Annons

”Burpee en farlig övning – speciellt för otränade”

Burpeen var tänkt att utföras fyra gånger från början. US Army tog det längre. Illustration: Thomas Molén
Burpeen var tänkt att utföras fyra gånger från början. US Army tog det längre. Illustration: Thomas Molén

Hyllad av många och en favorit på gymmen. Men burpeen kan innebära en stor skaderisk om den inte utförs rätt. Det menar Olga Rönnberg, som helt undviker övningen i sitt jobb som personlig tränare.

Under strecket
Publicerad

En kropp som inte är tillräckligt vältränad kan inte absorbera hastigheten, menar Olga Rönnberg.

Foto: Illustration: Thomas Molén Bild 1 av 4

Olga Rönnberg, Malin Åman och Håkan Westerblad.

Foto: Håkan Rönnberg/Louise Ekström/Mats Rundgren Bild 2 av 4
Foto: Popular Science Bild 3 av 4

Burpeen var tänkt att utföras fyra gånger som en del av ett fystest. US Army tog det längre.

Foto: Colourbox Bild 4 av 4

En kropp som inte är tillräckligt vältränad kan inte absorbera hastigheten, menar Olga Rönnberg.

Foto: Illustration: Thomas Molén Bild 1 av 1

Den får dig att svettas, bränner fett och ger bättre kondition – samtidigt som den tränar hela kroppen. Om du satt din fot på ett gym de senaste åren kan du knappast ha undgått burpeen. Den omtalade kombinationsövningen som aktiverar flera muskelgrupper tycks vara en favorit bland personliga tränare och gruppinstruktörer.

Men alla är inte lika övertygade om burpeens förträfflighet.

– Det är en farlig övning, speciellt för otränade, och det finns definitivt bättre sätt att få de resultat som eftersträvas, säger personliga tränaren Olga Rönnberg, som skrivit flera böcker om träning och styrka.

– Många tror att ju hårdare du tränar och ju mer ont det gör desto bättre, men det håller inte i längden.

Så gör du en burpee

En kropp som inte är tillräckligt vältränad kan inte absorbera hastigheten, menar Olga Rönnberg.
En kropp som inte är tillräckligt vältränad kan inte absorbera hastigheten, menar Olga Rönnberg. Foto: Illustration: Thomas Molén

Olga Rönnberg menar att burpee som övning bryter ner mer än den bygger upp.

Annons
Annons

Olga Rönnberg, Malin Åman och Håkan Westerblad.

Foto: Håkan Rönnberg/Louise Ekström/Mats Rundgren Bild 1 av 1

– Många använder till och med burpees som straff under ett träningspass, men det är inte meningen att man ska lida när man tränar.

Ofta görs burpees på tid och målet är då att utföra så många repetitioner som möjligt under en viss period. Intensiteten är hög, vilket ofta leder till dålig teknik, menar Olga Rönnberg.

Hon skulle själv aldrig skulle använda burpees som övning i sitt arbete som personlig tränare.

– Har du inte en stark core-muskulatur och starka armar och leder, så hamnar du platt på magen. En kropp som inte är tillräckligt vältränad kan inte absorbera hastigheten och det blir stor belastning på både muskler och leder, säger hon.

Olga Rönnberg, Malin Åman och Håkan Westerblad.
Olga Rönnberg, Malin Åman och Håkan Westerblad. Foto: Håkan Rönnberg/Louise Ekström/Mats Rundgren

För en vältränad person som vet hur övningen ska utföras är det inte någon fara att göra burpees, menar Malin Åman, fysioterapeut, forskare och specialist i fysisk aktivitet och idrottsmedicin vid GIH och Karolinska institutet.

Men för en otränad individ som inte har tillräcklig styrka och teknik kan övningen innebära en risk att skada sig, framför allt i axlar och rygg.

Det går trender i övningar och i att de ska göras på ett särskilt sätt, vilket kan vara avskräckande.

– Det krävs mer teknik för att utföra helkroppsövningar och ska den även utföras snabbt så är det svårare att hålla tekniken. Gör du den dessutom upprepade gånger så att du blir uttröttad, ökar risken ytterligare för att tekniken blir sämre och att du skadar dig.

Annons
Annons

Har du en tidigare skada eller någon svaghet någonstans i kroppen innebär det en ytterligare risk.

Malin Åmans råd för att undvika skador vid den här typen av övningar är att återhämta sig, både mellan träningsdagarna och under själva passen. Det gäller framförallt den som är ovan vid att träna.

– När man väl kan tekniken kan man öka hastigheten successivt, säger hon.

Burpeen utvecklades ursprungligen som ett sätt att mäta fysisk kapacitet och skulle enligt instruktionerna bara genomföras fyra gånger.

Men trots kritiken mot dagens mer utmanande tillämpning finns det många som framhåller fördelarna med den moderna burpeen. Genom att utföra fler upprepningar av övningen på varandra kombineras muskelträning och uthållighetsträning.

– Uthållighetsträning ger, förutom bättre uthållighet, fördelar som minskad risk för hjärt- kärlsjukdomar och att man känner sig piggare i största allmänhet. Dessutom får man en ökad styrka i de muskler som används, säger Håkan Westerblad, professor i cellulär muskelfysiologi vid institutionen för fysiologi och farmakologi vid Karolinska institutet.

Samtidigt menar han att man ibland tenderar att göra saker mer komplicerade än vad man behöver inom träningsvärlden.

– Det går trender i vissa övningar och i att de ska göras på ett särskilt sätt, vilket många gånger kan vara avskräckande.

Så länge man gör den på rätt sätt är det en bra övning, men det finns inget magiskt med burpees i sig.

Hans tips till den som tycker att burpeen är för komplicerad eller ansträngande, är att dela upp övningen i tre olika delar.

Annons
Annons
Foto: Popular Science Bild 1 av 2

Burpeen var tänkt att utföras fyra gånger som en del av ett fystest. US Army tog det längre.

Foto: Colourbox Bild 2 av 2

Då blir det fortfarande lika bra styrketräning och lägger man sedan till något som gör att man blir rejält andfådd, så är det uthållighetsträning på samma nivå som burpees ger, menar han.

– Så länge man gör den på rätt sätt är det en bra övning, men det finns inget magiskt med burpees i sig.

Användes av USA:s armé

På ett uppslag i magasinet Popular Science från 1944 ­­ kan man läsa om ”The Army’s Daily Dozen”, amerikanska militärens dagliga dussin övningar.

Burpeen demonstreras med instruktionsbilder i fem steg. I bildtexten står det bland annat: ”Även den färsk­aste rekryten kan utföra den här övningen några gånger – långsamt. Men armén betraktar honom inte som rustad för krigets prövningar förrän han kan göra den 40 eller 50 gånger, i lugnt tempo, utan paus för vila.”

Foto: Popular Science
Burpeen var tänkt att utföras fyra gånger som en del av ett fystest. US Army tog det längre.
Burpeen var tänkt att utföras fyra gånger som en del av ett fystest. US Army tog det längre. Foto: Colourbox
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons