Annons

Beprövade knepen som ökar skyddet mot magsjuka

Magsjuka pekas ut som en vanlig orsak till kronisk IBS. Med några beprövade knep går det att minska risken att insjukna i tarminfektion. Det finns även sätt att försöka minimera skadorna om olyckan ändå är framme – och bygga upp sin naturliga motståndskraft.

Under strecket
Publicerad
Foto: IBL Bild 1 av 7
Foto: IBL Bild 2 av 7
Foto: IBL Bild 3 av 7
Bild 4 av 7
Foto: IBL Bild 5 av 7
Foto: TT Bild 6 av 7
Foto: Malin Hoelstad Bild 7 av 7
Foto: IBL Bild 1 av 2
Foto: IBL Bild 2 av 2
Efter reklamen visas:
Finns det hjälp att få mot IBS?

De bästa sätten att skydda sig mot aggressiva tarmbakterier är väl kända – men tål att upprepas.

Tvätta händerna

Foto: IBL

Ett generellt råd för att bli av med smuts, virus och bakterier är att tvätta händerna ofta. På Vårdguidens webbsida finns en demonstrationsvideo som visar en effektiv teknik.

Extra viktigt är det att tvätta händerna innan du hanterar mat. Du bör även vara noggrann med tvättningen om du kommit i kontakt med nötkreatur som kan bära på giftiga coli-bakterier (EHEC).

Skölj grönsaker

Foto: IBL
Annons
Annons
Foto: IBL Bild 1 av 3
Bild 2 av 3
Foto: IBL Bild 3 av 3

När du tillreder mat är det viktigt att skölja av grönsakerna. Grönsaker kan ha vattnats med vatten som förorenats av djur.

Var försiktig med kyckling

Foto: IBL

Rå kyckling kan bära på campylobacter, vilket är viktigt att tänka på i hanteringen. Använd en särskild kniv och skärbräda för rå kyckling och låt den inte komma i kontakt med annan mat. Mer information om campylobacter och mat finns hos Livsmedelsverket.

Värm maten ordentligt

Kött, särskilt kyckling och köttfärs, ska värmas ordentligt. Vid 65 grader dör bakterierna som vanligen sitter på ytan. Köttfärs behöver bli varmt rakt igenom eftersom den ursprungliga ytan kan finnas var som helst.

Se upp på semestern

Foto: IBL

Var extra försiktig vid utlandsresor. Drick bara vatten som du vet är säkert (se upp med isbitar i dyck), välj varm mat som nyligen tillagats, undvik bakverk som stått framme i värmen.

Annons
Annons
Foto: TT Bild 1 av 2
Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 2

Om du blir sjuk – använd förståndet

Foto: TT

Om du blir sjuk, använd antibiotika med förstånd och i samråd med vården. Antibiotika kan rädda dig från en livshotande inflammation men kan också skada din vanliga friska tarmflora och troligen bidra till kroniska problem.

Ska man tillsätta magbakterier i form av probiotika för att återställa tarmfloran när man är magsjuk? Här saknas än så länge övertygande bevis. Det finns exempel både på positiv och negativ inverkan.

Troligen behövs ett bättre underlag än vad som kan ges i dag för att bedöma effekten av olika probiotiska bakterier på just dig i samband med en akut tarminfektion. I flera studier återhämtade sig tarmfloran bäst om den lämnades i fred.

Stärk tarmfloran med varierad kost

Foto: Malin Hoelstad

På längre sikt: de flesta bakterierna är dina vänner och ditt bästa försvar. Genom att äta mat som är fiberrik och varierad kan du gynna en stabil och varierad tarmflora som ger dig bättre förutsättningar att motstå angrepp från giftproducerande bakterier.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons