Annons

Bokhandlarna sätter sitt hopp till julhandeln

Den fysiska boken tappar mark i den digitala tidseran, med nedåtgående försäljningssiffror. Men när det kommer till klappar under granen är boken alltjämt ett populärt inslag.

– På julen är bokförsäljningen fortfarande stabil, säger Erik Wikberg, expert på bokförsäljningsstatistik.

Under strecket
TT
Publicerad

Den fysiska boken står sig i julhandeln. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Julhandel i Stockholm. Arkivbild.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Den fysiska boken står sig i julhandeln. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Julhandel i Stockholm. Arkivbild.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT
1/2

Den fysiska boken står sig i julhandeln. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT
2/2

Julhandel i Stockholm. Arkivbild.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Antalet sålda exemplar av böcker i bokhandeln, på internet och i dagligvaruhandeln minskade sammantaget med 7,6 procent under årets första hälft, enligt statistik från Svenska Förläggareföreningen. För första gången på många år minskade också försäljningen av fysiska barnböcker.

Statistiken är dock inte ett tecken på att svenskarna konsumerar mindre litteratur. Digitala ljudböcker och e-böcker i olika abonnemangstjänster ökar stadigt, men de totala intäkterna minskar.

– Det behöver säljas tre till fyra digitala böcker på en fysisk bok för att det ska ge samma lönsamhet, säger Göran Wiberg, försäljningsdirektör på Bonnierförlagen.

Julhandeln har därför blivit viktigare än någonsin för förlagen och försäljarna av fysiska böcker.

Enligt Göran Wiberg står julhandeln för ungefär 25 procent av förlagens totala omsättning, och ungefär 30 procent av bokhandlarnas.

– Julen har alltid varit, och är fortfarande, oerhört viktig. För vår del börjar julförsäljningen redan i september och oktober, så det är lite svårt att ringa in exakta siffror, säger han.

Annons
Annons

Det finns marknader där förlagen aktivt väljer att ge ut majoriteten av årets böcker lagom till julen. I Island är två tredjedelar av den totala bokutgivningen förlagd till november och december, under traditionen "Jolabokaflod".

– Om den här traditionen dör är den isländska bokutgivningen död, har Páll Valsson, förlagschef på Bjartur, Islands andra största förlag, sagt till nyhetsbyrån AFP.

I Sverige syns vissa spår av ökad utgivning i juletid, även om den är långt ifrån lika omfattande som den isländska "julboksfloden".

– Det ges ut något fler nyheter i november nu. Tidigare har man kanske fokuserat mer på september och oktober, säger Göran Wiberg.

Enligt Erik Wikberg, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och den som sammanställer Svenska Förläggareföreningens rapporter, har julförsäljningen av fysiska böcker legat på en stabil nivå i Sverige de senaste åren, trots att helårsförsäljningen gått ned.

– Det ser lite olika ut från år till år beroende på vilka titlar som släppts. 2018 minskade julförsäljningen av böcker mot året innan, vilket kanske hade att göra med att det inte fanns någon färsk Nobelpristagare i julhandeln då. I år finns det i stället två att välja mellan, där Olga Tokarczuk har flera böcker på topplistorna.

– Sen har vi också Augustprisvinnare i år som är lättare att ta till sig än i fjol. "Ålevangeliet" var ett försäljningsfenomen redan innan julhandeln drog i gång, till exempel. Människor kommer också att hitta till Marit Kaplas "Osebol". Förra året hade vi ett diktepos ("Aednan" av Linnea Axelsson) bland vinnarna, en bok som kanske inte når en lika bred marknad.

TT: Så den fysiska boken är inte på väg bort som julklapp?

– Nej, det skulle jag inte säga. Det underliggande intresset för litteratur och läsning är stabilt, även om våra konsumtionsbeteenden skiftar ibland. Samtidigt tror jag att det finns något unikt med den fysiska bokhandeln runt juletid som är svårt att sätta fingret på. En annan typ av konsumtion som handlar om att dela med sig av något man tror att någon annan kommer att tycka om, säger Erik Wikberg.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons