Annons

Jonas Fröberg:Bilsalongerna på dekis – avhoppen får publiken att sina

Portarna till Genèvesalongen har nu öppnats för allmänheten. Runt 650 000 åskådare väntas när salongen hålls för 89:e gången.

Under strecket
Publicerad

Rengöring runt en Mercedes på bilsalongen i Genève.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

Rengöring runt en Mercedes på bilsalongen i Genève.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1
Rengöring runt en Mercedes på bilsalongen i Genève.
Rengöring runt en Mercedes på bilsalongen i Genève. Foto: Malin Hoelstad

Är du är minsta bilintresserad: åk hit. Det är nämligen Europas allra trevligaste bilsalong. För även om det hålls en Europasalong om höstarna, där Paris och Frankfurt turas om värdskapet (och tävlar i svulstighet och stora montrar för de inhemska märkena) är det Genève som är den trevliga. Här får alla ungefär lika mycket utrymme, även små sportbilsmärken som svenska Koenigsegg.

På ytan är allt glittrigt och showigt. Men salongen är på dekis. Volvo, Ford, Mini, Jaguar, Land Rover och Opel tackade alla nej till att delta – det finns helt enkelt billigare och mer effektiva sätt att presentera bilar på.

Frågan är: Vad händer till nästa år?

Allt rörs ihop i en livsfarlig cocktail där bartendern heter Donald Trump och källarmästaren Xi Jinping.

Annons
Annons

Fordonssektorns aktiekurser har det senaste året sjunkit ihop som suffléer – osäkerheten inför framtiden är stor: svajiga affärsmodeller med nya mobilitetsformer, nya konkurrenter från techindustrin, svårigheter att tjäna pengar på elbilar på grund av dyra batterier och stora utvecklingskostnader. Allt rörs ihop i en livsfarlig cocktail där bartendern heter Donald Trump och källarmästaren Xi Jinping.

Därför ser vi plötsligt bittra ärkekonkurrenter samarbeta för att kapa kostnader. BMW och Mercedes (Daimler) gick för bara ett par veckor sedan ihop i två kärnfrågor för framtiden: Dels ska man utveckla dyr självkörande teknik under skalet på bilarna. Dels startas ett stort gemensamt mobilitetsbolag med 10 nya friska miljarder kronor som ska läggas på allt från el-skotrar till taxiliknande tjänster.

Efter reklamen visas:
Värstingbilarna på årets bilsalong

Men ute på salongsgolvet var de stora nyheterna ändå få, trots att det var gott om elbilar som Polestar 2, Audi Q4 e-tron eller Peugeot e-208. Men en gemensam trend för alla elbilar var att det tycks dröja minst ett år innan tillverkningen startar.

Samtidigt kom den gröna tankesmedjan Transport & Environment med nyheten att USA förra året gick om Europa som elbilsland. Tankesmedjans expert Julia Poliscanova sade att den europeiska bilindustrin medvetet fördröjer elektrifieringen eftersom de tjänar mindre pengar på elbilar och väldigt mycket av deras kunnande fortfarande ligger i förbränningsmotorer.

Men vad händer då med Genèvesalongen till nästa år? Avhoppen följer en tydlig trend på andra bilsalonger. Men kommer publiken, som sjönk med 40 000 personer förra året, om ytterligare fem märken hoppar av? Och vad krävs för att de bilmärken som hoppat av ska komma tillbaka?

Det är tiotusenkronorsfrågan som just nu ingen tycks ha ett svar på.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons