Annons

”Benskörhet stort problem – kryper ned i åldrarna”

Runt en halv miljon svenskar är i dag drabbade av benskörhet. Skelettet förtvinar om det inte belastas – men effekten går att motverka. ”Träning och kost kan bryta nedgången”, säger Michail Tonkonogi, professor i medicinsk vetenskap, som menar att bristen på D-vitamin är en stor bov i dramat.

Under strecket
Publicerad

Daotorframställd bild av benskörhetens effekt på skelettet hos en kvinna. Benets densitet minskar, ryggraden trycks ihop och böjs med tiden framåt. ”Kvinnor som passerat klimakteriet drabbas värst”, säger Sol-Britt Sundvall, vice ordförande i Osteoporosförbundet.

Foto: Science Photo Library/IBLBild 1 av 1

Daotorframställd bild av benskörhetens effekt på skelettet hos en kvinna. Benets densitet minskar, ryggraden trycks ihop och böjs med tiden framåt. ”Kvinnor som passerat klimakteriet drabbas värst”, säger Sol-Britt Sundvall, vice ordförande i Osteoporosförbundet.

Foto: Science Photo Library/IBLBild 1 av 1
Daotorframställd bild av benskörhetens effekt på skelettet hos en kvinna. Benets densitet minskar, ryggraden trycks ihop och böjs med tiden framåt. ”Kvinnor som passerat klimakteriet drabbas värst”, säger Sol-Britt Sundvall, vice ordförande i Osteoporosförbundet.
Daotorframställd bild av benskörhetens effekt på skelettet hos en kvinna. Benets densitet minskar, ryggraden trycks ihop och böjs med tiden framåt. ”Kvinnor som passerat klimakteriet drabbas värst”, säger Sol-Britt Sundvall, vice ordförande i Osteoporosförbundet. Foto: Science Photo Library/IBL

En stillasittande livsstil innebär inte bara låg energiomsättning i kroppen och inaktivitet i musklerna utan påverkar även ditt skelett. Precis som musklerna behöver dina ben belastas för att inte brytas ner.

– Benskörhet (osteoporos) är ett stort folkhälsoproblem. Sverige är ett av de hårdast drabbade länderna i världen. I dag räknar vi med att en halv miljon svenskar är drabbade, och årligen sker närmare 100 000 frakturer som kopplas till benskörhet, säger Sol-Britt Sundvall, vice ordförande i Osteoporosförbundet.

Hon menar att våra ändrade levnadsvanor med en högre grad av fysisk inaktivitet kommer leda till att benskörhet kryper längre ner i åldrarna.

Livskvaliteten påverkas. Stillasittandet måste därför uppmärksammas redan i skolan.

Annons
Annons

– Nu drabbas kvinnor efter klimakteriet värst. Och då ska vi komma ihåg att det inte är många av dagens 70-åringar med benskörhet som varit stillasittande hela livet. Om man drabbas av benskörhet tidigt i livet, kanske redan i 50-såldern, kan man få svårt att klara av sitt arbete. Livskvaliteten påverkas. Stillasittandet måste därför uppmärksammas redan i skolan.

Det är under barn- och ungdomsåren som skelettet byggs upp. När vi är i 20–25-årsåldern har vi uppnått maximal benmassa. Därefter börjar skelettet successivt förlora kalcium, vår benstomme försämras och så småningom kan skelettet bli poröst – benskört.

För att motverka effekten är det viktigt att röra på sig, menar Sol-Britt Sundvall. När vi belastar skelettet får kroppen en signal om att här behövs förstärkning, och ny benmassa bildas. Blodcirkulationen stimuleras och de celler som bygger upp skelettet får startsignal att börja arbeta.

Dessutom behövs D-vitamin för att kunna ta upp kalcium från maten. Brist på D-vitamin är ett stort problem i Sverige.

Störst effekt får du av motionsformer som ger skelettet mycket stötar, enligt Osteoporosförbundets riktlinjer. Gärna dagliga promenader, dans, bollsporter och joggingrundor. Att cykla eller simma belastar däremot inte skelettet lika effektivt.

– Det vi vet är att det behövs relativt höga krafter för att stärka skelettet och att det bara är de delar som belastas som blir starkare. Du får med andra ord inte starkare skelett i handlederna genom att spela fotboll. Därför är det allsidig träning, där man belastar olika kroppsdelar med tillräckligt höga krafter, som rekommenderas, säger Michail Tonkonogi, professor i medicinsk vetenskap vid Högskolan Dalarna.

Går det att stärka skelettet som vuxen, eller är det försent?

– Du kan inte uppnå samma effekter som hos barn, men du kan i alla fall bromsa upp nedgången. Här är fysisk träning det bästa redskapet. Intressant nog är detta ett av de få medicinska områden där kvinnor är bättre studerade än män.

Även kosten är av central betydelse, enligt Michail Tonkonogi.

– Träning är ju bara en signal för kroppen att bygga upp starkare skelett. Men om det inte finns material att bygga av så spelar det ingen roll hur mycket du tränar. Det viktigaste byggmaterialet för skelettet är kalcium. Dessutom behövs D-vitamin för att kunna ta upp kalcium från maten. Brist på D-vitamin är ett stort problem i Sverige.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons