Annons

Beskedet: Storägaren inte välkommen i Volvo

Intressekonflikter. Petningar. Maktspel. Kinesiska Geelys intåg som storägare i AB Volvo har tvingat lastbilskoncernens styrelse att sätta ner foten. Beskedet från valberedningen: inga Geelydirektörer är välkomna.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Håkan Samuelsson har inte varit välkommen in i Volvos styrelse efter att Geely gått in i tyska Daimler.

Foto: TT

Li Shufu har inte gett några svenska intervjuer sedan intåget i Volvo.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Håkan Samuelsson har inte varit välkommen in i Volvos styrelse efter att Geely gått in i tyska Daimler.

Foto: TT
Håkan Samuelsson har inte varit välkommen in i Volvos styrelse efter att Geely gått in i tyska Daimler.
Håkan Samuelsson har inte varit välkommen in i Volvos styrelse efter att Geely gått in i tyska Daimler. Foto: TT

Lastbilsjätten Volvo kommer inte släppa in några Geely–direktörer i styrelsen i år, trots att det kinesiska bolaget nu är näst största ägare i fordonsjätten.

– Det är rimligt att tro att vi har samma inställning till intressekonflikter nu som i våras, säger Bengt Kjell, som representerar investmentbolaget Industrivärden, största ägare i AB Volvo.

Han syftar på dramatiken i februari i år. Då dröjde det inte mer än 48 timmar efter beskedet att kinesiska Geely klivit in som storägare i Volvos konkurrent, tyska Daimler, förrän valberedningen agerade.

Man petade Håkan Samuelsson från AB Volvos styrelse.

Eller mer korrekt, valberedningen med Bengt Kjell och Carl-Henric Svanberg, styrelsens ordförande, i spetsen valde att inte längre nominera honom till styrelsen.

Annons
Annons

Håkan Samuelsson är vd för personbils-Volvo. Det bolaget ägs till 100 procent av Geely. Valberedningen i lastbils–Volvo motiverade sitt beslut med att det fanns en risk för intressekonflikter mellan Samuelssons engagemang i AB Volvo och hans indirekta engagemang i Daimler, såsom anställd direktör hos Geely.

Men Bengt Kjells och Carl-Henric Svanbergs bekymmer är inte slut i och med det. Det är fullt möjligt för Geely att i höst, som aktieägare, nominera en eller flera oberoende ledamöter till den nya styrelse som ska väljas på bolagsstämman i vår, exempelvis en senior kinesisk bilexpert.

Aktiespararna är tveksamma även till oberoende ledamöter.

– Vi vet inte vad en så kallad oberoende kinesisk ledamot kan ha för kopplingar till Geely i bakgrunden. Transparensen i Kina är ofta svag. Det gör att vi anser att nålsögat för den typen av nomineringar bör vara extra smalt, säger vd Joacim Olsson.

Aktiespararna står för en hård linje när det gäller Geelys intåg i Volvo, så länge de är storägare i Daimler. Aktiespararna vill inte se Geely i styrelsen.

Bengt Kjell, från Industrivärden, blir försiktig i sina uttalanden när det gäller Geelys möjligheter att nominera oberoende ledamöter:

– Jag tycker frågan är för detaljerat ställd. Valberedningen har att ta ställning till alla nomineringar, förutsatt att vi inte anser att personen är jävig, säger han.

Martin Sköld, docent och fordonsforskare på Handelshögskolan i Stockholm, är mer positiv inställd till Geely.

– Jag tycker det blir märkligt om man investerar många miljarder i ett bolag och sedan inte får delta i en diskussion om bolagets framtid. Det gör att jag tycker att Geely på sikt bör ha en plats i styrelsen, säger Martin Sköld.

Annons
Annons

Li Shufu har inte gett några svenska intervjuer sedan intåget i Volvo.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Han fortsätter:

– Kärnan är ägaransvar. Geely har visat att man är duktig på ägaransvar i Volvo Cars. Där har de varit framgångsrika. Det behöver inte betyda att de måste tillsätta en direktör från Geely i lastbils–Volvos styrelse. Det kan lika väl vara en svensk eller en amerikansk bilkunnig person som representerar Geely.

En annan fråga i sammanhanget är om Geely ska göra entré i valberedningen. Enligt AB Volvos stadgar ska de fyra största ägarna erbjudas plats där. Det vill säga Geely har rätt till en plats med sina 15 procent av rösterna.

Men Aktiespararna är emot.

– Jag tycker Geely borde inse att de inte ska aspirera på en plats där. Om de sätter sig där finns det en risk för att valberedningens insyn i styrelsen måste begränsas på grund av risken för intressekonflikter, säger vd Joacim Olsson.

Li Shufu har inte gett några svenska intervjuer sedan intåget i Volvo.
Li Shufu har inte gett några svenska intervjuer sedan intåget i Volvo. Foto: Pontus Lundahl/TT

Geelys ordförande Li Shufu har inte gett några svenska intervjuer, sedan intåget i AB Volvo. Nu kommer ett kort skriftligt uttalande från Geelys pressavdelning:

”Vi fattar inga beslut om att delta i valberedningen förrän vi har diskuterat frågorna med företrädare för andra stora, långsiktiga ägare”, skriver Ashley Sutcliffe, presschef på Geely till SvD Näringsliv.

Advokat Björn Kristiansson är verkställande ledamot på svensk bolagsstyrning, en sammanslutning som har till uppgift att förvalta det som kallas för Svensk kod för bolagsstyrning.

Han tror att det blir svårt att stoppa Geely från AB Volvos valberedning.

–  Det måste finnas sakliga skäl för att säga nej om en ägarrepresentant har rätt till en plats i valberedningen. Det är ju inte heller unikt bland börsbolagen att man har konkurrenter med i en valberedning, säger Björn Kristiansson.

De sitter i AB Volvos valberedning:

• Pär Boman, Handelsbankens pensionsstiftelse

• Bengt Kjell, (ord) Industrivärden

• Carl-Henric Svanberg, ordförande i styrelsen

• Ramsay Burfer, Alecta

• Yngve Slyngstad, Norges Bank

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons