Annons

Ylva Lagercrantz Spindler:Budskap till Kreml: Dålig stämning på teater-Oscars

Den schweiziske regissören Milo Raus (till vänster) blev nekad visum till festivalen, vilket ska beror på att han har satt upp ”The Moscow trials”, om Pussy Riot. Regissören Kirill Serebrennikov (till höger) sitter på oklara grunder i husarrest i hemstaden Moskva.
Den schweiziske regissören Milo Raus (till vänster) blev nekad visum till festivalen, vilket ska beror på att han har satt upp ”The Moscow trials”, om Pussy Riot. Regissören Kirill Serebrennikov (till höger) sitter på oklara grunder i husarrest i hemstaden Moskva. Foto: Imago/Kristina Kormilicyna/IBL

Det är gala och champagne på den internationellt kända teaterfestivalen i Sankt Petersburg och dags för den polske regissören Jan Klata att hålla ett ödmjukt tacktal. Men kvällen ska ta en helt annan vändning.

Under strecket
Publicerad

Kirill Serebrennikov i rätten.

Foto: Roman Dorofeev/Polaris Images/ IBLBild 1 av 2

Regissören Jan Klata har sett sin konstnärliga frihet minska alltmer i hemlandet Polen.

Foto: Stary TeatrBild 2 av 2

Likt en Deus ex machina stiger den polske regissören Jan Klata upp ur golvtiljorna på anrika Alexandrinsky-teatern i Sankt Petersburg, Rysslands äldsta nationalscen.

Det är gala och champagne denna sista dag på den internationella teaterfestivalen för teaterpriset Premio Europa, och som en av årets pristagare är det meningen att Klata ska hålla ett ödmjukt tacktal. Men istället tar kvällen en helt annan vändning: han passar på att gå till öppen attack mot festivalens värdland 2018, Ryssland.

”Det är en väldigt fin ceremoni som pågår här. Men det finns två elefanter i rummet”, säger han med en väl utvald konstpaus. ”Dessa är Milo Rau och Kirill Serebrennikov ...”

En viss tumult uppstår när den ryske regissören Lev Dodin plötsligt äntrar scenen och rycker mikrofonen från regissören Valerij Fokin som just ska ta emot kvällens huvudpris.

Man kan höra en knappnål falla mot den röda mattan och för ett ögonblick är det som om allt fint bladguld i salongen fryser till is.

Serebrennikov är en rysk regissör (född 1969) som är såväl judisk som homosexuell. Förra året hyllades han som en av pristagarna på samma festival. Men sedan ett och ett halvt år sitter han på oklara grunder i husarrest i hemstaden Moskva, varifrån han är verksam på distans och bara utomlands.

Annons
Annons

Kirill Serebrennikov i rätten.

Foto: Roman Dorofeev/Polaris Images/ IBLBild 1 av 2

Regissören Jan Klata har sett sin konstnärliga frihet minska alltmer i hemlandet Polen.

Foto: Stary TeatrBild 2 av 2
Kirill Serebrennikov i rätten.
Kirill Serebrennikov i rätten. Foto: Roman Dorofeev/Polaris Images/ IBL

För den schweiziske regissören Milo Raus del handlar det om ett nekat visum till festivalen, vilket Jan Klata säger till mig beror på att han har satt upp ”The Moscow trials”, om Pussy Riot. Även Rau skulle ha mottagit ett pris på festivalen, men uteblev alltså.

Precis innan Klata riktar strålkastarna på fallen Rau och Serebrennikov har Rysslands kulturminister Vladimir Medinski inledningstalat under högtidliga krusiduller, i samma scenografi som Klata steg upp ur: ”Maskeradbalen”. Symboliken är talande.

När Jan Klata likt visselblåsaren doktor Stockmann i Ibsens ”En folkefiende” (den uppsättning han också är inbjuden för av festivalen) har sagt sitt om den tilltagande repressionen i Ryssland, hörs en dörr slå igen hårt i fonden. Något som Klata kommenterar med orden ”någon blev visst upprörd”.

Regissören Jan Klata har sett sin konstnärliga frihet minska alltmer i hemlandet Polen.
Regissören Jan Klata har sett sin konstnärliga frihet minska alltmer i hemlandet Polen. Foto: Stary Teatr

Klata om någon borde veta vad censur innebär som själv har sett sin konstnärliga frihet minska alltmer i hemlandet Polen. Så pekar han också på det motsägelsefulla i att detta sker på en internationell festival som Premio Europa, grundad av EU just för att överbrygga gränser och arbeta för demokrati.

En viss tumult uppstår när den ryske regissören Lev Dodin plötsligt äntrar scenen och rycker mikrofonen från regissören Valerij Fokin som just ska ta emot kvällens huvudpris, Europe Theatre Prize, i ett försök att försvara åtminstone Premio Europas heder.

I pausen frågar jag Klata om han hunnit få några reaktioner på sitt vågade utspel. ”Nej, inte ännu. Men nu är budskapet förhoppningsvis på väg till Kreml”, säger han och visar mig ett sms han just har skickat till Milo Rau: ”Mission accomplished. The eagle has landed.”

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons