Annons

Mikael Törnwall:Börje Ekholm sågar tidigare vd:n: Allt är Vestbergs fel

Den som hoppats på stora visioner blev besviken när Ericsson-chefen Börje Ekholm inledde företagets kapitalmarknadsdag i New York. Ericsson fortsätter att bromsa sig in i framtiden. Och Ekholm är inte nådig i sin kritik av företrädarna på vd-posten.

Under strecket
Publicerad

Ericsson fortsätter att bromsa sig in i framtiden. Vd:n Börje Ekholm är inte nådig i sin kritik av företrädarna på vd-posten under företagets kapitalmarknadsdag i New York.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ericsson fortsätter att bromsa sig in i framtiden. Vd:n Börje Ekholm är inte nådig i sin kritik av företrädarna på vd-posten under företagets kapitalmarknadsdag i New York.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Ericsson fortsätter att bromsa sig in i framtiden. Vd:n Börje Ekholm är inte nådig i sin kritik av företrädarna på vd-posten under företagets kapitalmarknadsdag i New York.
Ericsson fortsätter att bromsa sig in i framtiden. Vd:n Börje Ekholm är inte nådig i sin kritik av företrädarna på vd-posten under företagets kapitalmarknadsdag i New York. Foto: Pontus Lundahl/TT

Det var en brutal sågning av den tidigare vd:n Hans Vestberg redan i den första powerpoint-bilden:

Visserligen har Ericsson enligt Börje Ekholm synnerliga duktiga medarbetare och världsledande produkter, men resten är det inte så mycket bevänt med.

Ekholm konstaterade att Ericsson tar tappat sin marknadsledande position, har gjort stora felsatsningar inom tjänster, har skapat en för komplex organisation utan tydligt ansvar och har misslyckats med de kostnadsprogram som skulle vända förlusterna.

Trots att Ekholm själv satt i Ericssons styrelse i tio år och alltså var med och godkände alla de strategier han nu underkänner, tog han inte på sig någon del av ansvaret. Det är en sak att sitta i styrelsen, en helt annan sak att leda bolaget, menar han.

Annons
Annons

Ericsson ska tillbaka till sina rötter som ett produktdrivet företag.

Att peka på problem är viktigt för att organisationen ska få sjukdomsinsikt. Men det är också riskabelt. De tidigare toppcheferna som arbetar under Hans Vestberg och Carl-Henric Svanberg kan Ekholm rensa ut. Många av dem är också utbytta. Men längre ner i organisationen finns hundratals medarbetare som känner sig träffade av Ekholms attacker. Frågan är om de blir mer eller mindre motiverade att implementera Ekholms nya strategi när de lyssnar till hans hårda ord.

Resten av budskapet var i allra högsta grad defensivt. De är slut på försöken att skapa tillväxt via tjänster och nya områden. Ericsson ska tillbaka till sina rötter som ett produktdrivet företag.

Ordet ”fokuserad” återkommer ofta när Börje Ekholm talar. Men fokuseringen har ett pris. Den som följt Ericsson länge är van att höra tal om möjligheter och tillväxt. Ekholm lovar i stället att omsättningen ska sjunka från 211 till ner mot 190 miljarder kronor.

Belöningen ska bli att lönsamheten återupprättas. Ericsson ska tillbaka till marginaler på minst tio procent. Ekholm är så säker på sin sak att han slår fast att det är ett konservativt mål.

Om Ekholm vill imponera på investerarna måste han komma med mer konkreta besked än så om hur vägen till tillväxt ser ut.

Nyckeln till att lyckas med det är minskade kostnader. Målet är att ”ta ut” tio miljarder kronor ur bolagets kostnadsmassa. Det är ett trick som Ekholm ska klara utan att röra investeringarna i forskning och utveckling. Att Ericsson väljer att freda forskningen är ett välkommet besked. Allt annat vore självmord i ett läge när kinesiska och finländska konkurrenter som kommit i kapp och på några områden gått om det svenska företaget.

Ekholms presentation handlade om åren fram till 2020 och för den tidsperioden kan strategin bara beskrivas som defensiv. Sannolikt är det också den enda vägen, att rensa ut det som gått fel och fokusera på det som fortfarande fungerar.

Men det som kan beskrivas som ”lönsam krympning” imponerar inte på aktiemarknaden. Ett av få besked om möjlig tillväxt var att 5G och internet of things har potential att på sikt öka operatörernas intäkter med 30 procent. Om Ekholm vill imponera på investerarna måste han komma med mer konkreta besked än så om hur vägen till tillväxt ser ut.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons