Annons

Bränner träning före frukost mer fett?

3 december. Bör den som vill maximera sin fettförbränning träna på tom mage? Myter och påståenden avfärdas eller bekräftas av Linda Bakkman varje dag fram till jul i Näringsfysiologens mytkalender.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

En fråga jag ofta får är hur man bör träna för att maximera sin fettförbränning. Blir effekten större före frukost?

All träning leder till en ökad energiförbrukning och förbränning av såväl fett som kolhydrater. Vilket bränsle kroppen använder beror på hur hårt och hur länge vi tränar, men också på om vi har ätit eller inte. Har vi inte ätit innan vi tränar så är kroppens kolhydratlager små och därför används mer fett.

Forskning på både kvinnor och män har visat att fettförbränningen över en 24-timmars period blir större om vi tränar före frukost än om vi tränar efter. Man har också kommit fram till att träning på fastande mage inte leder till överkompensation i högre grad än om vi ätit före träningen. Det vill säga: träning före frukost tycks inte göra att vi äter så mycket under resten av dagen att det förtar effekten av den ökade fettförbränningen.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

Slutsats:

Ja, träning före frukost bränner mer fett

Kan du genomföra ett lika bra pass före frukost som efter så är det sannolikt att föredra för fettförbränningen.

Med andra ord är svaret på frågan ja, träning före frukost bränner mer fett. Det är emellertid inte säkert att en tillfälligt högre fettförbränning leder till större förlust av fettmassa på lång sikt.

Mitt råd är att först och främst hitta en tidpunkt som gör att träningen faktiskt blir av. Och vill du att dina pass ska leda till maximal förlust av fettväv – se till att de förbrukar mycket energi. Kan du köra lite hårdare, eller lite längre, så gynnar det resultaten. I realiteten är det för de flesta lättare att få till ett tuffare och längre pass när man har mer energi och motivation. Därför är det långt ifrån självklart att träning på tom mage kommer vara det bästa receptet för att tappa extrakilon.

Men kan du genomföra ett lika bra pass före frukost som efter så är det sannolikt att föredra ur fettförbränningshänseende.

Näringsfysiologens mytkalender den 4 december 07.00:
Är rå morot nyttigare än kokt?

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons