Annons

Bilrekord till matchen – hur många PV ser du?

Industrisemestern är över men det är fortfarande sommar. På Råsunda fotobollsstadion drar det ihop sig till match mellan AIK och Hammarby IF.

Under strecket
Publicerad

Bilparkering vid Skytteholm i Solna den 4 augusti 1954 inför det allsvenska mötet mellan Hammarby och AIK.

Foto: Svenska Dagbladets arkivBild 1 av 1

Bilparkering vid Skytteholm i Solna den 4 augusti 1954 inför det allsvenska mötet mellan Hammarby och AIK.

Foto: Svenska Dagbladets arkivBild 1 av 1
Bilparkering vid Skytteholm i Solna den 4 augusti 1954 inför det allsvenska mötet mellan Hammarby och AIK.
Bilparkering vid Skytteholm i Solna den 4 augusti 1954 inför det allsvenska mötet mellan Hammarby och AIK. Foto: Svenska Dagbladets arkiv

Bajen har just tagit sig upp i Allsvenskan och intresset är enormt. Redan flera timmar före matchen påbörjas en massiv rörelse ut mot Solna och alla färdmedel utnyttjas. Stockholms Spårvägar sätter in extra spårvagnar och fraktar timmen före matchen omkring 5 000 personer till Råsunda. SJ bidrar med fler bussar som i skytteltrafik tar 4 000 personer från Norra Bantorget till arenan. Uppemot 5 000 kommer på cykel. Sedan har vi mopeder och motorcyklar – och så förstås bilar. Ordningspolisen räknar med omkring 2 000 vagnar.

Bilförsäljningsåret 1954 slog nya rekord, marknaden ökade med över 50 000 jämfört med året före, till 126 617 sålda bilar.

Alla ytor i närheten utnyttjas. En del av bilarna slussas in här på Skytteholms plan alldeles i utkanten av Råsunda. Det är inga snörräta rader men ordningspolisen ser till att det flyter på. Bilarna rullar in i en strid ström och en Ford Customline av årets modell vinkas in av en konstapel att parkera bredvid en liten Fiat Topolino.

Annons
Annons

Bakom Forden står en fyrsitsig DKW Cabriolet, ska vi gissa på en F91 byggd av Karmann? Bredvid den en oidentiferbar (?) skåpbil, sedan en Renault CV4 och ännu en DKW – varubilen Schnellastwagen.

Bilförsäljningsåret 1954 slog nya rekord, marknaden ökade med över 50 000 jämfört med året före, till 126 617 sålda bilar. Volvo var i särklass störst med över 21 000 sålda PV 444. Det syns på parkeringen – hur många PV ser du?

Den starka nybilsförsäljningen har på bara några år tryckt undan de många 1930-talare som kom ut på vägarna efter kriget. På Skytteholms plan kan vi i alla fall se ett tiotal, i den främre raden står en Chevrolet Master 85 1939 och en engelsk Ford Junior med ekerhjul. Mellan dem en nästan ny Saab 92, extrautrustad med stort soltak. Hitom Chevan syns två engelska folkbilar – Standard och Hillman Minx.

Över 30 000 personer såg matchen vilket innebar ett stort klirr i kassan för Hammarby som trots att de spelade mot AIK var hemmalag denna gång.

Lite längre bort – strax bakom den snajdige killen i något för stor kavaj – står en Volvo 445. Inte en Duett utan ett bygge på chassiversionen. Mycket spännande – det ser ut som om taket ligger separat ovanpå karossen och att även skåpdelen är glasad – en stationsvagn alltså. Det var många karossmakare som byggde egna karosser på Volvos leveranschassin innan Volvo kom med sin egen version. Frågan är vem som byggt den här.

Över 30 000 personer såg matchen vilket innebar ett stort klirr i kassan för Hammarby som trots att de spelade mot AIK var hemmalag denna gång. De hade ju ingen egen stor arena. Hur matchen gick? Trots att Hammarby gjorde första målet slutade det med 3-1 till AIK, Kurre Hamrin var ostoppbar och gjorde två av målen.

Bilden från parkeringen kom aldrig med i tidningen – inte förrän nu.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons