Annons

Bussexplosionen: ”Trodde gasen bara skulle pysa ut”

Föraren som förorsakade bussexplosionen i Stockholm på söndagen körde förbi flera varningsanordningar.

– Säkerheten måste bli bättre, säger Stephan Gard, huvudskyddsombud för operatören Keolis bussdepå Fredriksdal på Södermalm.

Under strecket
Publicerad

Dagen efter bussolyckan. Har syns den balk framför Klaratunneln som begränsar höjden till tre meter.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 2

Bussföraren passerade dessa nedhängande metallskenor på sin väg mot tunneln.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 2

Dagen efter bussolyckan. Har syns den balk framför Klaratunneln som begränsar höjden till tre meter.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1
Dagen efter bussolyckan. Har syns den balk framför Klaratunneln som begränsar höjden till tre meter.
Dagen efter bussolyckan. Har syns den balk framför Klaratunneln som begränsar höjden till tre meter. Foto: Lars Pehrson

En varningsskylt om maximalt höjdmått, nedhängande, vadderade metallskenor och ett rödljus föregår infarten till Klaratunneln. Ändå körde busschauffören vidare och slog i balken som låg bakom söndagens explosion och brand.

Den nedhängande balken sattes upp i januari 2015 för att stoppa för höga fordon från att köra in i tunneln.

– Alla förare som utbildas hos oss får veta att man inte kan köra där. Varför föraren ändå tog den vägen har vi ännu inte fått svar på. Den mänskliga faktorn visar att säkerheten inte är 100-procentig, säger Stephan Gard som är huvudskyddsombud för operatören Keolis bussdepå Fredriksdal på Södermalm.

Det konstiga var att trafikljuset då slog om från rött till grönt. Föraren borde inte ha fått köra in.

Annons
Annons

Bussföraren passerade dessa nedhängande metallskenor på sin väg mot tunneln.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1

Han berättar att han själv körde förbi platsen i en bil på lördagen och reagerade på att en lätt lastbil klarade höjdmåttet med bara några centimeters marginal.

– Det konstiga var att trafikljuset då slog om från rött till grönt. Föraren borde inte ha fått köra in, säger Stephan Gard.

Biogasbussen som exploderade var inte i trafik och hade därför inga passagerare ombord.

Bussföraren passerade dessa nedhängande metallskenor på sin väg mot tunneln.
Bussföraren passerade dessa nedhängande metallskenor på sin väg mot tunneln. Foto: Lars Pehrson

– Det var tur i oturen. Samtidigt sitter vi här på måndagsmorgonen och är väldigt förvånade. Hur kunde en explosion ske? Vi trodde att gasen bara skulle pysa ut om det gick hål i en tank, säger Stephan Gard.

Liknande höjdbegränsningar som vid infarten till Klaratunneln finns vid infarterna från Mäster Samuelsgatan, Sveavägen och även från ett underliggande garage.

– Nu måste diskussionen föras vidare. Vad är det för typ av balk som ska stoppa bussarna? Var orsaken till explosionen gnistbildning? Man törs inte tänka på vad som kan hända i ett slutet rum, och med passagerare ombord, säger Stephan Gard.

Alla tunga fordon över 3,5 ton skulle ha ett positioneringssystem som gör att de stannar om de kör in på fel väg.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) aktualiserar åter frågan med så kallad geofencing, som nämndes efter terrordådet i Stockholm:

– Alla tunga fordon över 3,5 ton skulle ha ett positioneringssystem som gör att de stannar om de kör in på fel väg. Det skulle vara önskvärt i alla fall för bussar i Stockholms innerstad. En annan åtgärd är att sänka hastigheten på vägsträckningen för att öka uppmärksamheten, säger Daniel Helldén.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons