Annons

Miriam BryantBryants starka röst vilse på Strandvägen

Miriam Bryant. Arkivbild.
Miriam Bryant. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Sånginsatserna är makalösa men den lyxiga krogadressen skapar inte rätt atmosfär för Miriam Bryant. Hennes ambitiösa konsertserie på Strandvägen 1 landar i en blandning av ett ”Så mycket bättre” och Finlandsfärja för Östermalmsfolk.

Under strecket
Publicerad

Miriam Bryant

Genre
Konsert
Var
Strandvägen 1

Jag har sökt Miriam Bryants musikaliska identitet sedan hon slog igenom med storslagna ”Finders, keepers” 2012. Rösten är djup, hes och kraftfull. Man vill ha mer, att hon aldrig någonsin ska sluta sjunga. Men låtarna har varit svaga, lätt genrelösa och saknat det göteborgskt direkta tilltal som Bryant vann svenska folkets kärlek med i ”Så mycket bättre”. 

Med nya ”Du med dig” är det annorlunda. Låten har ett slags Taube-käckt svängom över sig, samtidigt som den pulserar av desperationen i Håkan Hellströms ”Försent för Edelweiss” och hopplös rotlöshet i en kombination som borde vara omöjlig att älska år 2019, men som är helt oemotståndlig. Låten är skriven av Bryant, Violet Skies och Selen Özan, som också producerat och är vårens bästa svenska singel.

Jag hade hoppats att den musikaliska identiteten hos Miriam Bryant skulle utkristallisera sig under hennes svit hos Strandvägen 1. Tjugo spelningar, fri entré och hemliga gästartister. En lyxig och offentlig uppladdning inför sommarens turné.

Miriam Bryants sånginsatser är makalösa, hon spelar outgivna ”Mi amor” och det finns stunder av genuin spontanitet. Som när hon får syn på ett fan utanför fönstret och de sjunger ”Teddybear” tillsammans. Miriam avbryter och uppmanar vakterna att släppa in henne.

Annons
Annons

Livebandet har svårt att överrösta festfolket, och det låter som en showcase-spelning dit alla kommit för drinkbiljetterna.

Men det går att ta på måndag-hela-veckan-känslan. Det är Stureplansstämning i restaurangen, slipsen i pannan och drinkar som spills ut. Stället luktar sött och kladdigt och är trångt som en barkö. Livebandet har svårt att överrösta festfolket, och det låter som en showcase-spelning dit alla kommit för drinkbiljetterna. Bara när Miriam Bryant spelar sina största hits, som ”Hisingen och hem igen” och ”Svart bil/Black car” är den fulla uppmärksamheten riktad mot scen, i en allsång som överröstar musiken.

I rättvisans namn är det här en av 20 konserter på raken, inte den mest peppade. Under april har artister som Molly Sandén, Tove Styrke, Stor, Norlie & KKV och Markus Krunegård gjort exklusiva gästspel på den intima scenen. Sammantaget är det en orimligt stark uppställning och lovar gott inför sommarturnén.

På hennes sjuttonde spelning är gästen Bryants parhäst Viktor Rådström, som skrivit det mesta av hennes material tillsammans med henne, även känd som Neiked. Producenten är charmigt obekväm på scen under Neiked-låten ”How did I find you”, som Miriam Bryant sjunger på.

Men omständigheterna blurrar bort Miriam Bryant ännu en gång. ”Äh, nu är vi klara va?” säger hon före sista låten och ingen protesterar.

Det är omöjligt att inte tänka på de ambivalenta känslorna för Stockholm i låten ”Du med dig”: ”Från Söder till Solna så har du mig hånat. Jag blev aldrig du med dig.”

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons