Annons

Bussträngseln fortsätter: ”Värre än i en bar”

Trängsel på buss 474 som går från Hemmesta på Värmdö in till Slussen under onsdagsmorgonen.
Trängsel på buss 474 som går från Hemmesta på Värmdö in till Slussen under onsdagsmorgonen. Foto: Läsarbild: Erika Stenmark

Erika Stenmark från Gustavsberg blev stående en halvtimme i kö innan hon lyckades tränga sig på en överfull buss på onsdagsmorgonen. ”Det är bedrövligt”, säger hon. På torsdagen sätts nu behovsanställda chaufförer in på bussar från Nacka-Värmdö.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Efter två dagar av kaos och trängsel i Stockholms bussar lovade SL och operatörerna att det skulle bli bättre. Men ännu på onsdagsmorgonen passerade överfulla bussar förgäves väntande pendlare.

Erika Stenmark blev återigen kraftigt försenad på sin väg in till jobbet på ett fritids på Södermalm.

– Jag har ingen bil och därmed inget alternativ, säger hon.

Efter en halvtimmes väntan i en lång kö vid hållplatsen lyckades hon tränga sig på en överfull buss 474 mot Slussen. När vi samtalar vid sjutiden på morgonen står hon längst fram i bussen bakom avspärrningen till chauffören och trängs med människor i mittgången.

– Jag bor i porslinskvarteren i Gustavsberg och går på vid en hållplats innan Värmdö Marknad. Men det var chanslöst att komma med. Jag knackade på rutan, men chauffören bara skakade på huvudet. När jag väl kunde tränga mig på en buss var det säkert tio personer bakom mig som inte kom med, berättar hon.

Irritationen på bussarna från Nacka och Värmdö fortsätter att växa, inte minst ur smittosynpunkt.

– Det är ju värre trängsel än i en bar som de förbjöd i går, säger Erika Stenmark.

Annons
Annons

– Jag har tidigare jobbat i Åre i fyra år. Det här är värre trängsel än i en gondol (skidlift) under högsäsong. Man hör hur folk blir desperata och ringer på sina telefoner.

På SL:s Facebookkonto fortsatte det att strömma in klagomål om bussträngsel och för få turer. Även 4:an i city ska ha varit överfull.

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M), tillika SL:s ordförande, skrev i tisdags på Facebook:

”Våra operatörer har fått i uppdrag att köra så mycket de kan, med särskilt fokus på rusningstrafik. Då duger det inte att under dessa särskilda omständigheter leverera en trafik med de brister vi sett”.

Han fortsätter:

”Jag vill inte höra om några helgtidtidtabeller eller rastlösa bussförare. Ta in timanställda, övertid och andra förare som kan ställa upp. Det är inte en rekommendation. Det är en order.”

Aleksander Krajisnik, pressinformatör på SL, säger på onsdagen att behovsanställda nu kallas in för att förbättra situationen främst gällande Nacka-Värmdö.

– Vi kommer att ha cirka dubbelt så många avgångar än som syns i reseplaneraren under torsdagen. Tyvärr tar det tid med uppdatering. Men när det gäller Nacka-Värmdö ska vi nu kunna se en normal trafikvolym under rusningen, säger han.

Det kan ta tid innan SL-bussarna kan gå helt efter ordinarie tidtabell:

– Sjukfrånvaron är cirka 20 procent i genomsnitt bland operatörerna. Risken är att det blir ännu värre, säger Alexander Krajisnik, som inte kan berätta hur mycket den extra satsningen på chaufförer kostar.

Det fanns inget direktiv från SL till operatörerna att införa helgtidtabell i rusningstid.

Andris Zvejniekc vid presstjänsten på Keolis, som trafikerar Nacka-Värmdö och även söderort, säger:

– Tidtabellen anpassades efter sjukskrivningsläget för att skapa uthållighet. Det gjordes efter en överenskommelse mellan SL och oss, säger han.

Hur många procent av den ordinarie tidtabellen kommer att köras i torsdagens rusningstrafik?

– Några sådana siffror har jag inte. Men helheten blir bättre och bättre, säger Andris Zvejniekc.

Folkhälsomyndigheten har inte utfärdat några specifika restriktioner för kollektivtrafiken. Ej heller har någon sådan riktad kommunikation gjorts av Smittskydd Stockholm.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons