bokstavligen, men hjälp av en turbo.

Och det är just motorn som är pärlan i T-Cross. Liten men naggande god. 999 kubik och bara tre cylindrar. Det kan te sig futtigt men, för att citera Claes Eriksson i Galenskaparnas tv-serie "Macken": "Om man ställer in den rätt så låter den precis som en Maserati". Inställningen gör du förstås med gaspedalen.

Fördelen med en liten motor är bland annat att det är mindre ”järnskrot” som ska dras runt. Det märks när man ska iväg efter att ha stannat vid ett rödljus eller en stoppskylt – reaktionen är direkt och bilen tar nästan ett skutt framåt. Trycker du sedan gasen i botten morrar den som en italiensk sportbil. Nästan…

1/2

VW T-Cross rymmer faktiskt mer bagage än storebror Golf och behövs ännu mera svängrum kan hela baksätet skjutas framåt.

Foto: Pontus Lundahl/TT
2/2

Reparationssats i stället för reservhjul. Välj själv.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Trots utseendet och modellbeteckningen är T-Cross ingen bil som du bör ge dig ut med i terrängen. Den är bara tvåhjulsdriven och saknar så kallade hasplåtar på undersidan. Däremot har den äkta suv-höjd och är således behändig att kliva i och ur. Man behöver inte vara pensionär för att tycka att det är obekvämt att sitta bara ett par decimeter ovanför asfalten. Apropå utrymmen sväljer T-Cross mer än dubbelt så mycket bagage som 1970-talets Golf.

T-Cross är rolig att köra och yttermåtten gör den smidig och lätthanterlig. Bilen hade säkert blivit en bästsäljare för VW om den fått härja ensam. Men på samma plattform finns redan kusinen Seat Arona och i höst kommer Skodas version Kamiq. Båda blir billigare. Å andra sidan sett äger Volkswagen både Seat och Skoda.

Annons
Annons

VW T-Cross är en rolig, praktisk och lättkörd bil.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 5
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 5

I testbilen sitter en trecylindrig motor på 110 hästkrafter men den svenska VW-importören tror att samma motor med 95 hästar blir bästsäljaren.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 5
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 4 av 5
Foto: Peugeot Bild 5 av 5
1/2

VW T-Cross är en rolig, praktisk och lättkörd bil.

Foto: Pontus Lundahl/TT
2/2
Foto: Pontus Lundahl/TT
I testbilen sitter en trecylindrig motor på 110 hästkrafter men den svenska VW-importören tror att samma motor med 95 hästar blir bästsäljaren.
I testbilen sitter en trecylindrig motor på 110 hästkrafter men den svenska VW-importören tror att samma motor med 95 hästar blir bästsäljaren. Foto: Pontus Lundahl/TT

Motor/växellåda

Betyg: 5 av 6

Det behövs inte alltid en jättemaskin för att liva upp tillvaron som bilförare. Den här 3-cylindriga och bränslesnåla 1,0-litersmotorn ger inte bara låga driftskostnader utan också ett underhållande sound – kopplat till VW-koncernens beprövade 7-stegade dubbelkopplingsväxellåda.

Ekonomi/miljö

Betyg: 4 av 6

Ska man prioritera driftsekonomi och miljö väljer man 95-hästarsmotorn, men den här kraftfullare versionen skäms inte för sig den heller. Lite dyr – samma bil i spansk Seat-kostym är betydligt billigare.

Köregenskaper

Betyg: 4 av 6

Lättmanövrerad, rask och rolig att köra. Tryggt och förutsägbart uppträdande vid undanväjningsmanövrer. Inga topprestanda men det är väl inte för att vinna några gatlopp man köper en sådan här bil.

Säkerhet

Betyg: 5 av 6

VW T-Cross fick toppbetyg i Euro NCAP:s krocksäkerhetstest i maj. Svaga punkten är, som hos så många andra bilar, fönsterstolparna som riskerar att skada oskyddade trafikanter vid påkörning. De flesta säkerhetssystem är standard.

Helhet

Betyg: 5 av 6

Rolig, praktisk och lättkörd bil med en effektiv motor som levererar fullt tillräcklig prestanda.

Två rivaler

Foto: Rolf Gildenlöw

Kia Stonic 1,0 T-GDi

203 900 kronor. 120 hk. CO2 117 g/km.

Har precis som T-Cross en 1,0-liters 3-cylindrig bensinmotor med turbo men går bara att få med 6-stegad manuell växellåda. Framhjulsdriven.

Foto: Peugeot

Peugeot 2008 GT-Line

227 900 kronor. 130 hk. CO2 110 g/km.

3-cylindrig bensinmotor men med lite större cylindervolym än i VW T-Cross, men den går bara att kombinera med en 6-stegad manuell växellåda. Framhjulsdriven.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons