When we all fall asleep, where do we go?

Billie Eilish
Pop
Darkroom/Interscope
2019

Betyg: 5 av 6

Rockkritiker är snabba med att gång på gång döda och begrava sådant som en gång definierat popvärlden. Det senaste åren har larmrubrikerna varit många – rocken är död, arenaartisten drar sina sista andetag, festivaler hör till historien, albumformatet är skrotat. Kanske beror det på att vi knyter oss så hårt till det som inringar just vår egen generations ramar kring musiken, att vi är oförmögna att se när det återupplevs av nästa.

Oavsett så visar sig de där larmrubrikerna hela tiden vara fel.

Det senaste exemplet är 17-åriga Billie Eilish från Highland Park, Los Angeles. Med sin överdimensionerade klädstil, en tonårings självklara fuck off-attityd och mörka, vackra pop har hon växt till det största fenomenet inom popvärlden det senaste året. Hon slog igenom med låten ”Ocean eyes” på Soundcloud 2016 och har sedan dess över 7,1 miljarder streams och är den 32:e mest lyssnade artisten på Spotify. Fanhysterin hon genererar är densamma som de fyra herrarna från Liverpool gjorde till sitt trademark för 50 år sedan. Inte ett dugg utdöd.

Släppet av Billie Eilish första album ”When we all fall asleep, where do we go?” föregicks av musikårets hittills största hype och förväntningar som fått unga kvinnor och män att sitta vakna framför Spotify för att se klockan slå 00.01 natten till den 29 mars. De, som är kända för att inte lyssna på album, som fått skivbolag att fundera på att helt slopa formatet och som gjort att musik kommit att nedvärderas med ord som spellistepop. Motsägelsen är lika massiv som underbar.

Och Billie Eilish belyser larmrubrikernas bristande sanningshalt som bara en tonåring kan göra. Låtarna är skrivna, inspelade och producerade av henne själv och hennes fyra år äldre bror i ett rum i deras barndomshem. Det låter som ingenting annat, som framtiden och som om syskonparet uppfunnit ett helt eget sätt att göra musik på tillsammans. Bille Eilish zeitgeist-pop är sorglig, skrämmande, skör, vacker, samtida och cool. Där det finns lika mycket hiphop, som jazz, pop och elektroniskt.

Efter ett flamsigt intro, tar en av skivans få uptempo-låtar ”Bad guy” med lyssnaren ner i en mörk, obskyr klubblokal. Därifrån rör sig musiken med ”Xanny” genom jazziga barer med Lana Del Rey-luftig sång och vispande trummor, storartade verk i moll som ”When the party’s over”, trippiga ”You should see me in a crown” och soldränkt vackra popballader som ”I love you” och ”Ilomilo”.

De flesta låtarna vilar på en bas så påträngande och högt mixad att den nästan gör en illamående, få andra instrument träder igenom basmattan. Det skapar en mörk ljudbild, som förstärks av Eilish bildliga låtskrivande i bland annat ”Bury a friend”. Här lånas perspektivet av monstret under hennes säng, där en skräckfilmig kamp mellan Bille och monstren spelas upp.

Låten ”All the good girls go to hell” vimlar av referenser till Cheiron, studion i Stockholm där Denniz Pop och senare Max Martin skapade det svenska popundrets mest kända sound. Låten har pianot, syntarna, ja till och med det säregna stompet från en annan 17-årings debut, Britney Spears ”… Baby one more time”. Det kan bara ses om en hyllning till kvinnan som på 90-talet var som Billie Eilish är för dagens unga.

Det vackra är att även om rocken dör och återföds i cykler så finns det en tydlig framåtrörelse. Billie Eilish är sin egen låtskrivare och producent, hon klär sig aldrig utmanande för att någon chef eller videoregissör bestämt det, hon skriver ur sina egna äkta erfarenheter och talar direkt till världens alla tonårs-weirdon i alla åldrar.

Reinkarnation: Billie Eilish är allt Britney aldrig fick eller tilläts bli.