Annons

Världens äldsta Porsche till salu för 190 miljoner

Den första Porsche-märkta bilen går ut för försäljning i sommar. Men prislappen är inget för den knäsvaga. Säljaren begär 20 miljoner dollar, det högsta pris som någonsin betalats för en Porsche. Här är den – och 25 andra Porsche-klassiker.

Uppdaterad
Publicerad
  • Porsche Typ 64 Foto: RM Sotheby's
  • Modell 356 Foto: Porsche
  • Modell 356A Foto: Porsche
  • Modell 356 B  Foto: Porsche
  • 356 C Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • 911 Turbo 3.3 Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Modell 944 Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche

Porsche Typ 64

Foto: RM Sotheby's Bild 1 av 1

Del 1 av 26

Porsche Typ 64
Porsche Typ 64 Foto: RM Sotheby's

I augusti går bilen under klubban hos auktionshuset RM Sotheby’s i Kalifornien. Den nuvarande ägaren kräver minst 20 miljoner dollar, motsvarande drygt 190 miljoner kronor, för den unika bilen, rapporterar Barron’s. Om ägaren får de 20 miljoner dollar han hoppas på innebär det ett nytt rekordpris för en Porsche.

Bilen, Porsche Typ 64 med en kaross av aluminium, utvecklades av Ferdinand Porsche och sonen Ferry Porsche, ursprungligen med målet att tävla i 1 500-kilometerstävlingen Berlin-Rom 1939. Men krigsutbrottet kom i vägen för både tävling och vidare civil produktion av bilen – och familjen Porsche behöll prototypen i privat ägo.

Prototypen fick sitt officiella Porsche-märke i samband med att familjen registrerade sitt bolag 1946, men de modeller som rullade ur fabriken 1948 i Stuttgart fick en uppdaterad design. Här är den klassiska bilens utveckling från den första Porsche Typ 64 – till dagens klassiker.

Annons
Annons

Modell 356

Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 2 av 26

Porsche 356 (1948–56)

Modell 356
Modell 356 Foto: Porsche

Den åttonde juni 1948 kommer alltid vara inskrivet i Porsches historia. Porsche 356/1 Roadster – producerad i de österrikiska alperna – fick bilföretagets första vägcertifiering.

Sportbilen vägen endast ett halvt ton, och hade i originaluppsättningen en tvådelad vindruta.

Modellen kom att bli grundbulten i hela företaget, och designades av Ferry Porsche.

Annons
Annons

Modell 356A

Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 3 av 26

Porsche 356 A (1956–60)

Modell 356A
Modell 356A Foto: Porsche

Porsche följde upp 356:an med en rejält uppgraderad modell. Direkt från lanseringen fanns modellen tillgänglig med fem fyrcylindersmotorer.

Till utseendet urskiljde sig 356 A från tidigare Porsche-bilar med att inte längre ha en tvådelad vindruta.

De flesta Beverly Hills 90210-fans har en särskild förkärlek för den här modellen. Tv-seriens gunstling och ”Peach Pit After Dark”-ägaren Dylan McKay körde runt i en 356 A Speedster under seriens gång.

Annons
Annons

Modell 356 B

Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 4 av 26

Porsche 356 B (1960–64)

Modell 356 B
Modell 356 B Foto: Porsche

Sportmodellen 356 fortsatte att utvecklas. 1960 plockades B-modellen fram, med en upphöjd stötfångare.

Likt alla andra versioner av 356-serien gick det att få tag 356 B i cabriolet.

Annons
Annons

356 C

Foto: Porsche Bild 1 av 2
Foto: Porsche Bild 2 av 2

Del 5 av 26

Porsche 356 C (1964–65)

356 C
356 C Foto: Porsche
Foto: Porsche

Den kortlivade C-versionen av 356-serien hade en crème de la crème-motor med 130 hästkrafter.

Förutom den nya motorn skiljde sig inte C-modellen särskilt mycket från sin föregångare. En förändring från tidigare modeller var dock de modifierade fälgarna med navkapslar utan Porsche-loggan på.

Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 2
Foto: Porsche Bild 2 av 2

Del 6 av 26

Porsche 901 (1964)

Foto: Porsche
Foto: Porsche

Så på tidigt 60-tal kom den: 356:ans ersättare. Vid lanseringen i Paris blev det bråk mellan tyskarna och den franske biltillverkaren Peugeot över bilens beteckning – Peugeot hade nämligen även de varumärkesskyddat en tre-sifferbeteckning med en nolla i mitten.

Därför ändrade Porsche beteckningen till 911 – samma nummer som akutnumret i företagets nyckelmarknad, USA. Vid namnbytet hade endast 82 bilar av 901-modellen producerats.

Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 3

911 2.0 Targa (1967)

Foto: Porsche Bild 2 av 3

911 S 2.2, 911 S 2.2 Targa

Foto: Porsche Bild 3 av 3

Del 7 av 26

Porsche 911 (1964–73)

Foto: Porsche
911 2.0 Targa (1967)
911 2.0 Targa (1967) Foto: Porsche
911 S 2.2, 911 S 2.2 Targa
911 S 2.2, 911 S 2.2 Targa Foto: Porsche

911:an skulle visa sig bli tyskarnas absoluta genombrott, och påverkat utseendet på de flesta efterföljande modeller. Modellen finns fortfarande kvar i produktion, och i maj 2017 såldes den miljonte 911:an.

De första bilarna i modellen var byggda som en Coupé och hade en självbärande kaross med en ny boxermotor.

Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 2

912 1.6

Foto: Porsche Bild 2 av 2

Del 8 av 26

Porsche 912 (1965–69)

Foto: Porsche
912 1.6
912 1.6 Foto: Porsche

Som en kompromiss mellan den dyrare 911:an och 356:an producerade Porsche en 911-”light”, som var billigare och mycket mindre kraftfull än originalet.

Till utseendet var modellerna identiska med varandra.

Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 9 av 26

Porsche 914 (1970–76)

Foto: Porsche

Modell 914 togs fram i ett samarbete med Volkswagen, och blev företagets nya så kallade ”entry-level”-bil: en lite billigare variant av företagets sportbilar.

Det visuella som stack ut med modellen var de uppfällbara strålkastarna.

Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 10 av 26

Porsche 911S (1974–77)

Foto: Porsche

Inför produktionsåret 1974 ändrades för första gången 911:ans design rejält. Det mest noterbara med den nya designen var kanske den upphöjda stötfångaren.

Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 11 av 26

Porsche 911 Carrera (1974–77/1984–89)

Foto: Porsche

Inga Carrera-modeller producerades av Porsche mellan åren 1978–1983. Den enda modellen med sugmotor som producerades de åren var 911 SC.

Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 12 av 26

Porsche 911 SC (1978–83)

Foto: Porsche

1978 reducerades 911:ans modellutbud till två modeller: en av dem var 911 SC (Super Carrera). 1984 blev det dock Super Carrerans tur att bli ersatt, när 911 Carrera gjorde comeback.

Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 13 av 26

Porsche 912 E (1976)

Foto: Porsche

Med 912 E hadePorsche byggt en bil som i stil och utseende liknande bilarna i 911 G-serien. Dock så använde sig 912 E av 911:ans originalnavelkapslar.

Annons
Annons

911 Turbo 3.3

Foto: Porsche Bild 1 av 3
Foto: Porsche Bild 2 av 3

911 Turbo 3.0

Foto: Porsche Bild 3 av 3

Del 14 av 26

Porsche 911 Turbo (1974–89)

911 Turbo 3.3
911 Turbo 3.3 Foto: Porsche
Foto: Porsche
911 Turbo 3.0
911 Turbo 3.0 Foto: Porsche

Äntligen dags för en ny långkörande succé! Turbo-serien, som till en början kallades för 930, har sedan dess lansering varit 911:ans främsta ”top-of-the-line”-bil.

Bakskärmarna gav bilen extra 12 centimeter i bredd.

Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 15 av 26

Porsche 924 (1976–88)

Foto: Porsche

924:an kom som en uppföljning till 914, och ytterligare ett samarbete mellan de tyska tillverkarna Porsche och Volkswagen. 924:an var den första Porsche-bilen som använde sig av en vätskekyld motor.

Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 16 av 26

Porsche 924 Turbo (1979–88)

Foto: Porsche

Klart 924:an skulle få en Turbo-version också, och modellen fungerade som en rent kostnadsmässigt som en bro mellan 924:an och 911 SC.

Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 17 av 26

Porsche 928 (1978–91)

Foto: Porsche

Fokuset med den nya 928:an var att få till en lättviktig konstruktion. Därför gjordes dörrarna, framskärmarna och motorhuven i aluminium istället för stålplåt.

Modellen hade även runda och eldrivna pop-up strålkastare, samt en vattenkyld V8-motor.

Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 18 av 26

Porsche 928 GT/GTS (1989–95)

Foto: Porsche

En 928 i Gran Turismo-stuk med två dörrars coupé. Gran Turismo, eller GT, är sportbilar som används för allt annat än just sportbruk. Inte sällan har vi sett James Bond placerad i olika stiliga GT-modeller.

Annons
Annons

Modell 944

Foto: Porsche Bild 1 av 2

Modell 944 Turbo

Foto: Porsche Bild 2 av 2

Del 19 av 26

Porsche 944 (1982–91) och 944 Turbo (1985–91)

Modell 944
Modell 944 Foto: Porsche

944:an blev Porsches fjärde modellinje, och såg världens ljus för första gången tidigt 80-tal. 944:an blev bryggan, i pris såväl som prestanda, mellan 924 och 911 SC.

944:ans kropp var visserligen baserad på föregångarens, 924:an, men hade i slutändan väldigt mycket tydligare konturer. Dessutom var 944:an utrustad med en 2,5-liter fyrcylindrig radmotor. Motorn var utvecklad av Porsche själva, så 944:an sågs av bilfantasterna som en ”sann” Porsche-bil.

Modell 944 Turbo
Modell 944 Turbo Foto: Porsche
Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 20 av 26

Porsche 959 (1987–88)

Foto: Porsche

En kortlivad modell för finsmakarna. Modellen togs fram som en exklusiv linje innehållandes 292 bilar totalt. Trots priset – 420 000 D-mark, vilket är cirka 2,2 miljoner svenska kronor – såldes 959:an ut snabbt.

Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 2
Foto: Porsche Bild 2 av 2

Del 21 av 26

Porsche 964 (1989–93) och 964 Turbo (1991–93)

Foto: Porsche

Samtidigt som Porsche fasade ut sin 911 G-serie, växlade man över till en ny generation med 911-modeller. Dess fulla beteckning, 911 Carrera 4 typ 964, innehöll till 85 procent av nya delar, men behöll överlag formen från dess kände föregångare.

1991 introducerades dess Turbo-version, som var bredare än den vanliga modellen.

David Duchovnys karaktär Hank Moody i tv-serien ”Californication” gav troligen en helt ny generation unga män drömmar om sol, sex och syndigt leverne i en ned-cabbad Porsche 964. Knappt ett avsnitt sändes utan att man såg den smutsige författaren och charmören Moody köra runt i lika smutsig 964:a längst Los Angeles boulevarder.

Foto: Porsche
Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 22 av 26

Porsche 968 (1992–95)

Foto: Porsche

968:an var till utseende såväl som prestanda lik sin företrädare, 944 S2. Däremot var den kortlivade modellens frontdesign mycket modernare, och något av en föregångare till den senare 993:an.

Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 2
Foto: Porsche Bild 2 av 2

Del 23 av 26

Porsche 993 (1994–98) och 993 Turbo (1995–98)

Foto: Porsche

993:an ersatte 964:an, och med den kom en rejäl uppdatering – både visuellt och teknologiskt. Bland annat var framskärmarna på 993:orna bredare och plattare.

Turbo-versionen introducerades året efter, 1995.

Foto: Porsche
Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 24 av 26

Porsche Boxster 986 (1997–04)

Foto: Porsche

Porsches nya sportbil, Porsche Boxster, var ledande när det kom till prestanda och säkerhetsstandards när den lanserades i september 1996. Modellen var även utrustad med ny teknologi för att ta av och sätta på taket på cabrioleten – en Porsche Boxsters sufflett kunde man ta av och sätta på på bara tolv sekunder.

Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 25 av 26

Porsche 996 (1998–05)

Foto: Porsche

1997 lanserade Porsche en helt ny 911-modell. Den klassiska kroppen var större och chassit hade blivit ytterligare förstorat. Modellen innehöll även en kraftfullare version av den nya vattenkylda boxermotorn.

Annons
Annons
Foto: Porsche Bild 1 av 1

Del 26 av 26

Porsche Carrera GT 980(2003–06)

Foto: Porsche

12 år efter att Carrera GT-versionerna slutade tillverkas, får man ändå räkna in denna sista modell som en klassiker. Den sista modellen av Carrera Gran Turismo, 980:ans, linjer och utseende påminner om sitt ursprung ur motorsporten.

980:an var en exklusiv linje, och tillverkades endast i 1270 exemplar. Bilen drevs av tiocylindrig motor.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons