Annons

Stark rapport ökar pressen på H&M

I en tid då butiksdöden skördar många offer visar spanska Inditex en tillväxt i modehandeln. Halvårsrapporten ökar trycket ytterligare på H&M – vars förtroende är naggat i kanten.

Under strecket
Publicerad

Det finns en oro att Inditex, som bland annat äger klädkedjan Zara, ska drabbas av en nedgång i försäljningen. Det är precis det som hänt H&M och andra. Men än så länge håller Inditex emot den utveckling som skadat konkurrenterna.

Foto: Manu Fernandez/AP Bild 1 av 1
Efter reklamen visas:
Christer Gardell: Det vore tjänstefel av mig att inte titta på H&M

På måndag är det upp till bevis för svenska klädjätten H&M, som då presenterar försäljningssiffror för det tredje kvartalet.

En signal på hur det går i branschen kom under onsdagen då H&M:s främsta konkurrent spanska Inditex rapporterade. Inditex, som äger klädkedjorna Zara, Massimo Dutti och Pull &Bear med flera, och verkar globalt, har under många år varit det bolag som H&M jämförts med.

Just nu är skillnaderna mellan bolagen stora och uppfattningen av dem på aktiemarknaden väsensskilda.

Inditex levererade ett resultat i linje med aktiemarknadens förväntningar. Försäljningen växte med tre procent under det brutna räkenskapsårets första halvår, som slutade i juli, till 12 miljarder euro.

Vinsten efter skatt hamnade på 1,4 miljarder euro, alltså runt 14,8 miljarder kronor.

Bolaget är dessutom optimistiskt om framtiden och spår att den jämförbara försäljningen kommer att öka med 4–6 procent under månaderna augusti till och med januari nästa år.

– Uppenbart överaskar resultatet positivt, även om Inditex i princip levererade i linje med förväntningarna. Det finns såklart en oro att det som drabbat andra kedjor ska även ska drabba Inditex, men än så länge ser det inte ut så, säger Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank.

Annons
Annons

Det finns en oro att Inditex, som bland annat äger klädkedjan Zara, ska drabbas av en nedgång i försäljningen. Det är precis det som hänt H&M och andra. Men än så länge håller Inditex emot den utveckling som skadat konkurrenterna.

Foto: Manu Fernandez/AP Bild 1 av 1
Det finns en oro att Inditex, som bland annat äger klädkedjan Zara, ska drabbas av en nedgång i försäljningen. Det är precis det som hänt H&M och andra. Men än så länge håller Inditex emot den utveckling som skadat konkurrenterna.
Det finns en oro att Inditex, som bland annat äger klädkedjan Zara, ska drabbas av en nedgång i försäljningen. Det är precis det som hänt H&M och andra. Men än så länge håller Inditex emot den utveckling som skadat konkurrenterna. Foto: Manu Fernandez/AP

Även Inditex aktie, som steg på rapporten, har gått ned under det senaste året, men nedgången är en ljum västanfläkt i jämförelse med hur mycket det har stormat kring H&M-aktien.

H&M har tappat nära två tredjedelar av sitt börsvärde på drygt 3 år. I februari 2015 kostade en H&M-aktie drygt 360 kronor och i dag runt 120 kronor. Nyligen sänkte den franska storbanken Societe Generale riktkursen för H&M till 91 kronor från tidigare 99 kronor och fortsätter att ha en säljrekommendation på aktien.

Analytikerkåren är överlag långt mer negativa till H&M än till Inditex. Skillnaderna i syn på bolagen är mycket stor.

– Av de analytiker som följer Inditex har en övervägande majoritet en köprekomendation på aktien, när det gäller H&M är bilden helt den omvända, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet, som gått igenom Reuters analytikersammanställning.

Det finns dock förklaringar. Enligt både Joakim Bornold och Maria Landeborn har Inditex en snabbfotad produktion i Europa, där de tar fram mindre kollektioner och snabbt kan fylla på i butikerna med varor som säljer.

– Inditex har varit duktiga på att pricka rätt trender och har sålt ut vad de tar in. De har inte haft samma problem med stora varulager som H&M har haft och därför inte heller behövt rea ut sina varor på samma sätt, säger Maria Landeborn som menar att H&M:s problem inte är över än.

– Reor tynger marginalerna och kommer att fortsätta göra det under hösten eftersom lagren kommer att vara fortsatt stora, säger hon.

Därtill påpekar hon att Inditex inte har ett lika stort butiksnät som H&M.

– H&M har tre gånger så många butiker som Inditex. H&M har för många butiker på sina kärnmarknader i Europa. Har man för många butiker och kunderna väljer att handla online så blir det ett större problem för H&M, säger Maria Landeborn som spår att H&M kommer tvingas att stänga fler butiker framöver.

En annan central skillnad mellan de båda bolagen är också att Inditex hållit vad de lovat, medan förtroendet för H&M naggats i kanten när de inte lyckats leva upp till sina egna målsättningar.

– Under flera år har H&M:s marginaler sjunkit, försäljningen har sjunkit och lagren har vuxit, men bolaget har kommunicerat något annat. Man har inte sett verkligheten i vitögat, säger hon och menar att det krävs att bolaget levererar för att synen på bolaget ska ändras.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons