Annons

Beredda på snöovädret: ”Vi kan ha 200 plogfordon ute”

Upp emot 15 centimeter nysnö och friska vindar väntas dra in över östra Svealand. Stockholms stad och SL är förberedda.

– När det är som värst kan vi ha 200 fordon ute, säger Malinda Flodman, på Trafikkontoret.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Plogbilarna i Stockholm hade mycket snö att röja efter den stora snösmockan i november 2016.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 1 av 2

Flera dagar efter snöovädret i november 2016 var trottoarer i Stockholm fortfarande oplogade, osaltade och osandade.

Foto: Tomas OneborgBild 2 av 2

Plogbilarna i Stockholm hade mycket snö att röja efter den stora snösmockan i november 2016.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 1 av 1
Plogbilarna i Stockholm hade mycket snö att röja efter den stora snösmockan i november 2016.
Plogbilarna i Stockholm hade mycket snö att röja efter den stora snösmockan i november 2016. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Väderprognoserna förebådar ett ymnigt snöfall söderifrån som under fredagen drar in över östra Svealand. Upp till 15 centimeter nysnö kan falla i kombination med frisk nordostlig vind.

– Jag kollar YR och SMHI hela tiden. Vi har ständig kontakt med våra tre stora entreprenörer när det gäller snöröjning och halkbekämpning. De har beredskap även helger och nätter, säger Malinda Flodman, pressansvarig på Trafikkontoret, Stockholms stad.

Upp emot 4 000 vägar och mindre lokalgator snöröjs, sandas och saltas varje vinter.

– När det var som värst då för drygt två år sedan (9–10 november 2016) var cirka 200 förare med olika typer av fordon för röjning, saltning och fraktning inkallade för att forsla bort snön. Men så allvarlig verkar inte situationen bli nu, säger Malinda Flodman.

Annons
Annons

Flera dagar efter snöovädret i november 2016 var trottoarer i Stockholm fortfarande oplogade, osaltade och osandade.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1
Flera dagar efter snöovädret i november 2016 var trottoarer i Stockholm fortfarande oplogade, osaltade och osandade.
Flera dagar efter snöovädret i november 2016 var trottoarer i Stockholm fortfarande oplogade, osaltade och osandade. Foto: Tomas Oneborg

Vissa bilgator klarar av fem centimeter snö då biltrafiken är tät. Gång- och cykelbanor bekämpas snabbare.

Stockholms stad har tillstånd att tippa snön i vattnet.

– Men bara i innerstan. I ytterstaden skapar man i stället stora högar av snön, tillägger hon.

I sin prioritering av snöröjningen skriver Stockholms stad på sin hemsida att ”fokus ligger på att gångtrafikanter samt viktiga samhällsfunktioner som till exempel utryckningsfordon och kollektivtrafik ska kunna ta sig fram. Dessutom hålls vissa pendlingsstråk för cyklister fria från snö”.

– Vissa bilgator klarar av fem centimeter snö då biltrafiken är tät. Gång- och cykelbanor bekämpas snabbare. Det är inte lätt att dra en barnvagn på en snötäckt trottoar, säger Malinda Flodman.

Hon uppmanar bilister att flytta sin bil då servicedag står angiven på skylt.

– Annars är risken att man blir inplogad eller bortforslad, utöver att framkomligheten blir sämre, säger hon.

Snömängder på tak är upp till fastighetsägaren att röja bort.

– Det är även fastighetsägarens ansvar att bekämpa de klumpar av is och även blankis som kommer ut på trottoarerna från stuprör som är uppvärmda av värmekablar, upplyser Malinda Flodman.

Bussentreprenörerna har färdiga planer för hur de ska agera vid olika typer av snöväder och halka.

Annons
Annons

SL hade stora problem med kollektivtrafiken i november 2016 då snödjupet i Stockholm uppmättes till 39 centimeter, samtidigt som Kiruna i norr hade två centimeter. Busstrafiken mot Nacka-Värmdö och Tyresö ställdes helt in, tunnelbana och pendeltåg drogs med stora förseningar. Problemen återkom även i januari 2017.

SL-Informatören Elin Lindström säger att bussentreprenörerna har färdiga planer för hur de ska agera vid olika typer av snöväder och halka. Och att de av erfarenhet vet vilka hållplatser eller sträckor som blir svåra att trafikera. SL har cirka 14 000 stoppställen i länet.

Alla bussar är utrustade med vinterdäck från och med den 1 oktober. Enligt lagen ska de ha vinterdäck på drivhjulen. Från och med nästa år blir det också lag på att bussarna ska ha vinterdäck på alla hjul.

I tunnelbanan ansvarar entreprenören Strukton för snöröjning av spår och växlar. MTR ansvarar för snöröjning och halkbekämpning på plattformar. Växlar är mest känsliga för snöfall och skiftingar i temperaturen.

Trafikverket prioriterar snöröjning på Europavägar och ställer lägre krav på plogningen efter mindre vägar. Den allmänna uppmaningen vid halt väglag är att köra försiktigt och hålla avstånd.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons