Annika Falkengren utmanade näringslivets konservativa klädnorm. Men fortfarande ser få kvinnor ut som Micael Dahlén, Göran Greider, Mark Zuckerberg eller Jonas Birgersson.
Annika Falkengren utmanade näringslivets konservativa klädnorm. Men fortfarande ser få kvinnor ut som Micael Dahlén, Göran Greider, Mark Zuckerberg eller Jonas Birgersson. Foto: Bertil Ericson, Karin Törnblom, Eric Risberg, Rolf Höjer/ Illustration: Staffan Löwstedt

Bryt klädkoden och gör karriär – om du är man

Branscherna som förändrar världen förändrar också maktens mode – från strikt kostym till jeans och t-shirt eller en medvetet udda stil. Men det är långt ifrån alla som kan vända en excentrisk eller ovårdad klädsel till en karriärfördel.

Uppdaterad
Publicerad

Fem unga herrar runt ett bord i ett mörkt mötesrum. Manhattan tar för sig utanför fönstret. Aktiemäklaren Patrick Bateman svettas. Blicken svartnar när hans rival halar upp sitt visitkort. Samma titel, snarlikt utförande, men det överglänser hans eget i smakfullhet.

Han försöker spela oberörd medan hans inre rasar.

Annons

Den klassiska scenen i ”American Psycho” driver med nidbilden av det konforma näringslivet. Miljön är så likriktad att ett visitkort blir tillräckligt för att destabilisera den inbördes maktordningen.

På 80-talet, då romanen och filmen utspelar sig, var Wall Street-yuppien en stilförebild. Varken Amazon, Facebook eller Google hade grundats och Apple hade bara inlett sin resa.

Med åren har makten utmanats och därmed dess uttryck. De som förändrat spelplanen har sällan burit kostym. De klassiska maktmarkörerna har spelat ur sin roll och ersatts av nya.

Annons

Kläder är aldrig bara kläder. Man vill identifiera sig med en viss grupp och samtidigt ta avstånd från en annan.

Klädkoden, eller bristen därav, har hängt ihop med synen på etablissemanget som en struktur att utmana snarare än att anpassa sig efter. Steve Jobs ikoniska polotröja, Mark Zuckerbergs jeans och grå t-shirt, Bill Gates tidiga datanördstil med långt hår, stora glasögon och enkla t-tröjor. Rymdentreprenören tillika Paypalmiljardären Elon Musk växlar sina kostymer med jeans och t-shirt eller skinnjacka.

Den som skapar nya marknader och krossar gamla, tar inte efter någon annans sätt att klä sig. Karin Salomonsson, docent i etnologi vid Lunds universitet, betraktar den ofta okonventionella klädstilen som en medveten markör.

– Kläder är aldrig bara kläder. Man vill identifiera sig med en viss grupp och samtidigt ta avstånd från en annan. I start up-världen vill man kanske visa att man är intresserad av design, användarvänlighet och smartness. Med sina kläder kan man visa att man tar avstånd från det tunga, traditionella näringslivet och storkapitalet och står för uppfinningsrikedom och kreativitet, säger hon.

Annons

De senaste åren har även internationella banker lättat på klädkoderna. Sommaren 2017 aviserade Goldman Sachs en ny mindre formell dresscode på sin techavdelning. Den anrika investmentbanken kompromissar med sin stilkonservatism för att konkurrera med de stora techbolagen om de bästa programmerarna.

Den före detta museichefen David Neuman, som tillsammans med Robert Weil grundande Magasin III Museum & Foundation for Contemporary Art, tycker sig se hur normerna har förskjutits.

– Jag tror att det har kommit utifrån bildvärldar, som om du tänker på Steve Jobs. Jag tror inte att man behöver se kostymen och slipsen för att känna att det här är en person som är vederhäftig eller vet vad den pratar om.

Själv sticker han ut i sina sköldpaddsfärgade glasögonbågar och skräddarsydda kostymer från Savile Row.

Annons

– Min senaste kostym är så cool alltså. Den är mörkblå och har ett kritstrecksmönster i rött. Det ser ut som att linjen är bruten, som om en darrhänt dragit den. I love it.

Är Björn Wahlroos exklusiva stil ett problem för Nordeas framtoning?
Är Björn Wahlroos exklusiva stil ett problem för Nordeas framtoning? Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/Illustration: Staffan Löwstedt

I den ”absurda konstvärlden”, som han kallar den, är stilavvikelser ingen nackdel.

Annons

– Man kan ha röd kostym om man vill. Men jag har aldrig sett det som en stor del av min identitet. Det är en form av hobby. Jag har perioder när jag designar kostymerna ihop med min skräddare. Sedan har jag perioder när jag ätit och druckit lite för mycket och då passar de inte så jättebra. Då går jag bara i jeans och en tröja. Sedan skärper jag mig och kommer i kostymerna igen.

Han är inte ensam. Författaren och debattören Johan Hakelius tweedkostymer har blivit så mycket av hans signum att meningsmotståndare gärna raljerar över dem. Handelsprofessorn Micael Dahlén är förutom sina böcker känd för sitt långa hår och svartmålade naglar. IT-entreprenören Jonas Birgersson blev förutom sitt bolag uppmärksammad för sin karaktäristiska orange fleecetröja.

– Att man vågar balansera på tråden att bli betraktad som en udda person måste handla om att man har en position redan innan, där man vänder det till en fördel att se annorlunda ut. Och det bygger också på något sätt på att man rör sig i sammanhang där människor uppskattar det. Där man förstår vilka koder man bryter, säger Karin Salomonsson.

Mark Zuckerbergs nerklädda stil utgjorde tacksamt aprilskämtunderlag för H&M, som 2016 hävdade att Zuckerberg var aktuell med en kollektion bestående av sju likadana gråa t-shirtar och ett par jeans.

2011 besökte den dåvarande amerikanska presidenten Barack Obama Facebooks huvudkontor i Palo Alto.

Annons

– Jag heter Barack Obama och jag är mannen som fått Mark att bära slips och kavaj, skämtade han.

Det har blivit som en uniform med gymnastikskor. Jag knyter dem när jag köper dem, sedan aldrig mer. Och mjukisbyxor går ju jättefort, man behöver inte spänna något bälte.

De båda makthavarna har sin garderobsstrategi gemensam: minimera antalet beslut genom att reducera antalet klädval.

Annons

Så resonerar även Dala-Demokratens chefredaktör, vänsterdebattören Göran Greider, vars stil utstrålar mer komfort än konformism. Gympaskorna, t-shirten och flanellskjortan har fått främlingar skickar julgranspynt i form av karaktäristiskt klädda Greider-änglar. Incitamentet är praktiskt: det ska gå fort att klä sig. Han äger 20 likadana t-tröjor och knyter bara sina skor en gång.

– Då har det blivit som en uniform med gymnastikskor. Jag knyter dem när jag köper dem, sedan aldrig mer. Om jag ska ut med hunden eller på något föredrag är det så enkelt att bara stoppa ner foten. Och mjukisbyxor går ju jättefort, man behöver inte spänna något bälte.

Men det finns även ett politiskt statement bakom uniformen, tillstår han. Härom året dök han upp på Ericssons bolagsstämma på Grand Hotel i mjukisbyxor och kavaj ”för att jävlas”. Under sina föredrag hos bankledningar bär han slitna gymnastikskor och skogshuggarskjorta.

Annons

– Det ger ändå en viss chockeffekt. Låt dem rycka till inför något som avviker från det de är vana att se. Det tror jag är uppfriskande för alla.

Men möjligheten att avvika från gängse klädkoder varierar med kön. Vita män i ledande positioner verkar ha sina egna spelregler. Karin Salomonsson har svårt att föreställa sig en kvinna presentera en kvartalsrapport i jeans, t-shirt och sneakers.

– Man ser i varje fall färre mediebilder av den typen. För kvinnor har det inte varit lika lätt att ha en alternativ klädstil. De har förmodligen varit mer beroende av att hålla på det här lite strikta, snygga, propra för att bli tagen på allvar och behålla en auktoritet, säger hon.

Det är också uppenbart att klädkoder varierar med bransch. Inom juridiken är professionalism lika med diskretion. Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg, för egen del ofta klädd i dräkt, sympatiserar med de konservativa klädkoder som finns utomlands.

Annons

– I många länder bär rättens ledamöter, åklagare och advokater kappa. Det är på många sätt en mycket klok ordning. Det handlar om att vinna respekt och om att om visa respekt. För en advokat som uppträder i domstol är det ju viktigt att rättens ledamöter lyssnar på vad advokaten säger och inte förleds att koncentrera sig på advokatens klädsel eller utseende.

Maktens nya kostym tycks vara en t-shirt.
Maktens nya kostym tycks vara en t-shirt. Foto: Hossein Salmanzadeh, Mark Lennihann, Bertil Ericson, Björn Larsson Ask, Karin Törnblom/ Illustration: Staffan Löwstedt

Författaren och tidigare DN-ledarskribenten Barbro Hedvall, som 2008 gav ut boken “Stil och politik” tillsammans med just Göran Greider, menar att politiken är mindre bunden till konventionella stilideal än näringslivet.

– Svängrummet i näringslivets ledarskikt är inte lika stort och det beror på att i politiken finns ett antal partier som står för olika värderingar och vädjar till olika grupper av väljare. Näringslivets ledarskikt vädjar ju framför allt till varandra. Då är det naturligt att vara mer snäv i variationen.

När det gäller maktens kvinnor framhåller hon Annika Falkengren som ett föredöme. SEB:s tidigare vd gjorde upp med näringslivets stilkonservatism när hon 2012 deklarerade att slipsen är förlegad.

Annons

– Hon var så fantastisk i och med att hon för det första var kvinna och chef för den mest prestigefulla banken och sedan anlade den här stilen… Hon hade ju inte kavajer och dräkter och kostymer utan jumprar och jumperset. Och sedan långt hår. Mycket lockar och pärlor. Hon märktes.

Barbro Hedvall menar att kvinnors frihet att ta ut svängarna trots allt har ökat, och jämför med tiden då näringslivet var så fattigt på kvinnor att de få som fanns förväntades passa in bland männen. Med åren har kvinnor i nyckelpositioner blivit fler, och det kreativa utrymmet större.

Annons

– När det var väldigt få kvinnor, två i en grupp på hundra eller något sådant, då gällde det att smälta in. I dag kan man kosta på sig en helt annan markering, “jag är både en mycket framgångsrik finansdirektör och kvinna”. Det började på 80-talet egentligen med dräkter med axelvaddar, blusar och rosetter.

Om du ska vara en framgångsrik vd eller vd-aspirant så ska du ha en snygg och vältränad kropp och du ska ha välsittande kostymer.

Utrymmet för excentriker varierar också utifrån position. Särskilt i industri- och finansvärlden. Barbro Hedvall skiljer på den som äger bolaget och den som arbetar för det. Om du aspirerar på tyngre poster påbjuder idealet välsittande kläder på en vältränad kropp.

– Också manliga ledare har en helt annan press på sitt yttre än de hade för 30 år sedan. Man ska vara vältränad. Man ska inte ha en tjock mage och många hakor. Det kan man ha om man är ägare. En miljardär kan se ut hur sjutton som helst, förenklat uttryckt. Men om du ska vara en framgångsrik vd eller vd-aspirant så ska du ha en snygg och vältränad kropp och du ska ha välsittande kostymer.

Annons

Hur mycket behöver vi som inte söker höga chefsjobb tänka på hur vår klädsel påverkar karriären? Åsa Nygårds, senior rekryteringskonsult på Level Executive, menar att kläder ska stjäla så lite uppmärksamhet som möjligt.

– Det som är grejen är att det yttre inte ska ta upp energi i rummet. Jag vill ju gå direkt på väsentligheterna, nämligen personens kompetens, säger hon.

Under sina 20 år i branschen har hon aldrig varit med om att en avvikande klädsel diskvalificerat någon från ett jobb. Däremot tycker hon att det är viktigt att den arbetssökande anpassar sig efter företaget.

Annons

– Det kan bli konstigt om man ska till ett it-bolag och kommer i kostym och slips. Det blir helt enkelt tokigt, då har man inte förstått vilket företag man söker till. Det handlar om att visa att man respekterar företagskulturen och vill vara en del av den. De flesta företag vill också rekrytera en teamspelare.

Några företag har gjort estetiken till en del av affärsidén. Den svenske entreprenören Filip Tysander säger sig ha döpt sitt klockföretag Daniel Wellington efter en brittisk gentleman som han mötte på en resa. Många av företagets klockmodeller är mer eller mindre exakta kopior av det armbandsur med “Nato-band” som Daniel Wellington ska ha burit.

Affärsmannen Oscar Engelberts fastighetsbolag Oscar Properties är en reaktion på den standardiserade nybyggnadsproduktionen. ”Unika, designade, kreativa och moderna bostäder”, enligt hemsidan.

För Fastighetstidningen berättar han att han ser över alla planlösningar och godkänner alla kök. Det estetiska sinnet märks även på klädstilen. Enligt magasinet Café ska den som vill sno Engelberts ”internationella” stil investera i “en skräddarsydd kostym, en bra skjortgarderob och välputsade randsydda läderskor”.

Några företag har gjort estetiken till en del av affärsidén. Den svenske entreprenören Filip Tysander säger sig ha döpt sitt klockföretag Daniel Wellington efter en brittisk gentleman som han mötte på en resa. Många av företagets klockmodeller är mer eller mindre exakta kopior av det armbandsur med “Nato-band” som Daniel Wellington ska ha burit.

Affärsmannen Oscar Engelberts fastighetsbolag Oscar Properties är en reaktion på den standardiserade nybyggnadsproduktionen. ”Unika, designade, kreativa och moderna bostäder”, enligt hemsidan.

För Fastighetstidningen berättar han att han ser över alla planlösningar och godkänner alla kök. Det estetiska sinnet märks även på klädstilen. Enligt magasinet Café ska den som vill sno Engelberts ”internationella” stil investera i “en skräddarsydd kostym, en bra skjortgarderob och välputsade randsydda läderskor”.

När ser vi Alice Bah Kuhnke, Anne Ramberg eller Annika Falkengren framträda i jeans, t-shirt och sneakers?
När ser vi Alice Bah Kuhnke, Anne Ramberg eller Annika Falkengren framträda i jeans, t-shirt och sneakers? Foto: Jonas Ekströmer, Partik Stenberg, Lars Pehrson. Illustration: Staffan Löwstedt

Varken Filip Tysander eller Oscar Engelbert vill medverka i denna text. Kanske finns strategiska skäl bakom besluten.

– Om du ger intryck av att syssla för mycket med ditt yttre – som att specialimportera dina flugor och slipsar – så tror jag att många tycker att det är för excentriskt. En överdrivet snobbig framtoning är inte bra, säger Barbro Hedvall.

Enligt Karin Salomonsson behöver en mer lågmäld stil inte vara mindre utstuderad.

– T-shirtar och sneakers är inte nödvändigtvis billigare än en klassisk kostym. Det finns fortfarande en väldig medvetenhet om märken och snitt. Det ska vara rätt märke och klocka. Det är andra koder men det behöver inte betyda att koderna blivit oviktigare eller inte finns där.

Ändå är det uppenbart att en klädsel som upplevs exklusiv inte alltid är en fördel.

2010 skrev Göran Greider en krönika på sajten Newsmill med rubriken ”Därför är Mona Sahlins väska det största hotet mot socialdemokratin”. Texten kom till efter en uppmärksammad gruppbild tagen av SvD:s fotograf Yvonne Åsell, där den dåvarande S-ledaren har en röd Louis Vuitton-väska vid fötterna.

Om man ser på Nordeas ledning, Wahlroos och den andra snubben von Koskull, så känns det nästan som att det finns skatteparadis gömda i deras armbandsur och märkeskavajer.

På Elle-galan i januari, åtta år senare, gick båda utmärkelserna Årets bäst klädda kvinna och Årets bäst klädda man till regeringen: Alice Bah Kuhnke och Ardalan Shekarabi.

– Den som lyser mest är ju Alice Bah Kuhnke, hon ser helt otrolig ut. Jag har hört ledande socialdemokrater kalla henne för premiärlejon lite nedlåtande, vilket jag tycker är orättvist. Men regeringen skulle behöva ha fler personer som, jag hittar inget bättre ord, klär sig som vanligt folk, säger Göran Greider.

Han menar att det finns en identifikationsproblematik, som han även finner i näringslivet.

– Just på den översta nivån, om man ser på Nordeas ledning, Wahlroos och den andra snubben von Koskull, så känns det nästan som att det finns skatteparadis gömda i deras armbandsur och märkeskavajer. Där har de ett problem, därför att den vanliga småföretagaren inte alls ser ut på det sättet.

Och kanske är det i det ljuset vi ska betrakta Mark Zuckerbergs look: inte bara som uttryck för en informell ledarstil, utan som en noga uttänkt, avväpnande strategi. I en tid då Facebook anklagas för att underminera såväl affärsmodeller som demokratins fundament står t-shirten och jeansen i stark kontrast till den makt han faktiskt besitter.

Är Björn Wahlroos exklusiva stil ett problem för Nordeas framtoning?

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/Illustration: Staffan Löwstedt Bild 1 av 3

Maktens nya kostym tycks vara en t-shirt.

Foto: Hossein Salmanzadeh, Mark Lennihann, Bertil Ericson, Björn Larsson Ask, Karin Törnblom/ Illustration: Staffan Löwstedt Bild 2 av 3

När ser vi Alice Bah Kuhnke, Anne Ramberg eller Annika Falkengren framträda i jeans, t-shirt och sneakers?

Foto: Jonas Ekströmer, Partik Stenberg, Lars Pehrson. Illustration: Staffan Löwstedt Bild 3 av 3