Annons

Byt strategi – lär dig att hantera flygångesten

Får du panikångest när du flyger? Eller kan det vara uthärdligt om du får sitta nära en nödutgång? Oavsett hur flygrädd du är går rädslan att övervinna. Vägen dit är att brotta ner falska säkerhetsbeteenden – och acceptera ångesten.

Under strecket
Publicerad

Piloten Björn Lundström, som tagit flygplansbilden, har tillsammans med psykologen Cecilia Gustafsson skrivit boken ”Flygrädd? Övervinn din rädsla med ACT”.

Foto: Björn Lundström och Lars Pehrson

”När vi blir rädda gör kroppen fantastiska saker. Våra sinnen skärps, vi får ett påslag av adrenalin och blodet syresätts snabbare”, säger psykologen Cecilia Gustafsson.

Foto: Lars Pehrson

”Flygrädsla påverkar inte bara den som är rädd, utan även anhöriga och reskamrater. Det tar på krafterna, och det lindrar inte heller den andras rädsla i längden”, säger Björn Lundström.

Foto: Lars Pehrson

Fotografier som Björn Lundström tagit. Han är pilot och har tillsammans med psykologen Cecilia Gustafsson skrivit boken ”Flygrädd? Övervinn din rädsla med ACT”.

Foto: Björn Lundström
Foto: Björn Lundström
Foto: Björn Lundström
Foto: Björn Lundström

Piloten Björn Lundström, som tagit flygplansbilden, har tillsammans med psykologen Cecilia Gustafsson skrivit boken ”Flygrädd? Övervinn din rädsla med ACT”.

Foto: Björn Lundström och Lars Pehrson
Piloten Björn Lundström, som tagit flygplansbilden, har tillsammans med psykologen Cecilia Gustafsson skrivit boken ”Flygrädd? Övervinn din rädsla med ACT”.
Piloten Björn Lundström, som tagit flygplansbilden, har tillsammans med psykologen Cecilia Gustafsson skrivit boken ”Flygrädd? Övervinn din rädsla med ACT”. Foto: Björn Lundström och Lars Pehrson

Just nu, när du läser detta, beräknas 1,3 miljoner passagerare vara uppe i luften, i omkring 10 000 flygplan. Bland dem är många vettskrämda – vissa av rädsla för att planet de sitter i ska krascha, andra för att de ska få panikångest i kabinen. Cecilia Gustafsson och Björn Lundström vill genom boken ”Flygrädd? Övervinn din rädsla med ACT” hjälpa resenärer med sådana starka känslor.

– När vi blir rädda gör kroppen fantastiska saker, säger psykologen Cecilia Gustafsson. Våra sinnen skärps, vi får ett påslag av adrenalin och blodet syresätts snabbare. Det gör att vi blir bättre på att hantera farliga situationer. Problemen uppstår när vi blir rädda utan att vi utsätts för faktisk fara. Då riskerar rädslan att begränsa våra liv.

Annons
Annons

I år har intresset för tågsemester ökat avsevärt till följd av debatten kring flygets klimateffekter. Ändå är det många som nu i semestertider väljer att flyga – och är skräckslagna när de gör det. Enligt bokens författare är en fjärdedel av svenskarna flygrädda – i betydelsen att flygresor skapar obehagskänslor och stress. En av tio är så rädd att hen uppfyller kriterierna för flygfobi. För den personen kan en flygresa – eller bara tanken på att flyga – skapa stark ångest och panikkänslor.

Cecilia Gustafsson har lång erfarenhet av att hjälpa människor att övervinna sin flygrädsla. Även piloten Björn Lundström har i sitt yrke träffat många flygrädda. I boken svarar han på frågor om flygplan och flygande baserat på sakkunskap och erfarenheter som han samlat på sig under de dryga 30 åren han flugit passagerarplan.

– Flygrädsla påverkar inte bara den som är rädd, utan även anhöriga och reskamrater som ofta försöker att distrahera eller lugna ner den rädde, säger Björn Lundström. Det tar på krafterna, och det lindrar inte heller den andras rädsla i längden.

Efter reklamen visas:
Flygrädd? Här är 3 sätt att hantera din rädsla

ACT står för ”Acceptance and Commitment Therapy” och är en behandlingsmetod utvecklad ur KBT (Kognitiv Beteendeterapi). Centralt i ACT är att lära sig att acceptera obehagskänslor och ångest och att förändra sitt beteende utifrån vad man själv tycker är viktigt i livet. För en flygrädd kan motivationen exempelvis vara att kunna resa i jobbet eller att hälsa på nära och kära i ett annat land.

Intensiteten i flygrädsla varierar för olika personer. Vissa undviker att flyga helt. För andra kan det kännas okej, så länge platsen är vid fönstret nära en nödutgång eller om den flygrädde har druckit två glas vin före ombordstigning. Sådana säkerhetsbeteenden eller ångestdämpande metoder minskar ofta rädslan i stunden – men fungerar inte över tid, menar Cecilia Gustafsson.

Annons
Annons

”När vi blir rädda gör kroppen fantastiska saker. Våra sinnen skärps, vi får ett påslag av adrenalin och blodet syresätts snabbare”, säger psykologen Cecilia Gustafsson.

Foto: Lars Pehrson

– Varje gång du tar till ett säkerhetsbeteende förstärks känslan av att du klarade dig helskinnad ner på marken just på grund av det beteendet. Det kan leda till att din rädsla till och med bli värre.

”När vi blir rädda gör kroppen fantastiska saker. Våra sinnen skärps, vi får ett påslag av adrenalin och blodet syresätts snabbare”, säger psykologen Cecilia Gustafsson.
”När vi blir rädda gör kroppen fantastiska saker. Våra sinnen skärps, vi får ett påslag av adrenalin och blodet syresätts snabbare”, säger psykologen Cecilia Gustafsson. Foto: Lars Pehrson

En mer hållbar lösning är därför att lära sig att stå ut med obehagliga känslor och tankar, enligt författarna. Flygfobi kan – precis som spindelfobi och klaustrofobi – behandlas med några få terapisessioner. Ångesten kan också övervinnas via självhjälpsmetoder, enligt Cecilia Gustafsson. Poängen är att inte försöka bli av med ångesten, utan se den som en del av livet, som ibland triggas av yttre händelser utanför vår kontroll. Med hjälp av strategier kan man så – istället för att drunkna i de starka känslorna – skapa distans till dem, och på så sätt lära sig att “surfa på ångesten”.

Med hjälp av strategier kan lära sig att “surfa på ångesten”.

– Det är jobbigt att öva på, säger Cecilia Gustafsson. Det kan kännas som att tvinga sig att stå kvar på en motorväg trots att en lastbil kommer rakt emot en. Men ångest är inte farligt i sig. Att lära sig att möta den och inte försöka fly från den gör den mindre hotfull.

Exponering – det vill säga att steg för steg närma sig det man är rädd för – är en klassisk del i behandling av fobier. Rent praktiskt kan det förstås bli knepigt vid flygrädsla. Att flyga är dyrt och dessutom både otillgängligt och tidskrävande. Ett sätt att exponera sig, utan att faktiskt flyga, kan vara att spendera tid på en flygplats – eller att titta på bilder och filmer på olika flygrelaterade situationer.

Annons
Annons

”Flygrädsla påverkar inte bara den som är rädd, utan även anhöriga och reskamrater. Det tar på krafterna, och det lindrar inte heller den andras rädsla i längden”, säger Björn Lundström.

Foto: Lars Pehrson
”Flygrädsla påverkar inte bara den som är rädd, utan även anhöriga och reskamrater. Det tar på krafterna, och det lindrar inte heller den andras rädsla i längden”, säger Björn Lundström.
”Flygrädsla påverkar inte bara den som är rädd, utan även anhöriga och reskamrater. Det tar på krafterna, och det lindrar inte heller den andras rädsla i längden”, säger Björn Lundström. Foto: Lars Pehrson

Björn Lundström har sedan några år tillbaka ett Instagram-konto där han postar bilder och filmer från hans “kontor” ovan molnen. Han berättar att många av hans följare är flygrädda, och faktiskt får hjälp av att närma sig sin rädsla via hans bilder.

– Det finns många missuppfattningar om hur flygning och flygplan egentligen fungerar som kan göra människor rädda och oroliga, säger Björn Lundström. Då kan det hjälpa att få reda på fakta – till exempel att turbulens är som havets vågor, fast i luften, och att flygplansvingarna inte kan gå av, de är nämligen elastiska och kan böja sig flera meter.

Kunskapen tar inte bort rädslan i sig, men det kan göra en mer motiverad till att våga utsätta sig för det som känns livsfarligt, acceptera rädslan – och därmed förmå att distansera sig från den, hävdar Cecilia Gustafsson. Alltså: Istället för att fastna i den automatiska tanken ”nu dör jag” när lampan för säkerhetsbältet tänds så kan man se den för vad den är – en tanke.

– Med kunskap blir det lättare att till exempel rikta uppmärksamheten dels på bilden av att planet skakar för att det flyger igenom osynliga vågor, dels på det andra som händer runt omkring en i kabinen, säger Cecilia Gustafsson. På så sätt kan kunskapen göra att man blir mer närvarande i nuet istället för i rädslan.

Annons
Annons

Fotografier som Björn Lundström tagit. Han är pilot och har tillsammans med psykologen Cecilia Gustafsson skrivit boken ”Flygrädd? Övervinn din rädsla med ACT”.

Foto: Björn Lundström
Foto: Björn Lundström
Foto: Björn Lundström
Foto: Björn Lundström
Fotografier som Björn Lundström tagit. Han är pilot och har tillsammans med psykologen Cecilia Gustafsson skrivit boken ”Flygrädd? Övervinn din rädsla med ACT”.
Fotografier som Björn Lundström tagit. Han är pilot och har tillsammans med psykologen Cecilia Gustafsson skrivit boken ”Flygrädd? Övervinn din rädsla med ACT”. Foto: Björn Lundström
Foto: Björn Lundström
Foto: Björn Lundström
Foto: Björn Lundström
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons