Annons

Bränslehungriga suvar ska säkra grön omställning

I september fick Angela Merkel en försmak av Volkswagens nya elbil ID3 som koncernchefen Herbert Diess visade upp på bilmässan i Frankfurt.
I september fick Angela Merkel en försmak av Volkswagens nya elbil ID3 som koncernchefen Herbert Diess visade upp på bilmässan i Frankfurt. Foto: Silas Stein/AP

På måndag drar Angela Merkel igång Volkswagens nya fabrik för elbilar i Zwickau. För att klara de skärpta utsläppskraven måste biltillverkarna nu snabbt trycka ut mängder av nya elbilar.

Under strecket
Publicerad

Om allt går vägen ska Volkswagens första elbil för den breda marknaden rulla av det löpande bandet någon gång vid lunchtid på måndag. Allt under överinseende av förbundskansler Angela Merkel och Volkswagenchefen Herbert Diess.

Att Tysklands mäktigaste politiker finns på plats är knappast förvånande. Volkswagen är ändå världens största biltillverkare och har en enorm påverkan på arbetstillfällena i Tyskland.

Den nya elbilen ID3 symboliserar också hela den övergång mot allt fler eldrivna bilar som både Volkswagen och resten av bilvärlden nu är på väg mot. Det är en enorm omställning och enligt konsultfirman Alix Partners kommer den samlade bilindustrin att fram till slutet av 2023 lägga 2 240 miljarder kronor på att utveckla elbilar.

Bara Volkswagen satsar 330 miljarder kronor fram till 2023 och en del av pengarna går just till att ställa om fabriken i Zwickau. Där ersätts bilar med förbränningsmotor av nya ID3 och andra kommande elbilar från Volkswagen, Audi och Seat.

– Nu drar vi igång en systemförändring inom bilindustrin som kommer att fortlöpa under ett eller två decennier, säger i en kommentar Thomas Ulbrich, Volkswagens chef för E-mobility.

Annons
Annons

Efterhand ska även fabrikerna i Hannover, Dresden, Emden, Mlada Boleslav och Chattanooga ställa om. Målet är att Volkswagen från 2025 ska kunna producera en miljon elbilar per år.

Nu är Volkswagen långt ifrån ensamt om att satsa på elbilar. De stora biltillverkarna pressas överlag av skärpta utsläppskrav.

Så för att slippa från de höga böter som hotar om de inte får ned utsläppen från sina nya bilar måste tillverkarna ha fram elbilar som är utsläppsfria.

Några exempel på det är Volvo Cars som nyligen visade upp sin första rena elbil, Volvo XC 40 Recharge. Eller Mercedes som siktar på att ta fram minst tio helt batteridrivna bilar till slutet av 2022. Året efter ska BMW ha 25 eldrivna bilar, varav minst hälften är helelektriska.

Till det kan man förstås lägga amerikanska Tesla. Bolaget har hittills sålt omkring 800 000 eldrivna bilar av tre modeller och håller nu på att öka produktionen.

Analysfirman Canalys konstaterar att Tesla Model 3 är den elbil som hittills satt överlägset störst spår bland kunderna i Europa och USA.

Men analytikerna på Canalys konstaterar också att försäljningen av elbilar är fortsatt svag i Europa och USA. Orsakerna är främst ett begränsat utbud, skiftande statligt stöd och en bristande laddinfrastruktur.

Det sista är det många som håller med om. ACEA, de europeiska biltillverkarnas organisation, hävdade nyligen att de allmänt tillgängliga laddpunkterna i Europa behöver bli minst 20 gånger fler till 2030.

Men utbudet av olika elbilsmodeller verkar i vilket fall öka snabbt de kommande åren. Den gröna tankesmedjan Transport & Evironment och analysföretaget IHS Markit räknar med att antalet elbilsmodeller i Europa mer än trefaldigas fram till 2025.

För köparna blir det mer att välja på. Men det blir en rejäl ekonomisk utmaning för tillverkarna som måste försöka få elbilsproduktionen att gå ihop.

För att klara det och för att klara den gröna omställningen väntas tillverkarna nu märkligt nog öka produktionen av stora bränslehungriga suvar. Det är bilar som konsumenterna vill ha och som bilbolagen säljer med bra lönsamhet. Suvarna får helt enkelt betala övergången till eldrivna bilar.

Den utvecklingen syns också tydligt hos Volkswagen som med nya ID3 satsar hårt på att få fram en elbil för massmarknaden, en ny folkbil efter Bubblan och Golfen. Men samtidigt räknar bolaget med att suvarna under 2025 står för hälften av alla bilar de säljer, jämfört med dagens 28 procent.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons