Annons

Brutalt uppvaknande om batterier: ”Europa öken”

Europa är frånåkt av Kina i kampen om få fram batterier, som är hjärtat i elbilar. Nu satsas miljarder på att bygga upp egna industrier för att stänga ute asiatiska tillverkare.

– Fel strategi. Vi behöver deras kompetens, manar Teslaveteranen Paolo Cerruti, numera vid svenska Northvolt.

Under strecket
Publicerad

Laddning av elbilar vid en laddstolpe.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 4

Illustration över hur Northvolts batterifabrik i Skellefteå ska se ut.

Foto: Northvolt Bild 2 av 4

Tillverkare från Kina toppar ligan.

Foto: Mercator Institute for China Studies Bild 3 av 4

Paolo Cerruti, operativ chef vid svenska Northvolt som bygger en av Europas största batterifabriker i Skellefteå.

Foto: Tomas Lundin Bild 4 av 4

Laddning av elbilar vid en laddstolpe.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1
Laddning av elbilar vid en laddstolpe.
Laddning av elbilar vid en laddstolpe. Foto: Lars Pehrson

Europas jobb står på spel.

BOCHUM Uppvaknandet har kommit sent. Och det har varit brutalt.

Innan ”dieselgate” och innan hotande körförbud och skärpta klimatmål var det få som på allvar trodde att elbilar skulle slå igenom inom överskådlig tid. Än mindre att batterier skulle bli en nyckelteknologi som avgör framtiden för hela branscher och för tiotusentals jobb.

Men nu ringer väckarklockorna i Bryssel, Berlin och Paris för fullt. Yrvakna politiker som Tysklands ekonomiminister Peter Altmaier vill pumpa in miljarder i egen europeisk batteritillverkning för att göra Europas biltillverkare oberoende av utländska leveranser.

– Europas jobb står på spel, manade han i slutet av förra året och lovade statligt investeringsstöd på 1 miljard euro, omräknat cirka 13 miljarder kronor.

Annons
Annons

Illustration över hur Northvolts batterifabrik i Skellefteå ska se ut.

Foto: Northvolt Bild 1 av 1

Flera industrigrupper, sa Altmaier, ligger i startgroparna för att sätta upp stora batterifabriker. Målet är att Tyskland och resten av Europa ska ha 30 procent av världsmarknaden 2030 som då väntas vara värd 250 miljarder euro årligen, enligt EU:s uppskattningar.

EU:s energikommissionär Maroš Šefčovič tillfogade självsäkert:

– Vi gör det med ljusets hastighet.

Illustration över hur Northvolts batterifabrik i Skellefteå ska se ut.
Illustration över hur Northvolts batterifabrik i Skellefteå ska se ut. Foto: Northvolt

I verkligheten är det de asiatiska tillverkarna som agerar med ljushastighet.

2017 svarade kinesiska Contemporary Amperex Technology (CATL) och Build Your Dream (BYD) för sammantaget 64 procent av världsmarknaden. Av de tio ledande tillverkarna kom 7 från Kina, 1 från Japan och 2 från Sydkorea.

När det gäller batterier för personbilar, alltså exklusive bussar och transportfordon, leder Panasonic med en marknadsandel på 40 procent, enligt investmentbanken JP Morgan Chase. CATL står för 23 procent, LG Chem för 18 procent och Samsung SDI för 10 procent.

Klart står att Kina - ännu en gång - har dragit ifrån västvärlden. Så var det med vindkraftverken och höghastighetstågen och nu alltså också med allt från batterier till artificiell intelligens, nyckelbranscher som ingår i Kinas miljardsatsning ”Made in China 2025”.

Statsstödet och den politiska viljan är den ena drivkraften. Den andra är luftföroreningarna i de kinesiska megastäderna som driver utvecklingen av elbilar. Från och med 2019 gäller för alla tillverkare kvoter för elfordon som, tillsammans med skattelättnader och andra förmåner för bilister, väntas fördubbla antalet sålda elbilar från i dag över 1 miljon årligen till 2 miljoner inom loppet av bara två år.

Annons
Annons

Tillverkare från Kina toppar ligan.

Foto: Mercator Institute for China Studies Bild 1 av 1
Tillverkare från Kina toppar ligan.
Tillverkare från Kina toppar ligan. Foto: Mercator Institute for China Studies

Större delen av batterierna som i dag tillverkas globalt är avsedda för Kina, som inte bara är världens största bilmarknad utan också står för nästa hälften av elbilsförsäljningen i världen.

Men samtidigt gör de asiatiska tillverkarna massiva inbrytningar i Europa med fabriker i Tyskland, Polen och Ungern som ligger nära de europeiska bilklustren.

I spetsen marscherar kinesiska CATL som håller på att sätta upp en ny jättefabrik i Erfurt i östra Tyskland. Ursprungligen skulle den ha en kapacitet på 14 Gigawattimmar (GWh) - att jämföra med Teslas superfabrik i Nevada med en kapacitet på 20 GWh.

Men företagsledningen planerar nu en massiv uppgradering. I slutet av januari talades det om 60 GWh och bara veckor senare om att skala upp projektet till 100 GWh inom loppet av få år.

– Vi ser över hela planeringen. Senaste 2026 ska vi vara uppe i ett tresiffrigt gigawattområde, förklarade häromdagen CATL:s Europachef Matthias Zentgraf på bilsymposiet CAR i Bochum och motiverade det med den starkt stigande efterfrågan från de stora europeiska biltillverkarna.

Framför allt Volkswagen, som betalat tiotals miljarder euro i spåren av dieselskandalen, drar upp tempot i omställningen till miljövänligare fordon och investerar svindlande belopp i nya elbilar samt tillhörande långtidskontrakt på batterileveranser.

Annons
Annons

Paolo Cerruti, operativ chef vid svenska Northvolt som bygger en av Europas största batterifabriker i Skellefteå.

Foto: Tomas Lundin Bild 1 av 1

Volkswagens så kallade Roadmap E siktar mot 50 nya helt elektriskt drivna bilmodeller senast 2025. Sammantaget behöver företagsgruppen då mer än 150 GWh per år, motsvarande årsproduktionen av minst 4 så kallade gigafabriker för batterier, och har redan nu säkrat batterileveranser för totalt 50 miljoner elbilar inklusive olika hybrider.

Till Volkswagens strategiska partner för batterier hör de tre koreanska tillverkarna LG Chem, SKI Innovation och Samsung SDI samt kinesiska CATL som ska ”säkra koncernens långsiktiga behov av bäst möjliga batterier”.

Paolo Cerruti, operativ chef vid svenska Northvolt som bygger en av Europas största batterifabriker i Skellefteå.
Paolo Cerruti, operativ chef vid svenska Northvolt som bygger en av Europas största batterifabriker i Skellefteå. Foto: Tomas Lundin

Inte ett ord om europeiska tillverkare. Och det är inte så konstigt.

– Europa har varit en öken för batteriproduktion, säger Paolo Cerruti som är operativ chef vid Northvolt och en av företagets två grundare, i en intervju med SvD Näringsliv.

Japan är pionjärlandet med företag som Panasonic. Sedan kom Sydkorea som satsade industriellt. Kineserna var sent ute. Men gjorde allt på en gång: världsledande forskning, investeringar i Afrika för att säkra råvaruleveranser och hypereffektiva fabriker byggda för stora volymer.

I EU-länderna finns på många håll batteriforskning i världsklass. ”Men vi har inte samma uthållighet som Japan och inte samma resurser som Kina.”, säger Martin Winter vid forskningsinstitutet Münster Electrochemical Energy Technology.

Annons
Annons

Paolo Cerruti varnar därför för att stänga dörren till EU för de asiatiska tillverkarna.

– Europa måste från grunden bygga en helt ny infrastruktur batterier. Och vi behöver expertis utifrån. Faktum är att Europa har noll erfarenhet av storskalighet.

Men många politiker i EU vill begränsa kinesernas inflytande för att skapa en egen europeisk industri. Har de inte rätt?

– Kakan är stor nog för oss alla!

I Bochum där Center Automotive Research vid universitetet i Duisburg/Essen varje år bjuder in bilchefer från hela världen hyllades Paolo Cerruti som representant för en av få europeiska tillverkare med ambitionen att snabbt kunna skala upp produktionen av batterier.

– I Skellefteå bygger vi nu för att ha en kapacitet på 16 GWh i slutet av 2021 eller senast första kvartalet 2022. I slutet av 2024 kommer vi att vara uppe i 32 GWh i Skellefteå.

Men sedan då? Tar det slut vid den nivån?

– För närvarande koncentrerar vi oss på Northvolt Ett. Men vi har ambitiösa planer och Ett kommer inte att vara det sista projektet. Allt i allt har vi plats för att kunna gå upp till 100 GWh.

Men hur ska en tillverkning i norra Sverige, långt borta från biltillverkarna, konkurrera med bjässarna från Asien som nu bygger fabriker i EU.

– Ett skäl är att vi i norra Sverige har världens billigaste CO2-neutrala energi efter Island med hundra procent vattenkraft. Och batteriproduktionen är energikrävande. För att tillverka 1 KWh batterikapacitet behövs det energi på 70–80 KWh.

Ytterligare ett skäl är att det i Sverige och framför allt i Finland finns stora metallresurser. I Finland startar 2021 gruvbolaget Kelibers brytning av litium, det ”vita guldet” som är en kritisk råvara i tillverkningen av dagens litiumjonceller.

– I dag är det kineserna som kontrollerar en stor del av litiumbrytningen, säger Kelibers vd Pertti Lamberg. Men senast i början av 2022 kommer vi att bryta 11 000 ton litium som är nog för att försörja en fabrik på 25 GWh.

För Northvolt kan det vara en fördel. Men för resten av tillverkningen i Europa är det inte mer än en droppe i havet. Det ger kineserna en klar fördel - för de sitter på väldiga råvaruresurser.

Efter reklamen visas:
Tesla mot Jaguar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons