Annons

Bjørn Kjos vände småskutt till långflygspionjär

Bjørn Kjos slutar som vd på Norwegian och lämnar över till finanschefen Geir Karlsen som blir tillfällig vd.
Bjørn Kjos slutar som vd på Norwegian och lämnar över till finanschefen Geir Karlsen som blir tillfällig vd. Foto: Trond Reidar Teigen/TT

Den förre stridspiloten Bjørn Kjos lämnar sitt livsverk – flygbolaget Norwegian. Han byggde upp det och skakade om flygmarknaden. Framför allt genom att som lågkostnadsbolag göra en stor satsning på långflygningar.

Under strecket
Publicerad

Norwegian är Europas tredje största lågkostnadsbolag.

Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 1

Beskedet kom överraskande, men ändå inte. Bjørn Kjos är ändå 72 år och har varit koncernchef för lågkostnadsbolaget i 17 år.

Till det kan man lägga att bolaget varit under avsevärd press det senaste året. En rekordsnabb expansion i kombination med stora lån och problem med plan som blir stående på marken är ingen lyckad kombination.

Den slutade också med att Norwegian drastiskt fick lägga om strategin.

Nu är det besparingar och jakten på lönsamhet som gäller, inte att växa så snabbt som möjligt.

Dessutom har ägarna, Bjørn Kjos är själv en av storägarna, tillsatt en ny styrelseordförande med uppdrag att ställa om bolaget.

Så även om Bjørn Kjos tidigare sa att han inte tänkte sluta fanns det hel del som talade för motsatsen. Och på torsdagen kom också beskedet att en av flygvärldens verkliga profiler nu rundar av sin karriär.

Framför allt är han förstås känd för att ha byggt upp Europas tredje största lågkostnadsbolag efter Ryanair och Easyjet.

Flyget kom också tidigt in i hans liv, redan när den jordbrukande pappan skaffade ett plan som användes för att fotografera gårdar ovanifrån. Sedan dess verkar flygintresset bara ha trappats upp. För efter att ha tjänstgjort som fallskärmsjägare i det norska försvaret blev Bjørn Kjos stridspilot och flög bland annat F-104 Starfighter.

Annons
Annons

Norwegian är Europas tredje största lågkostnadsbolag.

Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 1

Det var ett plan som byggts för att i hög fart jaga ifatt sovjetiskt flyg och det var vad Bjørn Kjos fick göra när han baserades i Bodø i norra Norge.

Norwegian växt från att ha fyra plan och 130 anställda till dagens 162 plan och 11 000 anställda.

Det satte uppenbarligen sina spår för Bjørn Kjos brukade ofta berätta om hur det var att flyga Starfighter. Att planet hade så små vingar att han inte kunde se dem när han tittade ut från cockpit och att det var väldigt dåligt på att svänga.

Det var också ett plan som krävde många piloters liv. Bjørn Kjos klarade sig lyckligtvis och fortsatte i stället som advokat innan han började hjälpa några vänner att rädda ett litet norskt flygbolag.

Det ledde så småningom till att han själv fick ta över bolaget och under hand tid har Norwegian växt från att ha fyra plan och 130 anställda till dagens 162 plan och 11 000 anställda.

En rätt imponerande omvandling får man väl säga. Men det är också en expansion som ibland fått omgivningen att hicka till rejält.

Som när Bjørn Kjos i början av 2012 slog till och rakt av beställde 222 nya plan.

 Norwegian är Europas tredje största lågkostnadsbolag.
Norwegian är Europas tredje största lågkostnadsbolag. Foto: Johan Nilsson/TT

Det var en gigantisk order som överträffade till och med vad de stora Gulfstatsbolagen brukade komma med. Bjørn Kjos såg det mer som att han fick ett utmärkt tillfälle att få riktigt stora rabatter från tillverkaren Boeing.

Annons
Annons

Ser man bara till hur bolaget växt har det varit en rätt remarkabel resa. Men den har verkligen inte varit utan sina bakslag.

Passagerarna har till exempel drabbats hårt många gånger när Norwegian inte klarat av att få fram tillräckligt med plan eller personal. Det har blivit lång väntan på flygplatser, obekväma övernattningar och bråk om ersättning.

En hel del av problemen beror just på att Norwegian växt så snabbt och hela tiden haft nya plan på väg in. Men nya plan innebär ofta också problem.

Som när Norwegians nya långdistansplan Boeing 787 Dreamliner fick flygförbud 2013 eller mer sentida problem med motorerna. För att nu inte tala om hur det är just nu när 18 av Norwegians nya Boeing 737 Max står stilla på marken efter ett globalt flygförbud.

Det har onekligen varit en del bakslag. Men när Bjørn Kjos pratar om det idag tar han det som vanligt med ett stort skratt. Kanske ett sätt att lätta på trycket när det är mycket som står på spel.

Flera andra uppstickare hade provat förut och det hade genomgående slutat med rejäla magplask.

Som börs-vd har Bjørn Kjos verkligen inte fallit in i den traditionella chefsmallen. Han har snarare känts som en risktagande entreprenör.

Och det där med risk har han en speciell relation till, det har Bjørn Kjos pratat om flera gånger. Som stridspilot i ett plan som knappt kunde svänga, hade stora svårigheter vid varje landning och som förväntades ge sig in i samma område som sovjetiskt flyg fick han ta risker.

Men det var medvetna risker, ingenting som bara dök upp. På samma sätt var det medvetet risktagande när han som vd för Norwegian beslöt sig för att satsa på långdistansflyg.

Flera andra uppstickare hade provat förut och det hade genomgående slutat med rejäla magplask.

Men efter sex år rullar Norwegians långdistansflyg rullar på och snart har 42 stora plan i luften. Tillräckligt många för att få alla stordriftsfördelar, försäkrar Bjørn Kjos.

I vilket fall är det tillräckligt för att någon för första gången ska ha lyckats skrämma de stora flygbolagen och få dem oroliga över hur deras viktiga långdistanslinjer ska klara konkurrensen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons