Annons

Bilen som väcker dig om du somnar

Konceptbilen LQ är en av de bilar som visats på bilmässan.
Konceptbilen LQ är en av de bilar som visats på bilmässan. Foto: Toyota

En helelektrisk lyxbil, en bred satsning på små eldrivna fordon för äldre och en bränslecellsbil ska få upp intresset för vätgasdrift. Här är en del av de nya fordon som visades upp i samband med bilmässan i Tokyo.

Under strecket
Publicerad

Så kan det komma att se ut i en framtida elbil från Lexus. Bilden är skapad i dator.

Foto: ToyotaBild 1 av 2

Lexus vill få luft under vingarna på sina kommande elbilar. Bilden är skapad i dator.

Foto: ToyotaBild 2 av 2

1 / 6

Så kan det komma att se ut i en framtida elbil från Lexus. Bilden är skapad i dator.
Så kan det komma att se ut i en framtida elbil från Lexus. Bilden är skapad i dator. Foto: Toyota

Toyota har valt en lite annorlunda linje än de europeiska biltillverkarna när det gäller elektrifiering. De europeiska konkurrenterna satsar mer på rena elbilar som kan ersätta de vanliga bilarna.

Toyota pekar däremot på de höga batterikostnaderna och tror mer på hybrider som har både elmotor och förbränningsmotor. På sikt är det sedan eldrift med hjälp av bränsleceller som kommer i Toyotas värld.

Lexus vill få luft under vingarna på sina kommande elbilar. Bilden är skapad i dator.
Lexus vill få luft under vingarna på sina kommande elbilar. Bilden är skapad i dator. Foto: Toyota

Under Tokyomässan visade Lexus, Toyotas lyxbilsmärke, upp sin konceptbil LF-30. Den ska visa vägen fram för hur kommande elbilar från Lexus utvecklas fram mot 2030 och ska bland annat gå att ladda utan kabel.

LF-30 ska peka fram mot mer självkörande bilar. En idé är att ratten ska försvinna in när bilen kör själv.

I november planerar Lexus också att visa upp sin första helt eldrivna bil som börjar säljas 2020. Målet är att bolaget till 2025 ska ha eldrivna versioner av alla sina modeller.

Annons
Annons

Konceptbilen LQ kör själv.

Foto: ToyotaBild 1 av 2

Insidan av konceptbilen LQ.

Foto: ToyotaBild 2 av 2

2 / 6

Konceptbilen LQ kör själv.
Konceptbilen LQ kör själv. Foto: Toyota

Toyota visade även upp en egen konceptbil, LQ. Bilen ska vara nästan helt självkörande, till det som kallas nivå fyra med ett system baserat på AI, artificiell intelligens.

Systemet ska efterhand lära sig hur föraren agerar och anpassa körningen till det. Det ska till exempel känna av hur föraren mår för tillfället.

Insidan av konceptbilen LQ.
Insidan av konceptbilen LQ. Foto: Toyota

Om föraren håller på att bli trött ska systemet kunna räta upp sätet och blåsa in kall luft. Förhoppningsvis ska det få föraren att piggna till.

Det ska också visa tredimensionell information rakt framför föraren så att han eller hon inte behöver ta blicken från vägen. Det kan till exempel vara i form av varningar för vad som kommer längre fram eller bara en enkel navigation som visas direkt framför ögonen, ungefär som stridspiloterna har det.

Annons
Annons

Mi-tech för ojämna vägar.

Foto: MitsubishiBild 1 av 2

Insidan av Mi-tech

Foto: MitsubishiBild 2 av 2

3 / 6

Mi-tech för ojämna vägar.
Mi-tech för ojämna vägar. Foto: Mitsubishi

Mitsubishi passade på att visa upp sitt konceptfordon Mi-tech. Det är en pluginhybrid som ska klara av rätt svår terräng.

I stället för en vanlig bensinmotor har den en gasturbin som ger kraft till fyra elmotorer, två fram och två bak. Gasturbinen kan drivas av diesel, bensin eller alkohol.

Insidan av Mi-tech
Insidan av Mi-tech Foto: Mitsubishi

Mi-tech ska också ha ett system som visar upp information om vad som händer runtomkring direkt på vindrutan. Informationen kommer bland annat från kameror och andra sensorer som gör att föraren får lättare att se även i mörker och i dåligt väder.

Annons
Annons

Elbilen Mazda MX-30.

Foto: MazdaBild 1 av 2

Det blir bland annat kork på insidan av MX-30.

Foto: MazdaBild 2 av 2

4 / 6

Elbilen Mazda MX-30.
Elbilen Mazda MX-30. Foto: Mazda

Mitt bland alla konceptbilar passade Mazda på att visa upp en bil som snart går att köpa. MX-30 blir Mazdas första serietillverkade elbil och ska börja levereras i september 2020.

Den kommer att kosta från 350 000 kronor och har ett batteri som klarar en körning på 20 mil innan det måste laddas. Det är betydligt kortare än många andra elbilar men Mazda säljer in MX-30 på att den ska användas som komplement till familjens andra bil.

Det blir bland annat kork på insidan av MX-30.
Det blir bland annat kork på insidan av MX-30. Foto: Mazda

– Vi har fokuserat våra resurser på att få fram en elbil som vi förutspår blir en andrabil där räckvidden passar väl för våra kunders behov, säger Mazdas koncernchef Yasuhiro Aoyama i en skriftlig kommentar.

Bilen har fem säten och bakdörrarna har hängts upp i bakkant. På insidan används bland annat kork, som enligt Mazda ska göra bilen mer miljövänlig.

Annons
Annons

Bara vatten som avgas från Mirai.

Foto: ToyotaBild 1 av 2

Mirai körs med vätgas.

Foto: ToyotaBild 2 av 2

5 / 6

Bara vatten som avgas från Mirai.
Bara vatten som avgas från Mirai. Foto: Toyota

Toyota tror mycket på bränsleceller och under bilmässan i Tokyo visade bolaget upp nästa generation av Mirai. Den första generationen Mirai kom 2014 och sedan dess har Toyota inte sålt mer än 10 000 exemplar av bilen som inte släpper ut någonting annat än vatten.

Mirai körs med vätgas.
Mirai körs med vätgas. Foto: Toyota

Nu har Toyota tiofaldigat produktionskapaciteten och förhoppningen är förstås att nya Mirai ska sälja betydligt mer. Inte minst om det blir en utbyggnad av den infrastruktur som behövs för att kunna tanka bränslecellsbilarna med vätgas.

Nya Mirai ska börja levereras i slutet av 2020 och ska klara att köra 30 procent längre än den första generationen.

Annons
Annons

Batterielektriskt för äldre.

Foto: ToyotaBild 1 av 2

Det blir flera varianter av små eldrivna bilar.

Foto: ToyotaBild 2 av 2

6 / 6

Batterielektriskt för äldre.
Batterielektriskt för äldre. Foto: Toyota

Japans åldrande befolkning har fått de japanska biltillverkarna att sikta på en speciell nisch. De vill ta fram små eldrivna bilar som kan gå korta sträckor i rätt låg hastighet.

De ska helt enkelt vara perfekta för äldre som vill ta sig runt i hemorten på egen hand, även om de har svårt att gå och bära.

Men bilarna riktas också in mot affärsanvändare som måste ta sig runt på smala gator inne i städerna och på turister som behöver ett smidigt fordon.

I slutet av 2020 börjar Toyota till exempel leverera, vad de själva beskriver som, ett ultrakompakt batteridrivet fordon.

Det blir flera varianter av små eldrivna bilar.
Det blir flera varianter av små eldrivna bilar. Foto: Toyota

Det har plats för två personer, kan köra 100 kilometer på en laddning och har en topphastighet på 60 kilometer i timmen.

Senare kommer ett trehjuligt eldrivet fordon som inte är större än en motorcykel.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons