Annons

Torbjörn Isacson:”Brådstörtat” när Scania gör börs-comeback

Scania-ägaren Traton kommer att börja handlas på Stockholmsbörsen den 28 juni, enligt ett pressmeddelande.
Scania-ägaren Traton kommer att börja handlas på Stockholmsbörsen den 28 juni, enligt ett pressmeddelande. Foto: Tommy Holl/TT

Volkswagen väljer några rejäla krockkuddar för att inte ta några risker vid Tratonnoteringen. Värderingen har sänkts kraftigt, och bara cirka 10 procent av aktierna säljs ut.

Under strecket
Publicerad

Tillverkning av lastbilskarosser på Scania i Oskarshamn.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

Det är uppenbart snabba ryck som gäller nu i Volkswagen och Traton. Sent på torsdagen meddelade den tyska fordonsjätten att Traton ska noteras om två veckor i Frankfurt och Stockholm.

När Volkswagen sköt upp sina noteringsplaner i mars talades det om att uppåt 25 procent av bolaget skulle säljas ut, till en total värdering av 200–250 miljarder kronor.

Det försöket drogs tillbaka med förklaringen att omvärldsläget såg för osäkert ut.

När Volkswagen några månader senare nu väljer att gå till handling, i ett på flera sätt ännu mer osäkert läge, sänks värderingen till 13,5–16,5 miljarder euro. Dessutom ska bara 10–11,5 procent av aktierna säljas ut.

Att Volkswagen skulle tvingas backa rejält på båda de två punkterna har stått klart den senaste tiden. Men upplägget ser tämligen brådstörtat ut. Traton måste helt enkelt noteras före sommaren, verkar resonemanget lyda.

Det är en närmast massiv anstormning.

Å andra sidan så ska det nog ganska mycket till för att det här försöket ska misslyckas.

Volkswagen har plockat in ett dussin investmentbanker som den senaste tiden intensivt uppvaktat tänkbara köpare för att sondera intresset. Det är en närmast massiv anstormning.

Annons
Annons

Tillverkning av lastbilskarosser på Scania i Oskarshamn.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

Introduktionen konkurrerar inte heller med några andra större erbjudanden. Det har varit synnerligen fattigt på börsintroduktioner i Europa hittills i år.

Tillverkning av lastbilskarosser på Scania i Oskarshamn.
Tillverkning av lastbilskarosser på Scania i Oskarshamn. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Värderingen, jämfört med exempelvis Volvo, är numera klart mer modest än vad Volkswagen hoppades på i våras – när det handlade om en rejäl premium mot Volvos börskurs. Göteborgsbolaget har historiskt sett varit en bra bit efter Tratons spjutspetsbolag Scania, men har på senare år kommit i kapp.

Med tanke på att övriga delar av Traton ser betydligt sämre ut så har investerarna självklart varit tydliga kring det.

Det är lång väg kvar till Södertäljebolagets storhetstid på börsen.

Det faktum att en så liten del av Traton säljs ut, gör också att det kommer att handla om under 20 miljarder kronor som ska plockas in till Volkswagen. Även om svenska köpare förväntas ta en mindre del, lär bara det uppdämda intresset bland flera av de institutioner som länge kämpade för att behålla Scania på Stockholmsbörsen räcka en bit på den vägen.

Men ett Traton som är noterat på två aktiemarknader, där Volkswagen kommer att kontrollera cirka 90 procent av bolaget, kommer knappast att bli en storsäljare bland svenska småsparare.

Även om det är roligt för Stockholmsbörsen att Scania gör comeback så är det lång väg kvar till Södertäljebolagets storhetstid på börsen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons