Annons

Bilder: Fotografen mötte sju självutnämnda ”Messias”

I Sovjetunionens slutfas miste Sergej Torop sitt arbete som trafikpolis. En kort tid senare blev han Vissarion, den sibiriske Kristus.
I Sovjetunionens slutfas miste Sergej Torop sitt arbete som trafikpolis. En kort tid senare blev han Vissarion, den sibiriske Kristus. Foto: Jonas Bendiksen

De är inte bara övertygade om att de själva är Messias, de har dessutom lyckats få människor att tro på det. Den norske fotografen Jonas Bendiksen har porträtterat dessa Messiasgestalter och är nu aktuell med en utställning på Fotografiska.

Under strecket
Publicerad

”Lord of lords” står det Bupete Chibwe Chishimbas taxibil. Han kallar sig Jesus of Kitwe och säger: ”Jesus från Nasaret var snickare till yrket. Vid sin återkomst 2 000 år senare driver han en taxirörelse utan licens i Kitwe i Zambia”.

Foto: Jonas Bendiksen

Moses Hlongwanes trettiotal lärjungar i sydafrikanska Eshowe kallar honom ”King of kings” eller ”Jesus”. Hans kvinnliga profet kallas ”Angel”.

Foto: Jonas Bendiksen

Vissarions lärjungar firar jul den 14 januari som är deras andlige ledares födelsedag. Firandet kulminerar efter en procession.

Foto: Jonas Bendiksen

I Vissarions kommunitet äts de egenodlade vegetariska måltiderna gemensamt.

Foto: Jonas Bendiksen

Engelsmannen David Shayler, som mest sprider sitt budskap via nätet, ser en solförmörkelse från kullen Roseberry Topping. På samma plats höll han sin egen version av bergspredikan.

Foto: Jonas Bendiksen

Brasilianske INRI Cristo (född Alvaro Theiss) tar sitt namn från texten på den skylt som sattes ovanför Jesus kors: ”Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum”, Jesus från Nasaret, judarnas konung.

Foto: Jonas Bendiksen

När INRI Christo tar sig runt använder han sig gärna av sin ”moderna åsna”, en liten elcykel.

Foto: Jonas Bendiksen

”Lord of lords” står det Bupete Chibwe Chishimbas taxibil. Han kallar sig Jesus of Kitwe och säger: ”Jesus från Nasaret var snickare till yrket. Vid sin återkomst 2 000 år senare driver han en taxirörelse utan licens i Kitwe i Zambia”.

Foto: Jonas Bendiksen

Moses Hlongwanes trettiotal lärjungar i sydafrikanska Eshowe kallar honom ”King of kings” eller ”Jesus”. Hans kvinnliga profet kallas ”Angel”.

Foto: Jonas Bendiksen
”Lord of lords” står det Bupete Chibwe Chishimbas taxibil. Han kallar sig Jesus of Kitwe och säger: ”Jesus från Nasaret var snickare till yrket. Vid sin återkomst 2 000 år senare driver han en taxirörelse utan licens i Kitwe i Zambia”.
”Lord of lords” står det Bupete Chibwe Chishimbas taxibil. Han kallar sig Jesus of Kitwe och säger: ”Jesus från Nasaret var snickare till yrket. Vid sin återkomst 2 000 år senare driver han en taxirörelse utan licens i Kitwe i Zambia”. Foto: Jonas Bendiksen

Lammen, åsnan, herdarna, en stjärna i skyn och så småningom även de tre vise stjärntydarna (enligt översättningen i Bibel 2000) har under de gångna veckorna närmat sig julkrubbor i kyrkor över hela landet.

Jesu födelse drar än i dag – Sverige må vara hur sekulariserat som helst – inte så få besökare till såväl midnattsmässa som julotta. Många kommer till kyrkan denna enda gång om året, om så endast för att höra och sjunga de gamla visorna. Under psalmsång till texten ”Ett barn är fött på denna dag/så var Guds välbehag…” kanske tankarna inte kretsar kring raderna i Svenska kyrkans trosbekännelse: ”…sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida/därifrån igenkommande till att döma/levande och döda…”

Moses Hlongwanes trettiotal lärjungar i sydafrikanska Eshowe kallar honom ”King of kings” eller ”Jesus”. Hans kvinnliga profet kallas ”Angel”.
Moses Hlongwanes trettiotal lärjungar i sydafrikanska Eshowe kallar honom ”King of kings” eller ”Jesus”. Hans kvinnliga profet kallas ”Angel”. Foto: Jonas Bendiksen
Annons
Annons

Vissarions lärjungar firar jul den 14 januari som är deras andlige ledares födelsedag. Firandet kulminerar efter en procession.

Foto: Jonas Bendiksen

Men gissa om det finns personer som tagit till sig de orden – och som känner ett djupt inre kall att spela en huvudroll i denna gudomliga återkomst. Jonas Bendiksen, norsk fotograf knuten till den berömda bildagenturen Magnum, har porträtterat sju av dem i boken ”The last testament” (Aperture). Hans fotoutställning med samma titel visas från och med nu på Fotografiska.

Under tre år har Bendiksen (född 1997), följt män på flera kontinenter som inte bara är säkra på att de själva är Messias, utan även övertygat andra om detta. Från en taxichaufför i Zambia som kallar sig ”Jesus from Kitwe” till Vissaron, en före detta trafikpolis, som leder en hel självförsörjande by i den sibiriska regionen Krasnojarsk till frälsning.

Vissarions lärjungar firar jul den 14 januari som är deras andlige ledares födelsedag. Firandet kulminerar efter en procession.
Vissarions lärjungar firar jul den 14 januari som är deras andlige ledares födelsedag. Firandet kulminerar efter en procession. Foto: Jonas Bendiksen

Kyrkoårets slut, i år var det söndagen den 25 november, påminner om Kristi återkomst till jorden – denna gång inte som ett hjälplöst spädbarn utan i gudomlig gestalt som världsalltets härskare. Den gammeltestamentliga läsningen i Svenska kyrkan Domssöndagen 2018 var en vision av profeten Daniel:

”…Hans tron var eldslågor och hjulen därunder flammande eld. En ström av eld flöt fram från platsen där han satt. Tusen och åter tusen betjänade honom, tiotusen och åter tiotusen stod där inför honom…”

Annons
Annons

I Vissarions kommunitet äts de egenodlade vegetariska måltiderna gemensamt.

Foto: Jonas Bendiksen

Engelsmannen David Shayler, som mest sprider sitt budskap via nätet, ser en solförmörkelse från kullen Roseberry Topping. På samma plats höll han sin egen version av bergspredikan.

Foto: Jonas Bendiksen
I Vissarions kommunitet äts de egenodlade vegetariska måltiderna gemensamt.
I Vissarions kommunitet äts de egenodlade vegetariska måltiderna gemensamt. Foto: Jonas Bendiksen

Sedan biblisk tid väntar inte så få troende på att Herren återvänder, mest intensivt i de amerikanska frikyrkor som räknar med en apokalyptisk ”second coming” i vår tid. Men tänk om Frälsaren, för att citera en låttext av den amerikanska artisten Joan Osborne, redan är mitt ibland oss helt inkognito:

What if God was one of us/Just a slob like one of us/Just a stranger on the bus/Trying to make His way home?

Kontrasten mellan den praktfulla visionen av Kristi återkomst som Bibeln målar upp och dem som upplever sig som Messias i Bendiksens bildreportage är lika stor den mellan profeten Daniels flammande ord och Osbornes vardagliga låttext.

– Jag sitter själv med en mängd spörsmål kring det här projektet. Och ett av dem är: var går gränsen mellan tro och galenskap?, säger Jonas Bendiksen i telefon från Shanghai, där han befinner sig på ett kommersiellt uppdrag. Bendiksens fotokarriär har tagit honom över hela världen i resor som redovisats i flera uppmärksammade fotoböcker och utställningar.

Engelsmannen David Shayler, som mest sprider sitt budskap via nätet, ser en solförmörkelse från kullen Roseberry Topping. På samma plats höll han sin egen version av bergspredikan.
Engelsmannen David Shayler, som mest sprider sitt budskap via nätet, ser en solförmörkelse från kullen Roseberry Topping. På samma plats höll han sin egen version av bergspredikan. Foto: Jonas Bendiksen
Annons
Annons

Brasilianske INRI Cristo (född Alvaro Theiss) tar sitt namn från texten på den skylt som sattes ovanför Jesus kors: ”Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum”, Jesus från Nasaret, judarnas konung.

Foto: Jonas Bendiksen

När INRI Christo tar sig runt använder han sig gärna av sin ”moderna åsna”, en liten elcykel.

Foto: Jonas Bendiksen

Men inte vem som helst som hävdade att han var Jesus (”det finns ju tusentals”, säger Bendiksen, som googlat) blev föremål för hans intresse. Det måste vara personer som var ute i offentligheten, som under en längre period hade dragit till sig såväl följare som skapat en slags teologi.

– Jag har själv inte vuxit upp med en tro. Det här var en möjlighet för mig att känna på hur det är att tro. Ett tankeexperiment kring upplevelsen av spänningsfältet mellan det gudomliga och det mänskliga. Så var det när jag mötte personerna i boken. Magiskt och fantastiskt, men i kollision med det vardagliga så uppstår en del friktion.

För att kunna genomföra projektet lade Bendiksen all skepsis åt sidan. För stunden accepterade han att allt som berättades för honom var sant i syfte att beskriva hur världen ser ut ur de messianskt troendes perspektiv.

Brasilianske INRI Cristo (född Alvaro Theiss) tar sitt namn från texten på den skylt som sattes ovanför Jesus kors: ”Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum”, Jesus från Nasaret, judarnas konung.
Brasilianske INRI Cristo (född Alvaro Theiss) tar sitt namn från texten på den skylt som sattes ovanför Jesus kors: ”Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum”, Jesus från Nasaret, judarnas konung. Foto: Jonas Bendiksen

Bildernas kraft i ”The last testament” uppstår ur de kontrasterande miljöer där de olika messiasgestalterna verkar. Vissaron och hans lärjungar är uppenbart inspirerade av rysk-ortodox ikonografi. Medan Moses i Sydafrika är en showman iförd blingbling och keps med ordet ”Jesus” i guldbokstäver.

– Visst finns det en dold humor i detta, men den utstrålar från Messias själv, kommenterar Bendiksen en bild där den åldrige Inri Christo i Brasilien färdas på sin ”elektriska åsna”, en scooter.

– För dem som är på insidan är det som sker kring deras Messias storslaget och vackert, för dem som är utanför tycks det fullkomligt far out.

När INRI Christo tar sig runt använder han sig gärna av sin ”moderna åsna”, en liten elcykel.
När INRI Christo tar sig runt använder han sig gärna av sin ”moderna åsna”, en liten elcykel. Foto: Jonas Bendiksen
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons