X
Annons
X
Analys

Jonas Fröberg: Bilkrisens moment 22 sätter ljuset på Volvos framtid

GM:s stora neddragning och stängning av fabriker är ett offensivt och rätt drag. Men det får stora politiska konsekvenser. En annan stor fråga vad som egentligen händer med Volvo Cars nya fabrik i USA - som enbart bygger de traditionella sedanbilar nu GM skrotar.

Volvo Cars.
Volvo Cars. Foto: Linn Malmén/TT

Det kan tyckas paradoxalt: Att GM:s vd Mary Barra plötsligt skär 14 000 jobb – eller 8 procent av totala arbetsstyrkan – mitt i en högkonjunktur.

Men det handlar om att hon med ena handen hanterar nuets tvära kast och med sin andra hand bygger något helt nytt för framtiden som tarvar enorma investeringar.

Kunderna har i nuet gått från att köpa vanliga sedanbilar till suvar och i oktober var nära 7 av 10 sålda bilar i USA en suv. GM har helt enkelt haft för stor övervikt på bilar som kunderna nu överger.

Annons
X

Därtill viker USA- och Kinamarknaderna efter ett par rekordår och GM:s försäljning sjönk med över 11 procent det tredje kvartalet.

Men desto viktigare är det långsiktiga skälet: Att desperat försöka vrida ratten på supertankern GM:s långsiktiga strategi: På sikt ska runt 60 miljarder kronor årligen frigöras för att satsas på elektrifiering, självkörande bilar och ny digital mobilitet, områden där den framsynta Mary Barra lovat att GM inte som vanligt ska vara sist på bollen – utan först.

GM kommer också, enligt Reuters, att kompetensskifta. Bilingenjörer med olja bakom nagelbanden och stor kunskap om växellådor och bensinmotorer (det som varit den pulserande kärnan och själen i bolaget) ska sparkas och de som på allvar kan knacka kod och utveckla mjukvara ska anställas.

Faktiskt ska hela 8 000 tjänstemän och ingenjörer, 15 procent av alla GM:s tjänstemän, bort - och delvis ersättas av nytt digitalt blod.

En snabb titt på de nya konkurrenterna som Tesla och nya bilbolag som kinesiska Nio visar varför: De är inte ”elbilsbolag” utan rena mjukvarubolag som händelsevis tillverkar bilar med stora datorer som ständigt är uppkopplade. Tesla har här ett betydligt större övertag i dag än vad många förstår.

För att inte tala om den andra nya kategorin konkurrenter: de taxiliknande bolagen som Uber, Lyft och kinesiska Didi – som bygger gigantiska mobilitetstjänster på nya digitala plattformar. Där är bilar endast en liten del av affärsmodellen. Den består i stället av allt mer avancerade och skräddarsydda taxi– och mobilitetstjänster vi knappt kan ana i dag. Dessa mobilitetsplattformar kan mycket väl vara sättet att tjäna de stora pengarna i branschen inom 5–6 år.

GM har tillsammans med andra traditionella bilbolag tappat runt 20 procent i börsvärde i år mitt i en högkonjunktur – medan värdet på Tesla, Uber, Lyft och de andra nya mjukvaruspelarna stigit nästa lika mycket.

Låt oss återvända till nuet: Allt talar för att Mary Barras drag är bra för GM. Det spekuleras också att Ford kommer tvingas till liknande nedskärningar inom kort.

Men USA har en president som inte riktigt håller med.

Donald Trump gick till val på att skapa industrijobb i det så kallade rostbältet där bland annat Ohio och Michigan ingår – alltså där GM nu stänger fabriker. Det är i skenet av en politiker som vill återväljas vi måste se hans arga tweets och uttalanden om GM.

Vita huset hotar till och med med att dra in subventioner till GM, inklusive elbilssubventioner.

Mary Barra har samtidigt diskret påpekat att bara Trumps nya ståltullar kostat bolaget runt 10 miljarder dollar i år.

Donald Trump riskerar här att hamna i infekterad strid med de bolag han är beroende av för att återväljas.

Presidenten pratar argt om att ”elbilar ska tillverkas i USA” men missar något så grundläggande att Kina är GM:s största marknad och Trumps handelskrig resulterat i att GM nu tvingas betala 40 procents tull om de – som han vill - ska tillverka elbilar i USA och exportera till Kina, där de flesta elbilarna säljs.

Snacka om Moment 22.

Till sist sätter detta ljuset på det som blev en felsatsning av Volvo Cars. De valde att enbart tillverka Volvos sedanmodell S60 i sin nya USA-fabrik i Charleston – alltså den typ av klassiska sedanbil vars försäljning rasar i USA och GM stänger fabriker för.

Volvo tvingades nyligen skrota planerna att exportera halva USA-produktionen av S60 på grund av handelskriget och den nya suven XC90 ska inte börja tillverkas där förrän 2021.

Frågan är hur Volvo Cars USA-chef Anders Gustafsson hanterar detta.

Annons
X
Annons
X
Annons
X

Volvo Cars.

Foto: Linn Malmén/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X