Annons

Bör vi dricka juice till blodpuddingen?

10 december. Vitamin C hjälper oss ta upp järnet i blodpudding. Eller? Myter och påståenden avfärdas eller bekräftas av Linda Bakkman varje dag fram till jul i Näringsfysiologens mytkalender.

Under strecket
Publicerad
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Står du och väger mellan vatten och juice till blodpuddingen har valet alltså ingen betydelse för järnupptaget.

I skolan serverades vi ofta apelsinjuice till blodpuddingen. Tillsammans med den rivna vitkålen och lingonsylten sades det förbättra järnupptaget. Stämmer det?

Vår järnstatus påverkas inte bara av hur mycket järn de råvaror vi äter innehåller utan också av hur effektivt vi kan ta upp det. Kroppens förmåga att tillgodogöra sig järn är förhållandevis låg, och många brottas med dåliga värden.

Den typ av järn som är lättast för oss att utnyttja kallas hemjärn och finns i kött, inälvsmat och blodmat. Grönsaker, baljväxter, fullkornsprodukter och andra vegetabilier innehåller enbart så kallat icke-hemjärn som kroppen har svårare att tillägna sig.

C-vitamin, i till exempel apelsinjuice, hjälper upptaget av icke-hemjärn på traven. Däremot har det inte motsvarande effekt för hemjärn. Står du och väger mellan vatten och juice till blodpuddingen har valet alltså ingen betydelse för järnupptaget eftersom blodmat främst innehåller hemjärn.

Slutsats:

Nej, juice förbättrar inte järnupptag från blodpudding

Att juice skulle förbättra upptaget av järn från blodpudding stämmer inte. Däremot är det så att mjölk – den kanske mest populära drycken till blodpudding – innehåller kalcium, som tycks kunna hämma upptaget av alla former av järn.

Effekten verkar dock vara tillfällig och ganska måttlig när det gäller hemjärn, så det är inte säkert att det påverkar järnstatus på sikt.

Oavsett dryckestillbehör är blodpudding en bra järnkälla.

Men den kan ha betydelse i fall då järn är en utmaning, till exempel för gravida kvinnor, vegetarianer och personer som växer. Juice eller vatten kan alltså vara att föredra framför mjölk för den som vill maximera sitt järnupptag.

En portion stekt blodpudding på 150 gram ger hur som helst dubbelt så mycket järn som rekommenderat dagligt intag för en vuxen kvinna, dessutom i huvudsak hemjärn. Oavsett dryckestillbehör är det alltså en bra järnkälla.

 

Näringsfysiologens mytkalender den 11 december 07.00:
Kan morötter ge huden en ton av solbränna?

 

Missat tidigare ”luckor”? Alla finns på samlingssidan och här är de tre första:

Annons
Annons

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2
Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons