Annons

Bussförare räds säkerheten vid Slussen: ”Gaskammare”

Brandrisken i Slussens nya bussterminal är ännu inte tillräckligt utredd. Det hävdar två organisationer.

– Förarna upplever inte lösningen som trygg, säger Lars Öberg, huvudskyddsombud för förarkåren på Nacka-Värmdö som vill att Transportstyrelsen ska granska bygget.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Slussens nya bussterminal, som ska sprängas in i Katarinaberget, kommer att innehålla 17 avgångsplatser.

Foto: Stockholms stad (Illustration)Bild 1 av 2

Det är i Katarinaberget som bussterminalen ska sprängas in.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 2

Slussens nya bussterminal, som ska sprängas in i Katarinaberget, kommer att innehålla 17 avgångsplatser.

Foto: Stockholms stad (Illustration)Bild 1 av 1
Slussens nya bussterminal, som ska sprängas in i Katarinaberget, kommer att innehålla 17 avgångsplatser.
Slussens nya bussterminal, som ska sprängas in i Katarinaberget, kommer att innehålla 17 avgångsplatser. Foto: Stockholms stad (Illustration)

Slussens bussterminal ska sprängas in i Katarinaberget och beräknas vara klar för drift 2023. Stockholms stads detaljplan för det stora bygget, där 270 000 kubikmeter ska sprängas ut, vann laga kraft i maj 2018.

Ändå lägger sig inte oron för brandrisken. Bussoperatören Keolis har tillsammans med Resenärsforum, kollektivresenärernas riksorganisation, skickat en skrivelse till Transportstyrelsen.

Man hävdar att konstruktionen, med påfartsramp, tunnel och terminal, borde granskas av Transportstyrelsen – istället för av kommunen – under de säkerhetsbestämmelser som gäller för vägtunnlar längre än 500 meter.

Den definitionen har Stockholms stad kringgått i sin riskanalys som bara inbegriper terminalen.

Det längsta körfältets sträcka i den helt inneslutna delen, en ”loop” från tunnelinfarten i höjd med Fotografiska museet på Stadsgårdsleden och ut igen, uppskattas utifrån projektets ritningar till 900 meter.

Annons
Annons

Det är i Katarinaberget som bussterminalen ska sprängas in.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1

– Allmänheten kommer i hög grad utsättas för risker som inte har granskats objektivt i processen, säger Christina Axelsson, ordförande med 8 000 medlemmar i organisationen Resenärsforum.

I rusningstrafik beräknas 5 000 personer kunna befinna sig i bussterminalen, som delas in i två områden: ett område för ankomst med plats för 6 bussar och ett för avgång med 17 hållplatser. I terminalen finns även ett område för 20 bussar att stå uppställda.

– Att bara enkelkörfält har tillåtits vid in- och utfart är droppen på hur skandalös lösningen är. Det kan bli rena gaskammaren om en buss börjar brinna och blockerar utfarten, säger Kurt Hultgren, generalsekreterare i Resenärsforum.

Transportstyrelsens definition av vägtunnel beskriver vägar omslutna av jord eller berg eller en konstruktion som medger att fordon kan föras under högre belägen mark, byggnader eller vatten.

Det är i Katarinaberget som bussterminalen ska sprängas in.
Det är i Katarinaberget som bussterminalen ska sprängas in. Foto: Pontus Lundahl/TT

– Bussterminalen ska ligga åtta meter under vattenytan. Det gäller att inte ha klaustrofobi. Jag hör inget positivt om den. Förarna är luttrade, säger Lars Öberg, huvudskyddsombud på Keolis.

600 organiserade bussförare berörs.

– Hela projektet känns vingligt. På papperet är det bra, men fungerar det i verkligheten? Man borde testa i ett bergrum. Vi vill se en översyn av brandriskerna med Transportstyrelsens ögon, säger Lars Öberg, huvudskyddsombud för förarkåren på Nacka-Värmdö.

Annons
Annons

Ett typiskt scenario från tidigare bussbränder är ett snabbt förlopp och att det är karosser och innanmäten som brinner. I ett bergrum risker ventilationen att inte hinna med att skingra röken.

– Rökgaser träffar det kalla berget, sjunker ner efter väggarna och blockerar snabbt utrymningsvägar. Det tar tio minuter innan ventilationen når full kapacitet. Risken är att en blästereffekt uppstår så att branden påskyndas, som när man blåser fart på en brasa, tillägger Kurt Hultgren.

Eva Rosman, informatör vid Slussenprojektet, säger till SvD att man ska bygga en modern anläggning med ny teknik.

– Finns det lärdomar att dra så gör vi naturligtvis det. Men vi har anlitat experter i detta och känner oss trygga med de utrymningsvägar som är planerade, säger hon.

Petra Vermström, ansvarig direktör på Transportstyrelsen bekräftar att myndigheten tagit emot skrivelsen, men ännu inte kommit med något beslut. Myndigheten gick i januari 2014, alltså för fem år sedan, på linjen att konstruktionen vid Slussen inte behövde följa säkerhetsreglerna för vägtunnlar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons