Annons

Erik Wisterberg:Bezos sedelpress bör få svenska handlare att darra

Amazons grundare Jeff Bezos.
Amazons grundare Jeff Bezos. Foto: Ahmet Sel/TT

Allt talar för att Amazon är på väg till Sverige. För näthandlarna gäller det nu att göra sig redo för en tuff match där motståndaren kanske bäst kan beskrivas som dopad.

Under strecket
Publicerad

2019 omsatte techjätten Amazon 2 500 miljarder kronor.

Foto: Martin Schutt/TT

Amazons grundare Jeff Bezos under utfrågning i kongressen.

Foto: Mandel Ngan/AP

I maj avslöjade SvD att e-handelsjätten Amazon försökte locka svenska handlare inför en lansering här. Tidigare i veckan slog HUI Research fast i DN att bolaget är på väg under hösten.

Med det ställdes återigen frågan: Exakt hur tuff kommer konkurrensen att bli för de svenska e-handlarna?

Mördande anser vissa och varnar för att näthandlare och butiker kommer att dö. Andra tonar ned riskerna.

Men vad som ibland glöms bort är att en match mot Amazon redan på förhand är ojämn. Det är som att springa ett lopp mot inte bara en motståndare – utan två. Förklaringen ryms i tre bokstäver: AWS.

I mitten av 2000-talet startade Amazon en liten sidoverksamhet. Bolaget behövde mer stabil it-drift och började bygga datacenter. Idag är AWS, som står för Amazon Web Services, den globala dominanten inom det som brukar kallas molntjänster. När du slår på Netflix är det AWS som levererar innehållet.

Molnverksamheten har funnits i Sverige flera år och Amazon Web Services driver tre stora datacenter här. Den har också blivit en enorm kassako, i kontrast till resten av Amazon som historiskt sett opererat med lövtunna marginaler.

Annons
Annons

2019 omsatte techjätten Amazon 2 500 miljarder kronor.

Foto: Martin Schutt/TT

Amazons grundare Jeff Bezos under utfrågning i kongressen.

Foto: Mandel Ngan/AP
2019 omsatte techjätten Amazon 2 500 miljarder kronor.
2019 omsatte techjätten Amazon 2 500 miljarder kronor. Foto: Martin Schutt/TT

För trots sina enorma omsättning – 2 500 miljarder kronor förra året – har Amazon inte varit särskilt lönsamt. Strategin har gått ut på att pressa priser – och konkurrenter – för att vinna marknadsandelar. Vinsterna från AWS har i praktiken gjort att Amazon haft råd att gå längre än någon annan i den kampen. De behöver inte ha samma marginal som en renodlad e-handlare.

Under torsdagskvällen visade bolaget återigen sin styrka när man släppte en kvartalsrapport som med råge slog förväntningarna. Amazons intäkter växte med 40 procent. Vinsten nära fördubblades.

Men trots en e-handelsboom i pandemins spår är det fortfarande AWS som bär. Nästan 6 av 10 vinstkronor kommer härifrån. Detta trots att bara en dryg tiondel av Amazons totala intäkter genereras av AWS.

Tittar man på årets första sex månader i sammandrag är trenden än mer tydlig. Amazons internationella handelsverksamhet går back. Vinsten från Nordamerika minskar, medan AWS är en sedelpress.

Amazons grundare Jeff Bezos under utfrågning i kongressen.
Amazons grundare Jeff Bezos under utfrågning i kongressen. Foto: Mandel Ngan/AP
Annons
Annons

I Sverige skulle bolaget faktiskt kunna pressa priserna och gå med förlust tills tillräckligt många konkurrenter är utslagna. Tills Amazon helt enkelt dominerar.

Kanske är det just detta som borde få den svenska handeln att darra mer än något annat. Hur möter man en dopad motståndare?

Samtidigt växer kritiken mot företag som Amazon. I onsdags frågades vd:n Jeff Bezos, tillsammans med Mark Zuckerberg (Facebook), Tim Cook (Apple) och Sundar Pichai (Googles ägare Alphabet) ut av den amerikanska kongressen.

I korthet handlar kritiken om att de har blivit för mäktiga. För dominerande. För rika. Och att allt detta ger dem möjligheten att krossa – eller köpa upp – potentiella konkurrenter. Flera amerikanska politiker vill stycka jättarna i mindre bitar.

Dagen efter utfrågningen kom även de tre andra bolagen med sina kvartalsrapporter. Samtidigt som USA:s BNP uppvisar ett historiskt ras blomstrar dessa techjättar. Samtliga slog analytikernas förväntningar. Alla, utom Alphabet, uppvisar tvåsiffriga intäktsökningar i en kristid där många andra världsbolag kämpar för sin överlevnad.

Deras totala vinst för kvartalet: 28 miljarder dollar. Siffror som fick techjättarnas börsvärde att rusa i efterhandeln och lyfta till över 5000 miljarder dollar. Det innebär att de fyra bolagen själva står för ungefär en femtedel av totalvärdet av S&P500.

Rapporterna blir sannolikt ytterligare ammunition för de som vill bryta upp bolagen inom ”big tech”. Frågan är om inte techjättarnas största hot just nu är deras egen framgång.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons