Annons

Jonas Fröberg:Bilindustrins skamlösa brev till Trump

Obehaget skär genom kroppen, som kallt taggigt stål. Det tog inte ens en dag efter valet innan den amerikanska bilindustrilobbyn, Alliance of Automotive Manufacturers, vädrade morgonluft och lämnade in en kravlista till Donald Trump.

Under strecket
Publicerad

Lobbyn från bilindustrin om att Donald Trump ska luckra upp utsläppskraven startade så fort valet var över.

Foto: Alex Brandon/AP, Richard Vogel/APBild 1 av 1

Lobbyn från bilindustrin om att Donald Trump ska luckra upp utsläppskraven startade så fort valet var över.

Foto: Alex Brandon/AP, Richard Vogel/APBild 1 av 1
Lobbyn från bilindustrin om att Donald Trump ska luckra upp utsläppskraven startade så fort valet var över.
Lobbyn från bilindustrin om att Donald Trump ska luckra upp utsläppskraven startade så fort valet var över. Foto: Alex Brandon/AP, Richard Vogel/AP

Den åtta sidor långa listans innehåll: Uppluckring av kraven för koldioxid- och kväveoxidutsläpp.

Det är som bekant dyrt att utveckla miljöteknik (det var ju därför VW införde sin fuskmjukvara, för att slippa utveckla dyr utsläppsteknik).

I den amerikanska bilindustrins lobbyorganisation, där pikant nog även Volkswagen ingår, vevar man på med att ökade krav innebär tappade jobb. Och det är en känslig fråga för Trump som utlovat just nya jobb till den gamla bilstaden Detroit.

Vid presidentval i USA byts nämligen nyckelpersoner långt nere i myndigheter ut för att passa den nya presidentens ideologi och oron på EPA är nu stor.

Vi vet också att det är väldigt lönsamt att bara fortsätta att producera bensindrivna pick-ups och suvar med höga vinstmarginaler – som funnes det ingen morgondag. Inget klimathot.

Annons
Annons

Det sista ordet leder oss in på nästa häpnadsväckande nyhet.

Den amerikanska motsvarigheten till Naturvårdsverket, EPA, är en betydligt mer rakryggad myndighet än de motsvarande i Europa. Det var EPA:s nitiska tjänstemän som avslöjade bland annat hela VW-skandalen. Nu ska myndigheten, på order av Trump ,”ses över” av en ökänd klimatskeptiker, Myron Ebell. Denne chefar över den nyliberala tankesmedjan Competitive Enterprise Institute, delvis finansierad av den amerikanska kolindustrin. Han har också öppet varit ute på amerikanska nyheter och pratprogram och sågat Al Gores klimatslutsatser och kallat den globala uppvärmningen för ”mest varm luft och överdrivet”.

Vid presidentval i USA byts nämligen nyckelpersoner långt nere i myndigheter ut för att passa den nya presidentens ideologi och oron på EPA är nu stor.

EPA hamnar också mitt i strålkastarljuset nästa år. En av president Obamas större klimatinsatser var ett ambitiöst mål att få ner medelförbrukningen på den amerikanska bilflottan till motsvarande 4,3 liter per 100 kilometer år 2025.

Det är just EPA som nästa år utvärdera detta mål. Och medan du läser det här verkar det ambitiösa målet lösas upp och försvinna som en lättflyktig gas.

Adam Jones, analytiker hos Morgan Stanley ser det som osannolikt att de nya tuffare avgasreglerna genomförs, enligt nyhetsbyrån Bloomberg, som citerar honom: ”Detta bör bli positivt för biltillverkare som kan sälja fler lönsamma stora pick-uper och suvar och negativt för tillverkare av hybrider eller elbilar.”

Bilindustrins åtta sidor långa brev är lite som den kända liknelsen att kissa på sig när det är kallt.

Annons
Annons

En snabbtitt på börsens bilaktier ger honom helrätt. Jämfört med på valdagen (då alla ännu trodde att Hillary Clinton skulle bli president) fram till i fredags hade GM:s aktie glädjerusat hela 12 procent, Fiat/Chrysler drog iväg med 10,5 procent medan Ford ökade med 10 procent – alla stora tillverkare av bensindrivna suvar och pick-uper.

Elbilstillverkaren Tesla gick samtidigt ner med nära 5 procent. När jag själv fick en kort intervju med Teslas vd Elon Musk på själva valdagen och frågade honom om affärsrisken med Trump som president utbrast han ”Åh herregud säg inte så” innan hans pr-folk bröt in. Trump har även hotat att riva upp USA:s skatterabatt på elbilar på 7 500 dollar.

Allt detta händer i USA. Denna världens andra största bilmarknad. Men det ironiska är att knappast några bolag är så globala som bilbolagen. Och på världens största och mest växande bilmarknad – Kina – är smogen från biltrafiken just nu ett gigantiskt problem. Där satsar diktaturen hårt att elektrifiera bilflottan. De som kan utveckla elbilar som folk vill köpa snabbast är de stora globala vinnarna. Så bilindustrins åtta sidor långa brev är lite som den kända liknelsen att kissa på sig när det är kallt: Först kan det upplevas som skönt (läs kortsiktig lönsamhet), men sedan jobbigt och tämligen otrevligt.

Inte minst för oss övriga miljarder människor på jorden, och våra barn och barnbarn.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons