Annons

Peter Jöback – Med hjärtat som insatsBränner verkligen till när Jöback blottar sitt hjärta

Peter Jöback på Cirkus med showen "Med hjärtat som insats”.
Peter Jöback på Cirkus med showen "Med hjärtat som insats”. Foto: Mats Bäcker

Berlindekadens i all ära – det är när Peter Jöback i sin nya krogshow vågar släppa fram sina personliga erfarenheter som det bränner till.

Under strecket
Publicerad

Peter Jöback – Med hjärtat som insats

Genre
Show
Var
Cirkus, Stockholm

Dekadenta svartklubbar. Berlin, New York. Och ett borttappat hjärta.

Det utlovas redan i det dramatiska anslaget. ”En föreställning om lycka! Sex! Krig! Kärlek!” proklamerar Jens Hultén, kvällens mustiga ciceron. Matgäster smyger in bakvägen, förflyttas till en gränd i New Yorks dekadenta klubbkvarter på 20-talet. En man spelar på sitt positiv, en glittrande Marianne Mörck delar ut hjärtformade klubbor ur en korg. Det inget annat än godis i slickepinnarna, och svartklubbskänslan är försvunnen runt hörnet där Cirkus dukat upp borden framför den utbyggda scenen.

Det är okej, det är ju ändå Peter Jöbacks show. LCD-skärmar ramar in det anrika rummet, det är inrett med tavlor och ljusskyltar över hela lokalen och trapporna vid sittplatserna är en del av scenbygget. Ett omtänksamt helhetsgrepp ger känslan att Peter Jöbacks föreställning är någonting mer än en vanlig krogshow. Popteater, som det stora teamet med Magnus Renfors och Hans Marklund i spetsen, kallar 360-gradersupplevelsen för.

Ensemblen smygstartar showen klädsamt; presenterar sig med en varsin sång, medan gästerna anländer och fortfarande småpratar. Stjärnan själv, eller Artisten som han heter i uppsättningen, gör entré i sin loge. Jöback förvänta gå ut till den väntande publiken och fira av sitt stora finalnummer. Men någonting får honom att vägra. ”Jag minns inte ens hur det började” – och så spolas bandet hela vägen tillbaka till barndomen.

Annons
Annons

”Med hjärtat som insats” bygger berättelsen om en ung man som söker bekräftelse och kärlek i strålkastarljuset, men hur hyllad han än blir – och det blir han, i allt han gör firas han som en superstjärna – så hittar han inte hem. Hittar inte hjärtat.

Numren bygger på Jöbacks retrospektiva och nostalgiska låtkatalog i mix med nyskrivet från kommande albumet ”Humanology”, som skrivits med Tobias Fröberg och Kathryn Williams.

Stora delar kretsar kring välkoreograferade musikalshownummer där varken låtarna eller Jöback riktigt tillåts blomma ut. Känslan är att 90 procent av historien är densamma – artisten som älskas sönder av den stora publiken men inte av en enda individ av kött och blod. 

Numret ”Drömmen om det angenäma livet” säger det mesta; trots att den scenografiska idén och delar av berättelsen utspelar sig i dekadensens Berlin, är Peter Jöbacks värld lika hedonistiskt laddad som en kväll framför ”Bolibompa”. Djupt dold finns den verkligt starka historien. 

Peter Jöback kommer från en trasig uppväxt, ett hem präglat av missbruk. I brist på föräldrarnas uppmärksamhet flyttar han hemifrån i unga dagar, för att därefter kapa kontakten med sina föräldrar i många år. I låtar som ”Mellan en far och en son” , skriven av Mauro Scocco, och en väl omhändertagen ”Somebody” (Depeche Mode) plockar Jöback fram känslorna. Och när han blottar sitt hjärtas hål, då bränner det verkligen till. Då är det personligt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons