Annons

Bolånetagarna litar inte på sina banker

Sedan i fredags måste landets samtliga bolåneaktörer redovisa sina snitträntor, tänkt att vara ett verktyg för att stärka kundernas makt. En ny Sifo-undersökning visar att de tvingande snitträntorna är välkomna. Inte ens fyra av tio bolånetagare är övertygade om att banken ger fördelaktiga villkor på bolånen.

Under strecket
Publicerad

En ny undersökning visar att inte ens fyra av tio bolånetagare litar på sin bank.

Foto: Tomas Oneborg/SvDBild 1 av 2

”Väldigt många frågar bara sin egen bank om bolånet. Man spelar aldrig ut dem mot varandra, vilket är väldigt synd” säger Annika Creutzer.

Foto: Rebecka Uhlin / Svenska Dagbladet.Bild 2 av 2

En ny undersökning visar att inte ens fyra av tio bolånetagare litar på sin bank.

Foto: Tomas Oneborg/SvDBild 1 av 1
En ny undersökning visar att inte ens fyra av tio bolånetagare litar på sin bank.
En ny undersökning visar att inte ens fyra av tio bolånetagare litar på sin bank. Foto: Tomas Oneborg/SvD

Hushållens skulder har skenat lavinartat under de senaste åren och den största förklaringen återfinns i bostadsmarknaden. Prisrusningen och det stora köpsuget innebär att storbankerna täljer guld.

Enligt Finansinspektionens senaste statistik ligger storbankernas bruttomarginal på bolån med tre månaders bindningstid idag på hela 1,63 procent – den högsta nivån som noterats sedan myndigheten började med mätningarna 2002.

Sedan i fredags har landets bolånetagare beväpnats med ytterligare ett redskap i ränteförhandlingen. Nu tvingas bankerna redovisa den snittränta som man ger sina kunder och med statistiken inhämtad för maj månad är det uppenbart att stora summor finns att spara för privatpersonerna.

Som ett exempel kan nämnas att SEB har en listränta på 2,00 procent för ett lån på tre månaders bindningstid. Snitträntan ligger däremot på 1,33 procent. Den som inte prutar riskerar alltså att vara en stor plånboksförlorare.

Annons
Annons

”Väldigt många frågar bara sin egen bank om bolånet. Man spelar aldrig ut dem mot varandra, vilket är väldigt synd” säger Annika Creutzer.

Foto: Rebecka Uhlin / Svenska Dagbladet.Bild 1 av 1

Trots detta tycks många faktiskt avstå från att förhandla. Enligt en Sifo-undersökning som publicerades i april prutar enbart 30 procent av svenskarna på sin boränta, en nedgång från 38 procent två år tidigare.

– Jag tror många uppfattar det som ett ojämnt förhållande när man sitter med banken på andra sidan skrivbordet. Man är glad att få ett lån och dessutom tycker man kanske att det är svårt att pruta, vi är inte vana vid det, säger Annika Creutzer, fristående privatekonomisk expert.

”Väldigt många frågar bara sin egen bank om bolånet. Man spelar aldrig ut dem mot varandra, vilket är väldigt synd” säger Annika Creutzer.
”Väldigt många frågar bara sin egen bank om bolånet. Man spelar aldrig ut dem mot varandra, vilket är väldigt synd” säger Annika Creutzer. Foto: Rebecka Uhlin / Svenska Dagbladet.

Väl vid förhandlingsbordet är inte bolånetagarna heller säkra på kvaliteten i de råd och rekommendationer som de får. En ny Sifo-undersökning, beställd av mäklarbyrån Bjurfors, visar att hela 38 procent av de tillfrågade stockholmarna saknar förtroende för att den egna banken ger fördelaktiga villkor på bolånen.

– Det här visar att det finns ett tydligt behov av transparent information när det gäller bolånemarknaden. Anmärkningsvärt få verkar känna att de får de rekommendationer och villkor de förtjänar, säger Pontus Kopparberg, vd på Bjurfors Stockholm.

I undersökningen, där 3124 personer har tillfrågats, framkommer att 40 procent av dessutom inte jämfört sina villkor med andra banker under det senaste året. 21 procent anger att det var mer än två år sedan man ställda sina räntor mot andra erbjudanden.

Annons
Annons

Det är uppgifter som får Annika Creutzer att reagera.

– Väldigt många frågar bara sin egen bank om bolånet. Man spelar aldrig ut dem mot varandra, vilket är väldigt synd eftersom det här handlar om mycket pengar under många år. Jag tycker att man ska kontakta minst tre olika banker minst två gånger för att kunna pressa ner räntan så bra som möjligt.

Jag tycker att man ska kontakta minst tre olika banker minst två gånger för att kunna pressa ner räntan så bra som möjligt.

Ta hjälp av SvD:s räntekarta för att se vad du borde ha för boräntasvd.se

Även Pontus Kopparberg är inne på samma linje.

– Att bankerna börjar redovisa vilka boräntor kunderna betalar blir en viktig hjälp på vägen, men som konsument är det också oerhört viktigt att man håller sig informerad för att säkerställa att man får konkurrenskraftiga villkor, säger han.

Annika Creutzer påpekar att snitträntan enbart ska ses som ett verktyg i förhandlingen, och att det är just ett snitt. Ibland finns ytterligare prutmån.

– I vissa fall kan du säkert komma ner en bra bit till, men det beror på fall till fall. Tycker du att du har något extra argument att komma med – som att du är en bra kund som kanske sparar länge och aldrig betalar sent – så kanske du kan få ner den ytterligare, säger Annika Creutzer.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons