X
Annons
X
Recension

Bon Iver – 22, a million tour Blir unikt med Dylans låt – alla band borde låta så här

Det är halloweens afton. På Globens scen står ett band som blåser andan ur publiken med musikalisk uppfinningsrikedom. Bon Iver är något så ovanligt som ett rockband som skapar förtrollande magi med en hel armé av syntar.

Rockbandet Bon Iver med Justin Vernon i spetsen skapar forttrollande magi. Foto: Adrian Pehrson
Läs mer om Musikveckan med SvD

Bon Iver – 22, a million tour

Genre
Konsert
Var
Globen

Efter att albumet ”22, a million” släppts skulle Bon Iver ta det på en stor Europaturné. Men bara några dagar efter att turnén utannonserats, drogs den tillbaka av ”personliga skäl”. Därför har det hunnit gå två år sedan den hyllade skivan kom när Bon Iver anländer till Globen. Det är inte helt fullt, men tillräckligt många hängivna för att folk ska svimma av värmen i trängseln framför scenen.

Vernon är på väg att fastna i sin egen förträfflighet.

Justin Vernon är den amerikanska indiemusikern som lyckats gripa tag i någonting avgörande hos en stor publik med sitt band-alias Bon Iver och deras experimentella album. Det första (2008) gjorde stort väsen av att det spelats in under svår hjärtesorg i en stuga i skogen under tre månader. Det andra lekte storslaget och stilbildande med vocoder innan det var på alla urbana album. Och det senaste flirtar ännu mer med hiphop och syntar.

Annons
X

Till Globen kommer Bon Iver med en föreställning i två akter. Den första tillägnar han ett svenskt syntföretag, säger att deras varor är vad hela bandets musik är byggt på. Åtta musiker botaniserar bland vad som ser ut att vara oräkneliga pedaler, syntar, pads, mikrofoner och mixerbord – den iskalla och futuristiska musikteknologin är en viktig del av scenografin. Den kontrasteras av mjölkgrå tygsjok som ramar in scenen som skogslav, medan vit grafik projiceras mot det svarta i takt.

Det har gått två år sedan Bon Ivers hyllade skiva ”22, a million” släpptes – Europaturnén har dröjt på grund av ”personliga skäl”. Foto: Adrian Pehrson

Olika ljud utmanar varandra och bildar en matta som Bon Ivers ödesmättade melodier kan lägga sig till rätta över. Melodier som byggs upp i lager av ömsinta stämmor och toppas med Justin Vernons falsett.

Halvvägs in i första setet taggas det storslagna ned. Med "29 #Strafford apts" byter bandet skepnad till ett alt-country-gäng. Det är skönt, men i "45" tar det jazziga över och istället för experimentellt blir det navelskådande, Vernon är på väg att fastna i sin egen förträfflighet. Som tur är hinner hans äldsta hit rädda honom. "Skinny love" från "For Emma forever ago" kommer tio år gammal i en tacksamt uppdaterad variant, där trummor och gitarr låter mer gammal rythm’n’blues än det folkiga originalet.

Varför låter bara inte alla band så här?

Så bryter bandet för teaterpaus, det är ett misstag. I en vacker konserthall, eller utomhus på någon magisk plats som Greek Theatre i Los Angeles, behöver en paus inte störa Bon Ivers musikaliska bubbla. Men på Globen bryts förtrollningen när lamporna tänds i en oförlåtande osexig hockeyarena. 

1/2

Bandets misstag: bryter upp för paus – något som kanske hade passat i en vacker konserthall men i en oförlåtande osexig hockeyarena.

Foto: Adrian Pehrson
2/2

Men misstaget är snabbt förlåtet när Vernon är tillbaka på scen i sin knallgula t-shirt.

Foto: Adrian Pehrson

Men allt är förlåtet så snart Vernon är tillbaka på scen i knallgul t-shirt, Karate Kid-bandana och stora hörlurar. Elgitarren ger ledtråd till nästa låt – den euforiska "Perth". Det vita ljuset leker blixtrande istappar och de två percussion-stationerna marscherar fram låten. Först försiktigt, sedan frenetiskt. Det är som en grand finale. Men det är bara början. Musiken går inte att fånga i en genre, det är lika mycket r’n’b och hiphop som pop, gospel och blues.

Bon Iver tar farväl och önskar glad halloween med prat om världens politiska obalans och den melankoliska Bob Dylan-kampsången "With god on our side". Att ett rockband skapar det på en arenascen 2018 är helt unikt och man undrar: varför låter bara inte alla band så här?

Annons
X
Annons
X

Rockbandet Bon Iver med Justin Vernon i spetsen skapar forttrollande magi.

Foto: Adrian Pehrson Bild 1 av 4

Det har gått två år sedan Bon Ivers hyllade skiva ”22, a million” släpptes – Europaturnén har dröjt på grund av ”personliga skäl”.

Foto: Adrian Pehrson Bild 2 av 4

Bandets misstag: bryter upp för paus – något som kanske hade passat i en vacker konserthall men i en oförlåtande osexig hockeyarena.

Foto: Adrian Pehrson Bild 3 av 4

Men misstaget är snabbt förlåtet när Vernon är tillbaka på scen i sin knallgula t-shirt.

Foto: Adrian Pehrson Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X