Annons

Brittiska uppstickaren ska utmana Swish

Storbankerna får ännu en utmanare när brittiska Revolut lanserar sin betalnings-app i Sverige. I början är deras styrka låga avgifter för att använda kreditkort utomlands, men på sikt ska appen få fler funktioner.

Under strecket
Publicerad

Swish får konkurrens av brittiska Revolut.

Foto: Fredrik Sandberg/TTBild 1 av 1

Swish får konkurrens av brittiska Revolut.

Foto: Fredrik Sandberg/TTBild 1 av 1
Swish får konkurrens av brittiska Revolut.
Swish får konkurrens av brittiska Revolut. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Revolut är fortfarande en liten aktör, som fått cirka 1,5 miljoner användare två år efter starten. Företaget har dock en aggressiv expansionsplan och planerar att lansera i både USA och i de nordiska länderna.

Den största fördelen med betalappen är lägre avgifter för köp utomlands. Till exempel erbjuder Revolut officiell växelkurs på alla köp, medan de flesta banker tjänar pengar på att ge kunden något sämre växelkurs. För kunder som har Revoluts betalkort har man har också slopat avgiften på uttag i utländska bankomater. De flesta svenska banker har en avgift på runt 30 kronor för kontantuttag utomlands.

Den brittiska uppstickaren utlovar också avgiftsfria internationella överföringar. Att skicka pengar via en vanlig bank kan kosta 200 kronor eller mer.

Innan den officiella lanseringen hade det brittiska företaget cirka 5 000 svenska kunder. Man kommer nu att sätta upp ett mindre kontor i Sverige för att börja marknadsföra tjänsten. Ambitionerna för den svenska marknaden är dock fortfarande blygsamma. Målet är att nå 20 000 användare före årsskiftet.

Det kan sättas i relation till att Swish, som drivs av storbankerna, i mitten av förra året hade 5,7 miljoner användare.

En utmaning för Revolut i Sverige är att bankerna kommit så långt i digitaliseringen. I andra länder är ett av de viktigaste säljargumenten snabba och kostnadsfria överföringar mellan privatpersoner, något som dock redan funnits i Sverige i flera år med Swish.

Företaget har antytt att man kommer att lansera en rad andra kringtjänster. Från start har appen funktioner för att hålla koll på hur användaren spenderar sina pengar. En tjänst som är på väg är en lokaliserings-styrd reseförsäkring som automatiskt startar när mobilen känner av att man lämnat landet.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons